Profesionisti in educatie, lideri din mediul asociativ si reprezentanti ai Ministerului Educatiei au vorbit, la conferinta organizata cu prilejul aniversarii a cinci ani de Teach for Romania, despre provocarile si problemele din sistemul de invatamant, dar si despre solutiile care ar putea sustine cresterea performantei in educatie. Presedintele Klaus Iohannis, prezent la eveniment, a transmis ca "atentia suplimentara acordata elevilor, cat si utilizarea de abordari inovative si incluzive in predare si invatare, pot ajuta destinele unor copii care altminteri riscau sa acumuleze prea putin in anii de scoala".

Schimbarea in educatie trebuie sa inceapa de la elev, dar si de la profesor. Care este rolul profesorului in era digitala? Schimbarea inseamna atunci cand o viata sau o comunitate se schimba, iar pentru asta e nevoie de constientizarea problemelor si trecerea la actiune pentru a le rezolva.

"Schimbare in educatie inseamna, in primul rand, sa ne gandim la felul in care este organizat tot sistemul si atunci se pune intrebarea cat de mult este el centrat pe copil si ce rol are profesorul, ce rol are scoala. In era digitala, rolul profesorului este de facilitator, de a traduce si transmite informatii si atunci schimbarea presupune sa pornim de la o viziune pentru elev si sa vedem cum arata profesorul pe care il aducem in clasa. Viziunea inseamna nu doar cunostinte, ci si abilitati, modele de gandire, valori pe care copiii sa si le insuseasca lucrand cu profesorii in clasa", a declarat Aura Stan, director de programe, Teach fo Romania.

Schimbarea in educatie inseamna si o schimbare de mentalitate, adica o interventie in comunitatile defavorizate si la clasele mici.

Schimbarea inseamna sa reusim sa agream acele cateva prioritati pe care sa avem grija sa le aiba oricine ar veni pe o pozitie de decizie. Obisnuim sa deplangem starea educatiei, insa foarte rar aud opinii conturate, cristalizate, despre ce ar trebui sa facem. Educatia nu este un domeniu in care lucrurile sa se intample peste noapte. Schimbarea in educatie ar insemna si o schimbare de mentalitate. Sa inversam piramida. Avem tendinta sa investim cel mai mult in scolile in care deja copiii au o situatie materiala buna, acolo unde ajutorul suplimentar nu mai este necesar. Cred ca investitia cea mai mare, atat financiara, cat si umana, ar trebui sa o facem in scolile din zonele defavorizate si la clasele mici - Ligia Deca, consilier de stat, Departamentul Educatie si Cercetare

Citeste si:
Cât de mult le place copiilor la școală și cât de încurajați se simt
Cât de mult le place copiilor...

Studiile internationale arata ca investitiile trebuie facute in clasele mici si in zonele defavorizate. Si oamenii cei mai buni trebuie adusi tot in aceasta zona.

Maria Gheorghiu, liderul Asociatia OvidiuRo, vede schimbarea intr-o alta cheie. "Pentru mine, schimbarea inseamna de la a constientiza, la a-ti asuma ca rezolvi una sau mai multe probleme. De asemenea, schimbare inseamna atunci cand schimbi o viata si cand schimbi comunitati si cand schimbi sisteme si cand schimbi o tara", a spus aceasta.

Leadership educational pentru o Romanie educata

Iar schimbarea trebuie sa inceapa cu leadershipul educational. "Acolo unde avem un director de scoala bun, lucrurile se vad. E nevoie sa atragem oamenii potriviti, cu vocatie si cu viziune acolo unde se conduc comunitati educationale, la crese, la gradinite, scoli, licee si universitati. Daca am reusi sa investim in prima etapa educationala, in profesori si sa schimbam leadership-ul educational, cred ca peste o decada am vedea o alta Romaniei, educata", a completat Ligia Deca.

Importanta unui leadership educational in scoli si comunitati este sustinuta si de Maria Gheorghiu, directorul executiv Asociatia OvidiuRo. "Vorbim despre directori de scoli, dar vorbim si despre profesori care au rolul de lideri pentru copiii din clasele lor. In plus, un profesor bun ii poate influenta pe cei din comunitatea sa profesionala. Pentru mine, un profesor bun nu este doar cel care isi face treaba bine la el la clasa, e cel care ridica stacheta in comunitatea sa profesionala", a explicat aceasta.

Citeste si:
Echipa României, medaliată cu aur şi argint la Olimpiada de Fizică
Echipa României, medaliată cu...

De asemenea, schimbarea, spune ea, trebuie sa inceapa si cu educatia timpurie si literatia, dar si cu modele integrate de interventie, in care companiile, ONG-urile si autoritatile publice sa actioneze integrat si sincronizat exact acolo unde este cel mai greu.

"Solutiile valoroase, ideile bune se testeaza in comunitatile defavorizate. Daca functioneaza acolo, vor functiona si in restul sistemului", a adaugat Maria Gherorghiu.

Citeste si: Educatia timpurie, o sansa pentru competitivitatea Romaniei

Insa schimbarea in educatie tine si de pregatirea profesorilor, dar si de crearea unui sistem de mentorat pentru ei. "Profesorii debutanti ar trebui sa beneficieze de un sistem de mentorat, iar Teach for Romania are un astfel de proces. Avem un departament intreg de trainig si sustinere pentru oamenii pe care ii formam si asta arata o nevoie a oamenilor de a fi sustinuti", a explicat Aura Stan, director programe Teach for Romania.

Citeste si:
Primăria București caută 1.200 de voluntari pentru informarea...
Primăria București caută...

Mentori pentru profesori nu inseamna ca trebuie sa fie oameni care predau. Dincolo de pregatirea propriu-zisa, este nevoie de o disponbilitate de a face acest lucru. O structura in cadrul Ministerului Educatiei care sa faca posibil acest mentorat ar fi o solutie. Vorbesc de oameni din sistem care sa mearga in comunitatile din Romania, dar nu in inspectie, ci sa fie alaturi de un profesor debutant in mod autentic si constructiv - Aura Stan, director programe Teach for Romania

Profesorii Teach primesc vizitele mentorilor de 2-4 ori pe an si au scopul de a descoperi, impreuna cu acestia, care sunt provocarile si ce solutii se pot gasi. "Acest mentor actioneaza mai degraba ca un partener de drum", a completat Aura.

Pentru o schimbare reala in sistemul de educatie este nevoie de cooperare intre mediul privat si public, dar si intre autoritatile de stat. Trebuie creat un mecanism care sa fie un agregator al acestor institutii.

"Daca vom reusi sa lucram impreuna si sa iesim din propria solutie si ne gandim la acest model integrat, vom reusi sa setam o buna practica astfel incat sa mergem mai departe. Solutiile individuale nu vor rezolva problema mare. Si nu cred ca mai avem timp sa lucram cu solutiile noastre, este momentul sa ne adunam expertiza, resursele si sa alegem ce putem face impreuna. Eu cred in parteneriatul public-privat. Nu cred ca doar privatul poate sa schimbe lucrurile, nu cred ca este doar responsabilitatea institutiilor sa schimbe lucrurile, cred ca este o responsabilitate comuna. Atunci cand ne gandim la modelele de buna pratica, un exercitiu util ar fi sa ne gandim cum ar arata proiectul nostru la nivel national. In momentul in care iti pui aceasta intrebare, iti si alege unde pui resursele", a declarat Maria Gheorghiu.

Solutii diferite pentru comunitati diferite. Si flexibilitate

Ligia Deca considera ca sistemul de invatamant trebuie sa devina mai flexibil, iar liderii din educatie ar trebui sa gaseasca solutii specifice fiecarui comunitati.

"Solutiile care arata la fel pentru toata tara nu-si mai pot atinge scopul. Cred ca trebuie sa avem flexibilitate, sa analizam si sa vedem daca nu cumva intr-o alta zona avem nevoie de o variatie a aceleiasi politici publice, astfel incat lucrurile sa se intample. Politicile generale nu au efectul scontat. Ar trebui sa putem avea flexibilitatea in lege sa putem adresa problemele specifice fiecarei comunitati", a precizat aceasta.

Acest lucru se intampla ad-hoc. Scolile simt ca este nevoie sa varieze si fac asta fara sa anunte esalonul superior. "Nu facem asta la nivel legislativ. Au fost incercari, dar cred ca din ce in ce mai mult este nevoie sa avem incredere in oameni si in capacitatea lor sa inteleaga ce este mai bine si sa evaluam la final daca s-au atins obiectivele, fara sa mai avem pretentia sa intervenim la fiecare pas din proces. Increderea in profesori ar creste si atractivitatea profesiei. Cu totii ne cautam joburi cat mai libere, in care sa ne putem manifesta personalitatea. Cred ca asta se poate intampla", a explicat Ligia Deca.

Comunitatea Teach for Romania dupa 5 ani de activitate: 150 de profesori, peste 7.000 de copii

Teach for Romania face parte din reteaua globala Teach for All si dezvolta un model de educatie incluziva initiat in urma cu aproape 30 de ani in SUA, care lupta pentru furnizarea unei pregatiri scolare de calitate, dar si a unei pregatiri pentru viata bazate pe valori si modele pentru toti copiii, indiferent de mediul in care acestia s-au nascut.

Daca la infiintarea Teach for Romania, in 2014, au fost 880 de candidati care si-au manifestat interesul de a intra in program, in 2018 numarul lor aproape s-a dublat, fiind inregistrati aproximativ 1.600. In anul scolar 2018-2019, Teach for Romania sustine 76 de invatatori si profesori, care predau 15 discipline si care, impreuna cu alumni ramasi la catedra, educa peste 7000 copii, in 100 de scoli, din 18 judete.

Cheia transformarii educatiei vine din comunitati. Noi suntem cei care avem responsabilitatea educatiei copiilor din Romania, al viitorului lor, dar, mai ales, al prezentului lor. Putem face orice impreuna. Aici si acum - Corina Puiu, Co-fondator si Director General Teach for Romania

La aniversarea de 5 ani, Teach for Romania i-a avut alaturi pe presedintele Klaus Iohannis, dar si pe Wendy Kopp, Co-fondator si CEO Teach for All.

Foto: Teach for Romania

"Teach for Romania este un foarte bun exemplu de succes al unei initiative bazate pe voluntariat, care a ajuns sa faca o reala diferenta in comunitatile in care activeaza. Mii de elevi au avut sansa de a invata in clasele profesorilor Teach for Romania si de a beneficia, astfel, de o experienta scolara noua si motivanta. O astfel de schimbare ne dorim in intregul sistem de educatie din Romania, pentru ca tara noastra nu va fi maine cea pe care ne-o dorim daca nu oferim astazi fiecarui copil competentele de care are nevoie pentru a-si indeplini visurile si pentru a contribui la bunastarea intregii comunitati", a declarat Klaus Iohannis.

Citeste AICI alocutiunea lui Klaus Iohannis, sustinuta in cadrul conferintei Teach for Romania

Wendy Kopp a pus bazele organizatiei Teach For America in 1989, pornind astfel miscarea globala impotriva inechitatii in educatie, care astazi poarta numele de Teach For All si a ajuns in 48 de tari, de pe 6 continente. In acest moment, Teach for All numara 14.000 de profesori si 60.000 de alumni, iar cea mai mare realizare a programului este faptul ca 65% dintre alumni au ramas la catedre.

"Ceea ce ne-a adunat pe toti in educatie a fost un simt al inechitatii, faptul ca nu este corect ca un intreg segment de copii nu are acces la educatie, lucru care ii lasa in afara alegerilor importante de viata, dar si a oportunitatilor", a spus Wendy Kopp, Co-fondator si CEO Teach for All.

Citeste si: Proiectul care implica antreprenori si corporatisti in educatia elevilor defavorizati

Sursa foto: Facebook / Romania Educata

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri