Cu toții așteptăm revenirea la un stil de viață cât mai aproape de cel pe care-l știam ca fiind normal înainte de pandemia de COVID-19, iar un aspect care ne preocupă pe cei mai mulți dintre noi este acela de revenire la birou.

Au fost mulți români și companii care au descoperit că nivelul de productivitate poate fi asigurat și de acasă, dar sunt foarte mulți cei care își pun întrebarea: Vom mai reveni vreodată la birou așa cum eram obișnuiți?

Unii își pun întrebarea pentru că-și doresc să revină la stilul cu care erau obișnuiți, pentru a scăpa de presiunea pe care o resimt când sunt acasă în timpul programului de lucru, iar alții parcă și-ar dori să continue în stilul născut în pandemie sau și-ar dori să revină la birou pentru doar câteva zile pe săptămână.

Am discutat cu Ștefan Tudos, vicepreședinte Genesis Property, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața spațiilor de birouri din România, pentru a încerca să aflăm cum se văd lucrurile din interiorul pieței.

Ștefan Tudos, vicepreședinte Genesis Property

Retail jobs

- Mai întâi, vă rog să ne povestiți ce a însemnat pentru Genesis Property această perioadă?

De-a lungul timpului am învățat că e nevoie să te adaptezi și că întotdeauna trebuie să ai un plan de rezervă pentru situații neprevăzute, cum a fost criza financiară globală de acum mai bine de un deceniu sau criza sanitară inițial și ulterior economică pe care încă o traversăm.

La Genesis Property, avem o experiență de peste 20 de ani în real estate și o echipă solidă, formată din specialiști în diverse domenii, pregătită să acționeze eficient în orice context. Ca urmare, pandemia nu numai că nu ne-a luat complet pe nepregătite, dar am reacționat rapid și eficient atât în interiorul companiei, cât și în exterior.

Astfel, în aprilie 2020, la foarte scurt timp de la începutul pandemiei, am inițiat primul standard global gândit să atenueze efectele Covid-19 în spațiile construite, The IMMUNE Building Standard. Standardul adaptabil oricărui spațiu în care lucrează oameni a beneficiat de foarte mult interes, iar astăzi există mai multe clădiri deja certificate și altele pentru care discuțiile sunt în derulare.

Citeste si:
Reîntoarcerea la birou a corporatiștilor: Serviciul, mai sigur...
Reîntoarcerea la birou a...

- Cât credeți că vom mai resimți efectele a ceea ce s-a întâmplat?

Segmentul de birouri pe care activăm noi, de clasă A, este solid și mai bine pregătit să reziste la șocuri. Chiriașii sunt companii mari, de regulă multinaționale, care ocupă spații semnificative și semnează contracte pe termen lung și care au fost mai puțin afectate de pandemie.

Rata de neocupare a scăzut foarte puțin și doar în anumite cazuri, iar chiriile au rămas în mare parte stabile. Excepții au existat, de regulă doar acolo unde au avut loc renegocieri de contracte în plină pandemie sau unde chiriașii au avut dificultăți mai mari din cauza Covid-19.

Însă, deja vedem, de la începutul acestui an, semne tot mai clare de revenire a economiei. Odată cu revenirea economiei, crește și nevoia de oameni și, implicit, de spații în care ei să lucreze într-un mod adaptat sistemului hibrid care se conturează a fi viitorul muncii și care să susțină colaborarea și creativitatea.

Citeste si:
Piața de birouri începe să dea semne de revenire
Piața de birouri începe să...

Companiile mari își fac planuri pe termen lung, mai ales că toate estimările indică revenirea, anul viitor, la nivelul de activitate din 2019, astfel că încep deja să se pregătească pentru momentul în care economia va reveni la nivelul din 2019, an în care deficitul de specialiști era mare, iar chiriile erau pe un puternic trend ascendent.

- Dar ne putem aștepta la o revenire a activității în birouri ca înainte?

Devine tot mai clar că sistemul de lucru hibrid va fi modul de lucru al viitorului, fiind capabil să satisfacă atât dorința angajaților de a lucra flexibil, cât și obiectivele companiilor.

Revenirea angajaților la birou are loc treptat, pe măsură ce companiile implementează tot mai multe măsuri sanitare și reamenajează spațiile de lucru. Este un proces complex, care ține atât de strategiile companiilor, cât și de factori externi precum evoluția campaniei de vaccinare.

Revenirea la nivelul de dinainte de pandemie va avea loc, poate chiar anul viitor, dar în mod clar diferit. Nu vom mai vedea niciodată birouri în care oamenii stau înghesuiți, lucrează de la 9:00 la 17:00 pe o tehnologie învechită, iar singurele „distracții” sunt masa de prânz și ieșitul la țigară. Biroul viitorului va fi mult mai sigur, mult mai bine organizat și aerisit, cu tehnologii touchless, cu spații mai mari între birouri, cu multiple opțiuni în ceea ce privește interacțiunea și socializarea.

- Mai este un moment bun să construiești clădiri de birouri în această perioadă?

Poate părea surprinzător, dar pandemia a scos în evidență importanța biroului ca mijloc pentru menținerea unui echilibru emoțional și a unei balanțe între viața de la job și cea de acasă. Un studiu pe care noi l-am derulat în rândul a circa 1.100 de angajați, 60% dintre aceștia consideră că este important să existe în continuare spații dedicate pentru birouri, chiar dacă modelul de lucru se transformă și biroul va deveni mai degrabă un spațiu multifuncțional.

Astfel, biroul nu doar că va exista în continuare, dar se va schimba, va deveni mai sigur, mai confortabil și va oferi mai multe opțiuni ca niciodată. Mai mult de atât, așa cum spuneam, sunt toate premisele pentru ca cererea de spații să crească în viitorul apropiat, iar chiriile să revină pe tren ascendent, așa cum erau în 2019. Drept urmare, există șanse mari să vedem în viitor tot mai multe birouri noi, moderne, perfect adaptate cerințelor actuale ale pieței.

- Cum explicați moda aceasta a obținerii a tot felul de certificări din ultima vreme?

Atât chiriașii, cât și proprietarii de clădiri au simțit nevoia să-și îmbunătățească spațiile în această perioadă. Motivul este clar: creșterea gradului de siguranță și confort pentru angajați, dar și a gradului de sustenabilitate pe termen lung.

Într-o perioadă incertă și delicată cum a fost ultimul an și jumătate, lumea, în general, are nevoie de certitudini, de standarde clare care să certifice avantajele unui spațiu într-un mod profesionist și vizibil. Dorința tuturor companiilor, la nivel global, a fost de a oferi angajaților cele mai bune condiții posibile de lucru, din toate punctele de vedere. Principala provocare a fost recâștigarea încrederii, în condițiile în care o planetă întreagă era într-o stare de așteptare și anxietate.

Trebuie însă să subliniem că primul standard lansat în pandemie, axat pe protecția sănătății angajaților, a fost IMMUNE Building Standard, la inițiativa companiei noastre. El a fost conceput de la început să crească rezistența clădirilor atât în fața amenințărilor sanitare prezente, cât și viitoare. În plus, poate fi adaptat pentru orice spații construite unde lucrează oameni, inclusiv fabrici, hoteluri, restaurante, centre comerciale sau depozite.

- Cum pot influența chiriile, atractivitatea, funcționalitatea clădirilor aceste certificări?

IMMUNE Building Standard are rolul să creeze spații de lucru mai rezistente la amenințări pentru sănătate și mai bine pregătite pentru viitor, fie că vorbim despre gripa sezonieră sau o altă pandemie. Cei mai mulți angajați sunt acum mult mai atenți la condițiile de muncă oferite, în noul context, iar anumite certificări pot crește astfel atractivitatea acestora, dar și funcționalitatea unui spațiu de lucru.

Referitor la chirii, este de așteptat ca un spațiu de lucru mai atractiv pentru angajați să atragă mai multe cereri din partea chiriașilor, mai ales în contextul creșterii competiției pentru atragerea de oameni talentați. Această tendință poate pune presiune și pe creșterea chiriilor, pe termen mediu și lung.

- Ce așteptări are Genesis Property de la 2021?

În acest an, noi ne continuăm inițiativele luate anul trecut pentru atenuarea efectelor Covid-19 asupra industriei din care facem parte, iar proiectul nostru principal va fi susținerea The IMMUNE Building Standard. Avem deja 3 clădiri certificate și vor urma, în curând, și altele. Provocarea pentru 2021, la nivelul întregii economii globale, este o revenire cât mai rapidă, după un 2020 delicat și volatil.

Sunt deja semne foarte bune în acest sens, iar datele ne arată că suntem pe calea cea bună. Pentru Genesis Property, estimăm în 2021 o evoluție cel puțin similară a afacerilor, în comparație cu 2020, poate chiar o creștere ușoară.

Genesis Property este unul dintre cei mai importanți dezvoltatori de birouri de clasa A din România. Cu o experiență de peste 20 de ani în industrie, compania deține peste 150.000 de metri pătrați de spații de birouri de clasa A care găzduiesc peste 20.000 de angajați: Novo Park din Pipera și West Gate Business District din zona Militari. Genesis Property este, de asemenea, dezvoltatorul primului campus studențesc privat din România, West Gate Studios, și al unității de cazare de 4 stele Studio One Accommodation Suites.

Pentru a afla mai multe detalii despre piața imobiliară și cea a construcțiilor, te așteptăm marți, 8 iunie, la conferința ReConstruct 2021, care se desfășoară online în platforma de evenimente virtuale IC Events. Participarea este gratuită!

Înscrie-te și profită de toate funcționalitățile IC Events:

  • poți urmări transmiterea în direct a evenimentului în zona de Livestream
  • poți vizita zona expo și standurile virtuale ale partenerilor
  • poți discuta sau adresa întrebări speakerilor în zona de chat public, poți schimba cărți de vizită virtuale pe care le vor primi pe email interlocutorii tai și poți discuta pe chat direct cu alți participanți în zona de Networking.

Sursa foto: Genesis Property
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri