Pe harta spatiilor de birouri din tara, doua mari proiecte au atras atentia companiilor multinationale: City Business Centre din Timisoara, care a facut recent obiectul celei mai mari tranzactii cu birouri din afara Capitalei, si United Business Center, componenta office a ansamblului multifunctional Palas dezvoltat de Iulian Dascalu in centrul Iasiului.

Pe langa aceste poluri deja conturate, si alte orase incep sa devina atragatoare pentru companiile care vor sa se extinda sau sa intre in Romania, iar un avantaj pe care il au in fata Bucurestiului este numarul ridicat al vorbitorilor de limba germana.

„Targu Mures si Sibiu sunt doua orase cu potential pentru multinationalele care vor sa intre in Romania. Avantajul oraselor cu vorbitori de limba germana devine tot mai evident. Am stat de vorba cu proprietarii de birouri si am tras un semnal de alarma: vor fi chiriasi care vor se vor orienta si indrepta catre orasele secundare. Deja avem exemplul SAP, care desi avea birou in Capitala, a ales sa se dezvolte in alte orase”, spune Lori Collin (foto), director asociat si coordonatoarea departamentului de reprezentare a chiriasilor din cadrul companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle.

Consultantul a reprezentat compania SAP atat in extinderea biroului din Bucuresti, cat si in inchirierea spatiilor din Timisoara si Cluj-Napoca.

Activitatea lui Lori Collin consta tocmai in reprezentarea companiilor in procesul de inchiriere a spatiilor de birouri, una din cele mai importante tranzactii ale sale fiind consolidarea Volksbank in cladirea Nusco Tower de pe Barbu Vacarescu. Companiile pe care ea le reprezinta nu aleg insa intotdeauna sa ramana doar in Bucuresti. Acum Bucurestiul este comparat cu marile orase secundare de success si cel mai bine „dotat” castiga.

Clujul are nevoie urgenta de birouri

In decizia unei companii de a deschide un birou, circa 85% din investitie o reprezinta costul cu forta de munca, in timp de componenta imobiliara, mai exact, chiria spatiilor de birouri, inseamna doar 15% din investitie.

In acest context, explica specialistul Jones Lang LaSalle, tendinta companiilor de a-si dezvolta activitatea in orase precum Iasi sau Timisoara, in special a companiilor din IT, este fireasca si nu doar Timisoara sau Iasi sunt „curtate” de multinationale.
„Un oras pentru care exista interes crescut din partea companiilor este Cluj-Napoca, dar din pacate nu avem inca un proiect de birouri de calitate, asa cum este, spre exemplu, City Business Centre (foto) in Timisoara. Clujul are nevoie cat mai repede de un complex mare de birouri. Lucram deja la o tranzactie care ar putea da tonul in aceasta zona: un chirias care ar putea spune «vrem sa semnam pe zece ani, pentru 15.000 mp de birouri, cine incepe constructia?», spune Lori Collin.

Romania incepe sa fie mai atractiva decat Polonia

Interesul companiilor fata de Romania s-a concretizat in ultimele luni prin intrarea unor noi jucatori pe piata locala, precum Carestream Health, companie reprezentata, de asemenea, de Jones Lang LaSalle.

„Avem si in Iasi o tranzactie gata de a fi incheiata de o companie recent intrata pe piata din Romania. Acest oras este pe un trend ascendent, ba mai mult, este posibil ca in urmatorii doi ani cererea pentru birouri de calitate sa depaseasca stocul existent”, afirma Lori Collin.

Citeste si:

Echipa Jones Lang LaSalle din Romania a participat anul trecut si in 2012 la pitch-uri regionale, in unele cazuri fiind „in cursa” 12 orase din sase tari, printre care si Polonia.
Romania a fost insa preferata in fata Poloniei intrucat costul fortei de munca specializate este inca sub nivelul din vestul Europei, iar calitatea cladirilor de birouri este similara cu cea a proiectelor din orase precum Munchen sau Amsterdam, spune Collin.

Ce birouri vor companiile nou-intrate pe piata

Companiile care isi deschid pentru prima data birou in Romania au, de cele mai multe ori, cereri similare in ceea ce priveste spatiile de birouri pe care le inchiriaza. Astfel de chiriasi semneaza la inceput pentru spatii de 1.000-1.500 mp, dar vor sa aiba posibilitatea de a-si extinde spatiul sau chiar de a-l dubla.

Posibilitatea de a se extinde este un "must", iar proprietarii de cladiri trebuie sa satisfaca acest lucru. Mai mult ca niciodata, aceasta cerinta de garantare a posibilitatii de extindere este ceruta de multinationale.

„Sunt diferite metode: fie compania ia o suprafata mai mare, dar in primul an plateste chirie doar pentru jumatate din spatiu, fie ia o suprafata mai mica si daca se elibereaza ceva in cladirea respectiva, are dreptul primului refuz. Chiriasul se simte mai confortabil pentru ca nu are obligatii in plus, dar nici nu risca”, arata Lori Collin.

Un angajat poate pleca pentru un birou mai bun

Multinationalele care isi deschid sau isi extind biroul in Romania urmaresc, in plus, sa ofere aceleasi conditii tuturor angajatilor, indiferent de orasul sau de tara in care biroul se afla. Pe de o parte, companiile se asigura ca un angajat din Bucuresti lucreaza in acelasi mediu precum un angajat din Praga, iar pe de alta parte folosesc atractivitatea sediului ca un instrument pentru a-si pastra angajatii.

„Concurenta dintre companii devine tot mai acerba: intr-un parc de afaceri, recrutarea se face inclusiv in pauza de masa. Poate ca un angajat nu pleaca pentru un salariu cu 10% mai mare, ci pentru ca biroul companiei vecine este mult mai atragator. Pe companiile puternice nu un euro in plus la chirie le costa cu adevarat, ci talentul, acei angajati care pot face diferenta”, spune managerul Jones Lang LaSalle.

Astfel, intre companii devine o competitie nevorbita si prefera sa lucreze in aceeasi cladire decat sa riste pierderea unor angajati care ar putea fi atrasi de locatia mai buna sau de restaurantele unei alte cladiri.

In cele din urma, companiile au nevoie de angajati cat mai buni, iar asigurarea unui spatiu de birouri pe masura devine o conditie esentiala.