Companiile încearcă să-și readucă oamenii la birou, dar datele problemei s-au schimbat față de perioada de dinainte de 2020, când calculele hârtie arătau altfel, iar matematica după care era calculată productivitatea unui spațiu de birou nu mai este valabilă în prezent, este de părere Tudor Ionescu, Head al A&T Services Office în cadrul companiei de consultanță imobiliară CBRE România.

Potrivit lui, munca la birou trece printre mare transforme, deoarece metodele de lucru sunt diferite față de cele de acum trei ani.

Strategiile de lucru hibride vin cu un set nou calcule pe care companiile trebuie să le facă atunci când închiriază un spațiu de birou, în condițiile în care angajații lor nu mai vin în același ritm la birou, tot mai mulți preferând să vină doar câteva zile pe săptămână, iar atunci când vin, o facă pentru că trebuie să intre în contact cu ceilalți colegi.

Dincolo de obstacolele care stau în calea revenirii la birou, cum ar fi timpul pierdut pe drum, care-i descurajează pe mulți să mai aventureze prin trafic, un aspect la fel de important ar putea fi faptul că mulți au descoperit că pot fi productivi și de acasă, cu ajutorul tehnologiilor care le facilitează acest lucru, ceea ce schimbă, în consecință, și modul de calcul al productivității la birou.

Cu ajutorul tehnologiei și forțați de împrejurări, oamenii au descoperit că pot să muncească de acasă, deși înainte această variantă este foarte greu de acceptat atât de către companii, dar și de către cei mai mulți dintre angajații lor.

„Chiar aveam discuții înainte de momentul din 2020, în care le povesteam oamenilor despre posibilitatea de a lucra de oriunde, că, dacă ai laptop sau telefon, poți lucra de oriunde, vorbeam despre flexibilitate și aveam reacții de tipul: Tudor, nu pot. Uite, dosarele mele sunt aici. Am calculatorul ăsta mare sub birou, nu pot să merg să lucrez de oriunde».

A venit pandemia, iar toată lumea a stat acasă forțat. A fost un exercițiu impus ca eu, de pe laptop, să reușesc să intru pe server, să accesez date, să învăț Zoom sau alte programe care să mă ajute să lucrez de acasă. Acum, când îi întreb pe oameni dacă vin la birou îmi spun: A, nu Tudor. Eu nu mai vin la birou. Am trecut toate dosarele în format digital. Am tot ce-mi trebuie acasă, de ce să merg până la birou?”, ne-a mărturisit Tudor Ionescu.

Potrivit reprezentantului CBRE, aceasta este marea transformare a biroului în prezent, care este adusă de partea tehnologică.

Am devenit tot mai fluenți în tehnologie, putem să o folosim, cunoaștem această limbă, care înainte ne era străină. Partea care rămâne acum de rezolvat este una personală, umană, ne-a mai spus acesta.

Un studiu publicat recent de o altă companie de consultanță, Cushman & Wakefield Echinox vine să confirme afirmațiile specialistului de la CBRE, studiul arătând că angajații revin la birou mai mult pentru nevoia de socializare, iar în acest sens, unele companii alocă bugete care pot ajunge până la 10.000 de euro lunar pentru a crea contexte de socializare, evenimente distractive prin care să-i readucă pe oameni cât mai mult la birou.

Nu mai poți calcula productivitatea unui spațiu de birou ca înainte

În aceste condiții, companiile încep să-și facă și ele alte calcule. Tudor Ionescu explica tot pentru wall-street.ro că CBRE are clienți care le cer să le găsească spații de birouri care să fie cât mai convenabile pentru cei mai mulți angajați ai lor. Compania de consultanță imobiliară folosește un instrument în care sunt introduse codurile poștale ale angajaților astfel încât să determine ce clădiri de birouri se află într-o zonă cât mai potrivită pentru cea mai mare parte a angajaților a unei companii care vrea să se mute sau să deschidă un sediu nou.

Citește și: CBRE: Stocul modern de spații de birouri din România a ajuns la peste 4,3 milioane metri pătrați

Mai mult, în ceea ce privește productivitatea unui birou companiile sunt nevoite să facă alte calcule pentru a determina cât de eficient este un spațiu de lucru.

E clar că, din punct de vedere al condițiilor care îi vizează pe angajați, suntem la un nivel mult mai bun decât înainte. Modul în care o companie înțelege productivitatea cred că s-a schimbat. Spațiile de acum au devenit mult mai elastice în privința metrilor pătrați alocați unui om.

Înainte productivitate însemna să ai pentru fiecare om un «qubical», un birou al lui, apoi începeai numeri oamenii, să-i împarți la metri pătrați și să deduci eficiența unui birou. Matematica asta s-a evaporat complet, ne-a mai spus Tudor Ionescu.

(Tudor Ionescu, Head al A&T Services Office CBRE România - sursa foto CBRE România)

(Tudor Ionescu, Head al A&T Services Office CBRE România - sursa foto CBRE România)

Calculele s-au schimbat pentru că spațiile de birouri de acum sunt mult mai flexibile, mai ales prin prisma spațiilor comune, utilizate de angajații mai multor firme sau a mai multor departamente ale aceleași firme care să află în același spațiu de birouri.

Angajații nu sunt mai pretențioși, ci a crescut nivelul de conștientizare.

Întrebat dacă angajații din prezent sunt mai „pretențioși” ca înainte, Tudor Ionescu ne-a spus că este mai degrabă vorba de o creștere a nivelului de conștientizare a angajaților în privința modului de lucru și condițiilor în care vrea să lucreze.

Angajatul a înțeles ce face, cum face. A aflat din jur cum se lucrează. Este o discuție constantă în birou, între colegi, și existau niște preferințe, care s-au acum cristalizat, au ieșit la suprafață și au fost trimise către companie.

Și atunci, cunoscând aceste lucruri despre modul în care lucrez și lucrurile de care am nevoie, transfer presiunea, cerințele acestea către companie. Iar companiile fac și ele tot felul de sondaje interne și așa aflăm și noi, consultanții imobiliari, de ce spații au nevoie cei cu care lucrăm”, ne-a mai explicat Tudor Ionescu.

Citește și: Birou de companie – În vizită la noul sediu Ubisoft România din J8 Office Park București

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri