Octavian Bădescu: Au început deja să apară speculatorii de oportunități în piața imobiliară

Freedom Group, companie de consultanță imobiliară fondată de către antreprenorul Octavian Bădescu, estimează că activitatea agenților imobiliari s-a diminuat cu aproximativ 75% la nivelul Capitalei, în ceea ce privește volumul tranzacțiilor, în martie 2020, din cauza pandemiei de COVID-19.

Pentru a putea aprecia cât mai corect care era situația agenților imobiliari înainte de criza generată de pandemia COVID-19, precum și care sunt nevoile acestora Freedom Group spune că a derulat recent o cercetare de piață pe un eșantion relevant statistic, care a arătat faptul că peste 50% dintre agenții imobiliari care activează în București generează cifre de afaceri brute mai mici de 2.000 euro lunar, trăind practic la limita subzistenței. De asemenea, 7% dintre respondenți generează în mod normal comisioane brute de peste 100.000 euro anual, cu o scădere estimată de peste 50% în 2020, dacă măsurile luate prin instaurarea stării de urgență se vor prelungi pentru câteva luni.

"Piața tranzacționărilor rezidențiale este în prezent cvasi înghețată, iar singurele proiecte de tranzacționare în derulare sunt cele care începuseră înainte de declanșarea acestei crize. Agenții imobiliari, care și până acum se confruntau cu problema discrepanței dintre venituri și volumul de muncă, vor avea destul de mult de suferit, dacă această situație se va prelungi dincolo de iunie”, a declarat Octavian Bădescu.

În prezent, "pe piața rezidențială au început deja să apară speculatorii de oportunități, dar deocamdată acest fenomen este abia la început și nu a prins avânt, deoarece oamenii nu sunt dispuși să scadă din prețurile imobilelor. Estimez că, în următoarele trei luni, vom asista la o diminuare probabilă mai ales a numărului de tranzacții, într-o măsură mai mare decât a prețurilor", mai spune antreprenorul.

Potrivit concluziilor acestui studiu, aproape 70% dintre agenți își aduc clienții prin recomandări și din oportunități venite din diferite surse și doar 35% lucrează și în „piața rece”, adică prin abordare directă, fără vreun alt sprijin. În general, serviciile agenților imobiliari sunt bine percepute, peste o treime dintre cei chestionați în cadrul cercetării considerând că majoritatea clienților i-ar recomandă mai departe. Doar 20% sunt de părere că nu ar putea obține mai mult de 10 recomandări. Totuși, în ciuda imaginii bune pe care o au agenții, rezultă că 42% dintre aceștia au identificat printre principalele nevoi necesitatea garanției încasării comisionului.

Citeste si:
Constituția Bunului Simț: pro și contra deciziilor politicienilor
Constituția Bunului Simț: pro...

"Procentul mare de agenți imobiliari care au temerea că nu își vor primi banii arată existența unei probleme de etică la nivelul pieței locale. Clienții sunt insuficient educați în ceea ce privește tranzacționarea imobiliară și de aici rezultă lipsa de încredere a agenților. Acest sentiment vine de cele mai multe ori din experiențele prin care au trecut", a adăugat antreprenorul

Astfel că, în mod paradoxal, deși sunt bine văzuți de către clienții proprii, veniți pin recomandări, și intermediază un volum mare de tranzacții, aproape 60% fiind implicați în vânzarea unui număr mai mare de 15 imobile anual, agenții trăiesc cu frică de a nu-și lua comisioanele de la clienți, mai arată Octavian Bădescu. Un alt neajuns este valoarea relativ mică a proprietăților, circa 50% având prețuri sub 100.000 euro, și doar aproximativ 15% fiind tranzacționate la peste 250.000 euro.

În afara garantării comisionului, cele mai importante nevoi identificate de agenții imobiliari mai includ: (1) necesitatea unor oportunități de business primite din partea agenției (53% dintre respondenți); (2) accesul la programe de training și mentorat; (3) suportul pentru promovarea proprietăților listate; (4) punerea la dispoziție a unor instrumente tehnologice pentru eficientizarea activității; (5) facilitarea oportunităților de colaborare cu alți agenți; (6) existența unui suport juridic puternic; precum și (7) a unuia administrativ și de racordare la informațiile din piață.

“Un aspect foarte interesant este că relativ puțini dintre participanții la studiu (sub 30%) au identificat printre nevoi și crearea unui brand personal sau poziția de proprietar al unei agenții sau rețele. Cred că acest fapt demonstrează o oarecare decuplare de la ideea de antreprenoriat în stare pură, cu toate că profesia de agent imobiliar este eminamente una liberală", a mai punctat Octavian Bădescu.

Citeste si:
Antreprenor:Privații au năvălit cu cereri. Intervenția statului...
Coronavirus | Antreprenorul...

Studiul a fost realizat în martie 2020 pe un număr de circa 150 de agenți imobiliari care își desfășoară activitatea în București, dintre care 20% sunt independenți, 25% sunt proprietari de agenție, iar 55% lucrează în cadrul unei agenții imobiliare.

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Setari Cookie-uri