O societate productiva, cu un viitor prosper si durabil, are la baza dezvoltarea sanatoasa a copiilor, iar educatia timpurie este una dintre cele mai bune investitii pe care le poate face un stat.

"85% dintre structurile creierului se dezvolta in primii 5 ani de viata, interval in care putem avea cel mai mare impact in dezvoltarea potentialului. Stim ca atunci cand copiii incep scoala timpuriu, invata mai bine, au rezultate mai bune, petrec mai multi ani in scoala si au un risc mai scazut sa abandoneze educatia. Educatia timpurie are impact si pe piata fortei de munca. Au sanse mai mari sa gaseasca un loc de munca cei care au participat de timpuriu la educatie", a declarat Pieter Bult, reprezentantul UNICEF in Romania, in cadrul unei conferinte pe tema educatiei timpurii.

Din pacate, multe decizii legate de educatie se iau fara a tine cont de implicarea directa a rezultatelor cercetarilor neurostiintei. "In educatia timpurie, dezvoltarea creierului se termina pe anumite componente. La 5 ani se termina dezvoltarea pe componenta senzoriala. Dezvoltarea lingvistica se intampla in perioada scolaritatii. Daca nu ai invatat o limba straina pana la 15 ani, nu ai sanse sa mai inveti altele. Toate lucrurile ar trebui regandite si pus un accent deosebit pe educatia timpurie", sustine Liliana Preoteasa, consilier in cadrul Ministerului Educatiei.

Educatia timpurie, o sansa pentru competitivitatea Romaniei

In ultimii zece ani, Romania a inregistrat progrese semnificative in domeniul educatiei timpurii. Participarea la educatia timpurie a crescut la 91% in 2016, fata de 75% in 2006. Curriculumul scolar pentru educatia prescolara a fost adaptat conform practicilor internationale din domeniu. Strategiile nationale din sfera educatiei si a incluziunii sociale recunosc importanta educatiei timpurii in conformitate cu recomandarile Uniunii Europene.

Pricopie il contrazice pe...
Citeste si: Pricopie reactioneaza in scandalul dintre minister si universitati

Demersuri privind educatie timpurie se fac deja la nivelul Parlamentului. Camera Deputatilor a adoptat deja doua acte normative privind acest tip de educatie: un proiect de lege privind finantarea educatiei ante-prescolare si altul privind introducerea treptata a invatamantului prescolar in educatia obligatorie.

La nivel european, Romania se confrunta cu cea mai mare descrestere a numarului de copii sub varsta de 3 ani. Tinta noastra asumata a fost ca pana in 2020 sa avem 33% din copiii sub 3 ani incadrati in invatamantul ante-prescolar. Astazi avem circa 30.000 de copii in crese, iar finantarea acestora se face exclusiv din fondurile administratilor publice. Toate studiile arata ca un copil care nu a frecventat un invatamant ante-prescolar sau prescolar poate foarte greu sa il ajunga din urma pe cel care a facut-o

Szabo Odon, initiatorul legilor legate de invatamantul ante-prescolar

Pentru sustinerea educatiei timpurii in Romania, statul ar trebui sa aloce 80 de milioane de lei, a adaugat Szabo Odon.

Cele 4 situatii ale problemei...
Citeste si: Problema educatiei din perspectiva unui fost ministru

"Primele 1.000 de zile din viata unui copil reprezinta baza pentru dezvoltarea lui, pentru reusita la scoala si, mai traziu, in viata. Acum este momentul sa investim: avem exemple de buna practica, iar cadrul legislativ incurajeaza educatia timpurie. Este nevoie de parteneriate la nivel local si central, care sa ofere sansa fiecarui copil la educatie incluziva de calitate, iar mediul de afaceri a demonstrat ca sustine inovatia", a adaugat Pieter Bult.

"Speram ca urmatorii 100 de ani vor fi de mai mult succes decat cei 100 care au trecut"

Si Cristian Pirvulescu, membru in bordul Centrului pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala Step by Step, un ONG care dezvolta programe in domeniul educatiei, sustine ideea unui parteneriat public privat.

"Invatamanul timpuriu este esential pentru viitorul unei societati. Studiile arata de multa vreme ca educatia timpurie este cheia succesului economic al unui stat, dar, evident, educatia costa si educatia timpurie costa foarte mult. Trebuie sa fie gasite solutii financiare, iar acolo unde bugetele nationale nu pot sa o faca este locul pentru agentii privati, pentru sectorul economic sa suplimenteze situatia. Asta vrem sa facem in Romania, pentru dezvoltarea unui invatamant timpuriu de performanta", a precizat Cristian Pirvulescu.

In contextul Centenarului Marii Uniri, Cristian Pirvulescu a facut o scurta evaluare a sistemului de invatamant din Romania si nu numai.

Ce categorii de bugetari nu...
Citeste si: Nu toti bugetarii primesc salariile inainte de Paste. Vinovatii?

Speram ca urmatorii 100 de ani vor fi de mai mult succes decat cei 100 de ani care au trecut. Am avut multe succese, dar la un moment de bilant aflam, spre exemplu, ca la nivel de educatie, succesele nu au fost atat de importante pe cat ne-am fi dorit. Universitatile romanesti nu sunt in primele 500, economia romaneasca nu este una dinamica, dezvoltarea invatamantului este una din probleme

Cristian Pirvulescu, membru board CEDP Step by Step

Ce putem face? Cristian Pirvulescu propune si solutia. "Este esential sa incepem educatia devreme, mai devreme de 3 ani. Este important nu doar pentru societate, dar si pentru fiecare copil. Este nevoie de un sistem de educatie care sa vina in intampinarea parintilor, astfel incat atunci cand cei mici intra la scoala sa poata face fata exigentelor unui invatamant de calitate. Avem scoli bune in Romania, dar majoritatea studentilor care vin la universitate au un nivel scazut de cunostinte. Este nevoie de un efort foarte mare pentru a incerca sa ii ridicam si pentru a ramane competitivi. Fara competitivitate nu vom reusi in urmatorii 100 de ani", a adaugat acesta.

In ciuda unor realizari evidente, Romania mai are mult de recuperat pe partea educatie. Bugetul alocat educatiei in Romania este cel mai scazut din Uniunea Europeana, multi copii termina studiile gimnaziale fiind analfabeti functionali, iar accesul la educatie ramane scazut in randul grupurilor vulnerabile, in special in randul copiilor romi, celor cu dizabilitati si copiilor din mediul rural.

"Romania trebuie sa creasca investitiile in educatia timpurie la nivelul altor state membre ale Uniunii Europene, educatia timpurie trebuie sa fie incluziva si sa aiba o calitate ridicata (profesorii trebuie sa fie mai bine formati pentru a translata principiile educatiei moderne si noul curriculum intr-o practica pedagogica de calitate), iar cooperarea inter-sectoriala trebuie imbunatatita", a conchis Pieter Bult, reprezentantul UNICEF in Romania.

Citeste si: Liviu Pop: Am blocat unele reforme educationale pentru ca era comod

Sursa foto: Shutterstock.com