Birourile viitorului nu vor mai semăna prea mult cu spațiile în care angajații își petreceau cea mai mare parte a timpului înainte de 2020. Spațiile trebuie regândite și adaptate modelului de lucru post-pandemic, urmând tendințe care erau deja vizibile și pe care pandemia n-a făcut decât să le accelereze.

Pentru a crea spații de lucru centrate pe angajați, adaptate modului lor de lucru post-pandemic și așteptărilor pe care le au de la biroul viitorului, companiile trebuie să înțeleagă în primul rând ce își doresc angajații. În acest context, piramida nevoilor umane, așa cum a fost prezentată de celebrul psiholog american Abraham Maslow în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, ar putea fi un ghid pe cât de neașteptat, pe atât de practic și util în crearea birourilor viitorului.

Potrivit acestei piramide, la baza tuturor nevoilor se află cele fiziologice, care asigură supraviețuirea, legate în special de apă, aer, temperatura potrivită corpului uman și hrană. Fără acestea, supraviețuirea este practic imposibilă, iar de calitatea lor depinde, într-o măsură imensă, calitatea vieții. Din această perspectivă, companiile trebuie să se asigure că, în spațiile de lucru ale viitorului, angajații au o calitate a aerului și a apei la cel mai înalt nivel, au spații sigure și confortabile dedicate pauzelor de masă, iar temperatura și umiditatea sunt strict controlate și ajustate în funcție de dorința oamenilor din interior. Tocmai de aceea, acești indicatori sunt strict controlați prin măsurile recomandate prin standarde precum IMMUNE Building Standard™, creat pentru a atenua efectele pandemiei.

La cel de-al doilea nivel al piramidei se află nevoile legate de siguranță, potrivit lui Maslow. Acest termen are un sens larg, care este legat de atât de siguranța fizică, cât și cea psihologică. Dacă vorbim despre siguranța fizică, măsurile sanitare sunt extrem de importante, iar igienizarea suprafețelor și tehnologia touchless sunt condiții esențiale în atingerea acestui scop. Siguranța psihologică este dată de starea de bine și confort, dar și de încredere, iar aici companiile trebuie să lucreze pentru a crea spații care să satisfacă aceste nevoi pe termen lung.

Următoarea treaptă se referă la nevoile legate de afecțiune și de sentimentul de apartenență în cadrul unei comunități. Teama de a fi respins de ceilalți, în cadrul unui grup sau a unei organizații, de a nu te putea integra, este foarte puternică pentru majoritatea oamenilor și este firesc să fie așa. Aici, rolul spațiilor de lucru este esențial și a fost evidențiat mai mult ca oricând în ultimul an și jumătate. O echipă are nevoie de un spațiu în care să poată activa în liniște, siguranță și confort. Totodată, oamenii diferiți au nevoie de spații diferite pentru a se putea manifesta și pentru a putea crea. Tocmai de aceea, o clădire de birouri trebuie să ofere atât spații mai intime, liniștite, propice unor activități care necesită multă concentrare, dar și spații care susțin interacțiunea și munca de echipă, chiar și pentru persoane foarte diferite între ele.

A patra treaptă a piramidei tratează nevoile legate de stima de sine, de prestigiu, strâns corelate cu obținerea unor performanțe remarcabile pe plan profesional și personal, dar și de recunoașterea valorii din partea prietenilor și a partenerilor. Un spațiu de lucru cu adevărat gândit în jurul oamenilor le va oferi acestora toate oportunitățile posibile pentru a atinge un nivel înalt al rezultatelor, dar îi va ajuta să obțină și un echilibru între viața profesională și cea personală.

Ultima treaptă a piramidei este atingerea celui mai înalt nivel de autorealizare pe plan personal și profesional, exploatarea la maximum a potențialului propriu pe toate planurile. Este un nivel la care foarte puțini oameni reușesc să ajungă cu adevărat, fiind perceput mai degrabă ca un deziderat, ca un ideal, decât ca un obiectiv tangibil/realizabil. Explicația este simplă: de fiecare dată când ajungi la un nivel superior, pe plan profesional sau personal, vei vedea că te confrunți cu o altă categorie de probleme, mai noi și complexe, iar soluționarea lor este mereu mai dificilă, cu fiecare nouă treaptă. Dar, desigur, pe acest drum al autorealizării, biroul viitorului are un rol foarte important prin crearea celor mai bune condiții posibile, iar companiile au datoria morală să creeze un spațiu de lucru cât mai aproape de perfecțiune.

Sursa foto: Genesis Property

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Roxana Albu
Roxana Albu este General Manager al diviziei de administrare și management al facilităților pentru proprietățile aflate în portofoliul Genesis Property. Roxana are experiență de 14 ani în sectorul imobiliar și al serviciilor integrate de property & facility management.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri