În România, până în pandemie, telemunca era mai puțin populară decât în alte zone ale lumii, raportat la totalul angajaților din piața forței de muncă. Acum, însă, lucrurile s-au schimbat, iar pentru o perioadă bună de acum încolo, majoritatea clădirilor mari de birouri vor continua să rămână la un grad de ocupare redus. Sunt însă extrem de multe situații și diverse, dependente de domenii și cultura organizațională, astfel că e dificil să discutăm despre o direcție conturată clar în acest moment.

De exemplu, sunt companii care permit accesul angajaților în birou, dar angajații lor preferă să muncească în continuare de la distanță. Pe de altă parte, sunt companii care mențin birourile închise, dar ai căror angajați caută soluții în hub-uri de co-working sau shared desking pentru că observă că prin lucrul de acasă își pierd productivitatea.

Telemunca e o soluție de termen scurt, pentru că aduce destul de multe provocări angajaților importanți, implicați în procesele creative, de inovație și dezvoltare. Pe de-o parte, duce la reducerea coeziunii în echipe, la scăderea colaborării spontane și îngreunează rezolvarea împreună a unor probleme. În timp, acest lucru reprezintă o amenințare pentru orice companie orientată către inovație. De asemenea, telemunca ridică mari probleme priving cyber-securitatea și controlul proceselor de muncă.

Horațiu Didea, CEO și fondator Workspace Studio

În opinia sa, birourile moderne servesc exact acestui scop, în contextul în care reprezintă un loc al schimbului de idei și deciziilor importante. Cu toate acestea, munca de procesare la birou se va reduce însă ireversibil, după pandemie.

"Cred că cel puțin 30% din forța de muncă va lucra de acasă în viitor, poate 50%, în special în această zonă de procesare individuală de date. Pentru restul, biroul este o stație de colaborare în care se dezbat strategii, idei, planuri și spațiu propice pentru inovație și creație. Birourile viitorului vor fi mai ergonomice, mai aerisite, mai plăcute și vor reflecta mai mult identitatea și cultura organizațională a companiei", mai spune Horațiu Didea.

Dar, munca remote aduce și o provocare în segmentul rezidențial, pentru că e nevoie de spațiu fizic, dar și social, pentru a avea un birou în care angajatul să fie cu adevărat ergonomic și productiv acasă. Astfel, munca "din vârful patului" nu poate funcționa pe termen lung.

În curând mulți angajați își vor dori să meargă la birou, nu doar pentru conectarea cu colegii, pentru schimbul de idei, ci și pentru că au mai mult spațiu și sunt mai departe de distragerile casnice.

Ce va fi "mainstream" pentru biroul viitorului după pandemie

Birourile viitorului sunt birourile prezentului din companiile orientate către wellbeing-ul angajaților. Cred că în contextul Covid-19, biroul viitorului va fi adoptat mai rapid în domenii care până acum nu au investit în amenajare și au rămas încremenite în timp, la acele birouri ale anilor ’80, în care regăsim fie mari open-space-uri, fie cubicle-uri, săli mari de întâlniri utilizate rar la capacitate și foarte puțină intimitate.

Horațiu Didea

Astfel, biroul viitorului va presupune un design orientat către confortul angajatului, către ergonomie și susținerea productivității. Despre acesta, fondatorul Workspace Studio spune că este deja adoptat de marile corporații din IT și este nevoie de investiții reduse pentru ca acest tip de birouri să asigure întregul mix de nevoi actuale pentru prevenția răspândirii Covid-19:

  • Biroul viitorului este cel mai dezirabil și confortabil loc fizic din traseul zilnic al oricărui om, este bazat pe soluții de sharing și oferă suport optim pentru munca de echipă, în orice formă s-ar manifesta ea, printr-o varietate de spații gândite corespunzător.
  • Din punct de vedere sanitar și ergonomic, biroul viitorului presupune o densitate redusă, circulații aerisite, lumină bună, o temperatură optimă, sisteme performante de ventilație și purificare a aerului, materiale bactericide sau ușor de curățat, zone de colaborare tip club-house, spații pentru echipe de proiect, dar și pentru întâlniri one-to-one sau zone de relaxare.
  • De asemenea, birourile viitorului integrează soluții digitale din sfera IoT. Uși automatice, comandă vocală, senzori de proximitate sunt doar câteva dintre soluțiile pentru birourile viitorului, care sunt adoptate deja de companiile cu viziune și vor deveni „mainstream” datorită schimbărilor din acest an.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri