FlixBus opereaza cea mai mare retea de autocare interurbane din Europa, business-ul bazandu-se pe parteneriate cu companiile de transport local. In Romania, FlixBus colaboreaza cu sase parteneri si opereaza curse internationale catre 15 tari europene. Din cauza ca, in Romania, transportul rutier de persoane nu este liberalizat, FlixBus nu poate opera curse interne, asa cum se intampla, de exemplu, in Franta, Germania, Italia sau Polonia.

FlixBus este un startup lansat in 2013, in Germania, care ofera optiuni de transport low-cost cu autocarul si cu trenul (deocamdata numai in Germania). In prezent, compania opereaza in 2.000 de destinatii din 20 de tari atat din Europa, cat si din SUA. Pana in prezent, FlixBus a creat peste 7.000 de joburi, avand peste 300 de parteneri in retea.

"Modelul de business este construit ca un partenerit cu companiile locale care presteaza servicii de transport, iar FlixBus vine cu platforma, pretul, dezvoltarea retelei, serviciile de marketing si vanzari. Nu exista o taxa pentru parteneri in momentul in care sunt integrati in platforma. In Romania, lucram cu sase parteneri locali", a declarat Artemie Bilevici, project manager FlixBus.

In prezent, FlixBus transporta pasagerii romani spre 50 de destinatii europene. Din cauza ca piata din Romania nu este liberalizata, compania nu are curse interne.

"FlixBus considera ca cea mai buna solutie pentru a raspunde nevoilor consumatorilor este liberalizarea pietei. In Italia, liberalizarea pietei a condus la o crestere cu 20% a numarului de pasageri si cu 15% a numarului de conexiuni intre 2016 si 2017. Daca piata ar fi liberalizata, autoritatea de transport rutier de persoane din Romania ar avea numai de castigat, daca va pune in centru consumatorul si nevoile sale. In Germania, de exemplu, liberalizarea pietei a dus atat la imbunatatirea ofertei transportului cu autocarul, cat si la imbunatatirea serviciilor companiilor feroviare si aeriene. Deci nu doar FlixBus si-a marit numarul de pasageri, ci si companiile feroviare", a explicat reprezentantul FlixBus.

FlixBus se extinde in Romania...
Citeste si: FlixBus lanseaza noi rute in Romania. Care sunt destinatiile

Pentru ca in Romania nu exista date la zi despre pasagerii care calatoresc cu autocarul pe distante lungi, FlixBus a realizat un studiu la nivel national despre piata de transport de persoane.

In momentul in care am analizat piata de transport cu autocarul, am observat doua aspecte care aveau nevoie de imbunatatiri. In primul rand, am observat investitiile uriase care se fac pe termen lung. Modelul de business FlixBus nu presupune investitii in autovehicule, ci cooperari cu partenerii locali. Partenerii sunt cei care se ocupa de transport, iar FlixBus se ocupa de tot ceea ce tine de tehnologie, marketing, vanzari. De asemenea, am observat ca operatorii de transport urmau strategii traditionale de operare si promovare. FlixBus considera ca experienta calatorului trebuie privita dintr-o perspectiva digitala, cu accent pe accesibilitate. Calatorii FlixBus isi pot cumpara biletul prin Google Maps si isi pot schimba planurile de calatorie cu 15 minute inaintea orei de plecare

Artemie Bilevici, project manager FlixBus

Reprezentantii companiei au identificat cateva tendinte care vor afecta sectorul mobilitatii. "Am ajuns la concluzia ca oamenii calatoresc tot mai mult pe distante lungi, interesul oamenilor de a detine un autovehicul personal scade, iar nevoia de transparenta in ceea ce priveste preturile devine tot mai importanta pentru pasageri", a spus Artemie Bilevici.

Trei destinatii romantice...
Citeste si: Destinatii romantice perfecte pentru un city break de Valentine's Day

Autocar vs masina personala

Respondentii studiului realizat de compania de cercetare MKOR Consulting sunt persoane care au calatorit cu autocarul in Romania in ultimul an, cel putin o data sau de doua ori. Dintre acestia, 74% calatoresc cu autocarul de cateva ori pe an sau mai des. Mai mult, una din cinci persoane calatoreste de cel putin cateva ori pe luna pe distante mai lungi de 100 km (19%).

In acest context, 80% dintre romanii care obisnuiesc sa mearga cu autocarul pe distante lungi in Romania prefera acest mijloc de transport in detrimentul altora. Autoturismul personal este preferat de 55% dintre respondenti, in timp ce alternativa de transport de pasageri pe cale ferata este preferata de doar 43% dintre acestia. 12% dintre romani aleg avionul pentru calatoriile mai lungi de 100 de km, in timp ce doar 6% opteaza pentru serviciile de car-sharing.

"FlixBus considera ca autoturismul personal ramane cel mai important competitor pentru autocar, iar datele colectate de pe piata din Romania ne confirma aceasta idee", a mai precizat reprezentantul FlixBus.

De ce calatoresc romanii cu autocarul?

Cei mai multi respondenti (37%) aleg sa se deplaseze cu autocarul pentru ca sunt atrasi de pret, comparativ cu alte mijloace de transport. Motive precum lipsa alternativelor de transport (31%), accesibilitatea (31%) si gradul de confort (30%) au o importanta similara pentru respondenti. Orarul de circulatie a fost mentionat de 29% dintre cei care opteaza pentru acest mijloc de transport.

Rezervarile FlixBus pentru...
Citeste si: FlixBus a suplimentat numarul autocarelor in Romania, de Craciun

La polul opus, factorii cel mai putin invocati de pasageri sunt: siguranta (19%), politica de bagaje favorabila (10%) si sustenabilitatea (5%).

Profilul calatorului cu autocarul

Dintre cei care prefera sa calatoreasca cu autocarul pe distante lungi, tinerii (18-29 ani) si seniorii (54-64 ani), locuitori ai marilor orase sunt cei care isi manifesta cu precadere preferinta de a calatori cu autocarul atunci cand parcurg distante mai lungi, in tara. Totusi, persoanele tinere cu venituri mici, care locuiesc in orase mici sau localitati din zona rurala, in special din zona Sud-Muntenia obisnuiesc sa calatoreasca cel mai frecvent.

2 din 10 romani au acces la un singur operator de transport

Intrebati de accesul pe care il au la oferta din partea operatorilor de transport, datele arata ca pentru 2 din 10 romani nu exista cu adevarat posibilitatea de a alege operatorul de transport, acestia fiind obligati sa accepte conditiile de pret si calitate oferite de o singura companie.

Mai mult, locuitorii oraselor mici si ai zonelor rurale sunt cei mai limitati in ceea ce priveste alternativele de transport: aproape 3 din 10 au acces la un un singur operator de transport cu autocarul.

"Crearea unui mediu competitiv sanatos este esential pentru a oferi consumatorilor servicii de calitate. Faptul ca 2 din 10 persoane care calatoresc cu autocarul pentru a ajunge dintrun oras in altul al tarii au o singura optiune de oferta de transport cu autocarul la dispozitie, poate afecta nivelul de calitate al serviciilor, pe de o parte, si pretul calatoriilor, pe de alta parte. Credem ca infrastructura de transport de persoane din Romania trebuie sa continue sa se dezvolte, iar serviciile de transport rutier pot fi inca imbunatatite”, a declarat Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.

Ce trebuie imbunatatit la calatoria cu autocarul in Romania

Dintre cei care opteaza pentru autocar pentru a se deplasa pe distante lungi, mai mult de un sfert (26%) isi doresc modernizarea flotei: autocare mai noi, cu dotari moderne (aer conditionat, prize pentru telefon, WiFi si TV).

Confortul, curatenia si mediul ambiental sunt aspecte care ar trebui imbunatatite, din perspectiva a 21% dintre cei care obisnuiesc sa calatoreasca cu autocarul. Dintre acestia, o mare parte isi doresc un numar mai mare de locuri. Aproape un sfert dintre respondenti fac referire la aspecte ce tin de curatenia generala a autocarului, dar si la crearea unui ambient placut pentru calatorie (in special muzica ambientala).

Faptul ca transportul cu autocarul pe distante lungi in Romania are un mare potential nu ar trebui sa fie o incertitudine. Acesta este un mijloc de transport preferat de foarte multe persoane, mai ales cele din grupurile social vulnerabile. Pasagerul roman isi doreste modernizarea flotei, confort si conditii mai bune, mai multe optiuni de calatorie si conditii mai bune in autogari. Daca nu se iau masuri pentru atingerea nevoilor consumatorului, piata transportului cu autocarul nu isi va atinge potentialul de dezvoltare. Exemplele din alte tari arata ca optiunea cea mai buna pentru a dezvolta piata nationala este cresterea competitiei prin deschiderea ei

Artemie Bilevici, project manager FlixBus

Achizitionarea biletului pentru calatoriile cu autocarul in Romania

Cei mai multi dintre cei care calatoresc cu autocarul folosesc Google (51%) sau acceseaza site-urile agentiilor de transport (36%) si ale autogarilor (32%).

53% dintre respondenti spun ca prefera sa-si achizitioneze biletul la momentul realizarii calatoriei. Dintre acestia, 80% folosesc mijloace clasice de achizitionare (direct de la sofer, de la autogara sau agentie) si doar 20% apeleaza la metode online.

In cazul celor care aleg sa-si achizitioneze biletele cu cel putin o zi inainte de realizarea calatoriei se folosesc atat de modalitatile de plata online (46%) cat si de cele clasice (54%).

"Studiul arata ca exista un potential foarte mare pentru cresterea pietei de transport de persoane. Multi dintre pasageri considera ca este nevoie de imbunatatir (modernizarea flotei, confort si conditii mai bune sau mai multe optiuni de calatorie si operatori de transport). Nu doar FlixBus, ci intreaga piata de transport rutier de persoane din Romania are numai de castigat daca va pune in centru consumatorul si nevoile sale. Astfel, orice schimbari ale legislatiei trebuie sa porneasca de la consumator", a conchis Artemie Bilevici.

Sursa foto: flixbus.de

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
MementoBUS.com a integrat Atlassib