Piața spațiilor de retail a resimțit din plin efectele pandemiei, proprietarii confruntându-se cu scăderi importante a chiriilor, dar și cu înmulțirea spațiilor goale, un lucru foarte rar întâlnit înainte de anul 2020.

Potrivit unui raport realizat de compania de consultanță imobiliară Colliers, proprietarii de spații comerciale resimt o dublă lovitură în contextul pandemiei. Prima este reprezentată de reducerea chiriilor de bază cu 15-20%, chiar și până la 30% în unele cazuri speciale. A doua este dată de o rată de neocupare mai mare.

„Este o diferență semnificativă de la situația anterioară anului 2020, când unele mall-uri aveau liste de așteptare pentru chiriași și nu aveau spații libere”, se arată în raportul citat.

Această evoluție negativă a pieței spațiilor de birouri vine, evident, pe fondul restrângerii activității retailerilor în spațiul offline, cauzate de restricțiile impuse de autorități în vederea limitării răspândirii noului coronavirus.

Cum traficul a scăzut semnificativ în centrele comerciale și în mall-uri, mulți comercianți au fost nevoiți să se retragă din spațiile lor, ori să caute soluții pentru a păstra magazinele deschide, prin urmare și-au renegociat contractele de închiriere, iar obținerea unei chirii mai mici a fost una dintre concesiile pe care proprietarii trebuiau să le facă.

Retail jobs

Consultanții Colliers au remarcat și faptul că achizițiile din impuls s-au redus semnificativ, iar sesiunile de cumpărături au devenit mai scurte, mai puțin frecvente, dar un aspect pozitiv a fost acela că valoarea bonului de cumpărături a crescut în unele cazuri.

Cu alte cuvinte, românii merg mai rar, dar deciși să cumpere mai mult, în condițiile în care nu mai pot vizita la fel de des centrele comerciale.

Surpriza de la finele anului – vânzări de produse nealimentare mai mari decât în 2019

Un alt aspect pozitiv remarcat în 2020 a fost creșterea vânzărilor de bunuri nealimentare pe final de an, înregistrându-se vânzări mai mari decât în 2019.

”Izolați în case, mulți români au început renovarea, dar o parte semnificativă a cheltuielilor nu a ajuns la comercianții care au o prezență fizică. La fel ca în orice recesiune economică, prețurile scăzute tind să atragă mai mulți oameni, prin urmare discounterii au avut rezultate foarte bune (unii crescându-și afacerile cu două cifre pe fondul creșterii rețelei lor de magazine), în timp ce piața de fashion a înregistrat în general rezultate similare cu cele din 2019, în segmentul de mass market.

Citeste si:
Afacerile retailerilor din mall-uri ar putea reveni la normal în...
Afacerile retailerilor și...

Alte segmente de piață au avut rezultate financiare destul de slabe, precum retailerii de modă premium și de lux (inclusiv ținute de birou și de seară) și cei de încălțăminte, care au o pondere semnificativă în ceea ce privește suprafețele închiriate în centrele comerciale. Unele luni bune - cum ar fi septembrie - nu au putut compensa un an prea slab.

Din fericire, decembrie, care reprezintă aproximativ 15-20% din veniturile unui an întreg în retail, a înregistrat vânzări de bunuri nealimentare cu aproape 7% mai mari față de în urmă cu un an.” se mai arată în raportul Colliers.

Totodată, consultanții Colliers au observat o creștere a activității consumatorilor în segmentul comerțului online, datele statistice arătând un plus de 35% în 2020 față de creșterea cu 5% a vânzărilor totale de produse nealimentare, care a devenit un element fundamental al transformării continue a retailului, alături de dezvoltarea tehnologiei și schimbările în comportamentul consumatorilor. Un aspect pozitiv este că și consumatorii au rămas destul de deschiși achizițiilor în timpul acestei perioade de criză, deoarece pierderile de locuri de muncă au fost de câteva ori mai mici decât după recesiunea din 2009-2010 (sub 100.000 de locuri de muncă nete pierdute de această dată, față de aproape 700.000 atunci), iar creșterile salariale s-au menținut în general.

Citeste si:
Glovo lansează serviciul Glovo Express: cum funcționează soluția
Glovo lansează serviciul...

Livrările de spații noi ar putea crește în 2021, după cu 2020 foarte slab

În ceea ce privește livrările de spații noi, 2020 a fost un an care a suferit la acest capitol. Potrivit reprezentanților companiei de consultanță imobiliară, cu un stoc total de retail modern de aproximativ 4 milioane de metri pătrați, segmentul de retail din România a avut în 2020 unul dintre cei mai grei ani de la recesiunea financiară din 2009-2010 încoace.

În 2020 au fost livrați aproximativ 142.400 de metri pătrați de noi spații comerciale moderne, puțin peste jumătate din estimarea avansată înaintea Covid-19, de aproximativ 250.000 de metri pătrați, pentru că pandemia a provocat întârzieri în activitățile de construcție și închiriere și a determinat dezvoltatorii să aibă o abordare mai prudentă. Cea mai mare parte a livrărilor a venit de la trei mall-uri: proiectul dezvoltat de AFI la Brașov (45.000 mp), NEPI Rockcastle Shopping City din Târgu Mureș (40.000 mp) și Dâmboviţa Mall, dezvoltat de Prime Kapital în Târgoviște (33.000 mp).

Citeste si:
...
Proiecte care n-au ramas doar...

Pentru anul în curs, consulanții se așteaptă la o ușoară creștere a volumul de spații de retail nou livrate.

Peste 80% din noile spații de vânzare așteptate în 2021 vor fi sub formă de parcuri de retail, inclusiv centre comerciale mai mici, subliniind o schimbare a pieței către proiecte bazate pe proximitate sau cele cu un impact financiar mai mic pentru dezvoltator”, se mai arată în comunicatul remis redacției..

În acest an, suprafața totală închiriabilă anunțată este de peste 150.000 de metri pătrați de noi spații comerciale moderne, cea mai mare parte a acestora provenind de la doar doi dezvoltatori, un joint venture Prime Kapital / MAS REI - aproape 53.000 de metri pătrați din trei noi proiecte (în Ploiești, Sfântu Gheorghe și Bârlad) și Mitiska - aproape de 25.000 de metri pătrați în patru proiecte noi (în Baia Mare, Tulcea, Mediaș și Slatina)

Citeste si:
JLL: 2019 aduce o presiune pe rata de neocupare si chirii in logistica
Costin Banica, JLL Romania:...

„Având în vedere tot acest context, pe fondul unui stoc destul de redus pe cap de locuitor al spațiilor de retail din România (o treime sub Polonia, de exemplu), evenimentele negative, precum cele prin care am trecut în 2020, ar trebui absorbite de piață, iar creșterea ulterioară ar trebui să ducă la o recuperare rapidă a pierderilor - profitabilitatea retailerilor este de câteva ori mai mare decât media UE, conform cifrelor Eurostat. Până la finalul acestui deceniu am putea ajunge la un stoc total de retail modern de 5,5 milioane de metri pătrați, care ar fi probabil mai mic pe cap de locuitor decât ceea ce au unii jucători regionali”, a declarat, în comunicatul citat, Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers.

În perspectivă, majoritatea noilor proiecte așteptate în acest deceniu vor fi în orașele cu o prezență limitată a centrelor de retail sau în noile suburbii ale orașelor mari, unde zonele sunt semnificative și relevante în ceea ce privește puterea de consum. Vânzările omnichannel vor consolida sau vor eroda poziția unui retailer în următorii ani, întrucât integrarea preferințelor personale și flexibilitatea sporită vor favoriza un mix de comerț offline-online.

Citeste si:
One United cumpără 10.000 mp în Floreasca, pentru un nou proiect...
One United Properties cumpără...
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri