Piața de retail așteaptă aproximativ 500.000 de metri pătrați noi în următorii trei ani, cei mai mulți în proiecte de tip parc de retail, iar mall-urile ar putea fi depășite de acest tip de dezvoltare de spații comerciale în curând, dacă investitorii vor continua pe acest trend, se arată într-o analiză a Fortim TA, membră a Alianţei BNP Paribas Real Estate.

În 2019, înainte de pandemia de Covid-19, dezvoltatorii au livrat parcuri de retail cu o suprafață totală de 62.890 mp. Cum rețeta s-a dovedit de succes și pe timp de pandemie, investitorii au crescut exponențial numărul de parcuri de retail și implicit suprafața totală de spații noi livrate in centre comerciale: 92.800 mp în 2020, 124.700 mp în 2021 și o suprafață record 256.646 mp, estimată a se livra în acest an.

De asemenea, s-a dublat și numărul localităților în care s-au deschis astfel de centre de retail moderne. La sfârșitul acestui an, se estimează că vom avea 48 de localități cu parcuri de retail moderne, cu un concept similar, respectiv un supermarket important ca ancoră principală și spații de servicii din domenii precum: farmacie, curățătorie de haine, pet-shop, servicii de coafor, bancă, servicii de telefonie mobila, florărie, magazine de produse de casă și fashion și în unele cazuri zonă de restaurante și fast food.

Un concept nou este cel al parcurilor de retail din zone rezidențiale noi, în localități satelit de pe lângă marile orașe, precum Lemon Retail Park, din Pipera, ce se livrează în această săptămână, situat într-o zonă de vile noi, de lângă București.

Centrele comerciale Family Market, din comunele Miroslava și Bucium, de lângă orașul Iași au un concept similar. Printre retailerii care deschid magazine și susursale noi de banci în astfel de parcuri de retail se numără Mega Image, Pepco, Banca Transilvania.

“În 2022, mall-urile sunt pe un trend de redresare, traficul este în creștere, ajungând la nivelul de pre-pandemie. Mediul economic actual va continua să aibă un impact puternic și anul viitor pentru noile livrări de spații de retail, în special pentru segmentul mall-urilor.

Cele mai durabile și de succes dezvoltări se dovedesc a fi schemele de parcuri de retail, livrate în orașele secundare, unde prețul terenului este mai mic în comparație cu primele 10 orașe. Aceste parcuri noi de vânzare cu amănuntul au atras cei mai de succes retaileri de pe piață, atenți la expansiune și la noi oportunități de penetrare în orașele medii și mici din țară“, a declarat, într-un comunicat remis redacției, Doinița Ilie, Retail Consultant, Fortim Trusted Advisors, membră a Alianţei BNP Paribas Real Estate.

Acest tip de investiții în parcuri de retail oferă mai multă flexibilitate, un termen scurt de dezvoltare și o investiție inițială mai mică, comparativ cu mall-urile.

În 2022, dezvoltatorii cheie pe segmentul de parcuri de retail sunt Prime Kapital, NEPI Rockcastle, Scallier Investments, Oasis Retail Development & Consulting, Mitiska REIM, Iulius Group, Synergy Construct, Impact Developer&Contractor și Supernova.

În România, acest nou format de parc de retail a crescut mai rapid ca pondere în totalul spațiilor comerciale moderne, comparativ cu Polonia. În România, parcurile de retail au ajuns la o cotă de piață de 42%, iar mall-urile au scăzut până la 53%, galeriile comerciale se situează la 4% și centrele tip outlet la doar 1%, la sfârșitul primului semestru din 2022.

În Polonia mall-urile sunt la 68% ca pondere din total piață, depozitele de retail la 19%, parcurile de retail la 11% și magazinele tip outlet la 2%, potrivit studiului At a Glance Poland’s Modern Retail Market H1 2022, al BNP Paribas Real Estate.

“În România, stocul total de spații pe segmentul de parcuri de retail va depăși stocul de spații comerciale situate în shopping mall-uri, dacă dezvoltatorii vor continua pe același trend. Investitorii au anunțat proiecte care însumează peste 500.000 mp, în următorii trei ani, majoritatea de tip parcuri de retail“, declară Nicolae Ciobanu, Managing Partner - Head of Advisory Fortim Trusted Advisors, membră a Alianţei BNP Paribas Real Estate.

TOPUL orașelor care au cele mai multe spații de retail din România

Pe primul loc, în ceea ce privește stocul de spații in comerciale moderne, se află Bucureștiul, pe locul doi Timișoara, pe locul trei Cluj-Napoca, pe locul trei Iașiul, pe locul patru Constanța și pe locul cinci Brașovul, potrivit studiului At a Glance H1 2022 Retail Market, realizat de Fortim Trusted Advisors.

În București, centrele comerciale moderne au în total o suprafață de 1.118.732 mp, în timp ce în celelalte cinci mari orașe din top stocul variază între 131.500 și 219.500 mp. Investitorii și-au extins aria de interes începând de anul trecut, urmărind și orașe de rangul doi și trei și chiar localități mai mici, cu peste 20.000 locuitori și această tendință va continua și în următorii ani.

Sursa foto: IULIUS

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri