O analiza marca Monitorul Social releva faptul ca, in tara noastra, invatamantul primar primeste de doua ori mai putini bani, ca procent din bugetul total acordat Educatiei, decat in tari cu un sistem performant. Si asta fata sa se tina cont si de bugetele fiecarei tari in domeniu.

“Ponderea alocarii resurselor in sistemul de invatamant romanesc este extrem de diferita de cea a altor tari din UE. Accentul in tara noastra cade in special pe finantarea sistemului universitar, aceasta fiind o componenta de elita la care are acces doar o parte din populatia de varsta scolara. Sistemul primar (clasele 1-4) este subfinantat, beneficiind de o pondere de doua ori mai mica decat in tari cu sisteme de educatie performante, precum Danemarca, sau alte tari din Europa estica, precum Letonia”, sustin realizatorii analizei.

Concret, tara noastra aloca doar putin peste 20% din bugetul Educatiei pentru finantarea invatamantului primar, in timp ce in Danemarca procentul ajunge la aproape 45%. Letonia aloca si ea cea mai mare parte din buget elevilor din clasele I - IV, respectiv 37,4%.

Pentru invatamantul secundar, tara noastra aloca, in schimb, cel mai mare procent din buget - aproape 40%, cu mult peste tarile analizate (Danemarca - 25,6%, Letonia - 27,2%).

Piata auto din Romania atinge...
Citeste si: Piata auto din Romania atinge un nou maxim din ultimii 10 ani

Universitatile din Romania primesc, de asemeena, cel mai mare buget dintre cele trei tari analizate, respectiv 26,8% din bugetul total. Danemarca aloca invatamantului teritar 25,6% din buget, iar Lituania - 13,6%.

Cum se reflecta finantarea in performanta

Distribuirea bugetului Educatiei se reflecta in mod direct in rezultatele testelor PISA, derulate de OECD o data la 3 ani, care masoara capacitatea adolescentilor de 15-16 ani in trei domenii-cheie: matematica, stiintele si capacitatea de a citi si intelege un text.

Romania s-a aflat pe un trend ascendent din 2006 pana in 2012, la editia din 2015 aparand o stagnare (matematica) si doua scaderi semnificative (stiinte si citire).

“Coreland aceasta informatie cu alocarea resurselor in sistemul de invatamant, se pot trage doua concluzii, fiind posibil atat ca doar una dintre ele sa fie valabila cat si ca ambele sa fie relevante: a) subfinantarea sistemului primar afecteaza pe termen lung capacitatea adolescentilor din Romania de a dobandi aptitudini fundamentale, necesare pentru traiul intr-o societate moderna; b) alocarea intensa de fonduri catre sistemul gimnazial este ineficienta, ea trebuind sa fie dublata si de o componenta care sa ia in calcul echitatea (ex. Este satisfacator accesul elevilor din mediul rural la invatamant? Exista programe de atragere a resurselor umane valoroase catre invatamantul din rural si din orasele mici?)”, subliniaza autorii analizei.

Viorica Dancila le-a cerut...
Citeste si: Dancila le-a cerut emirilor sa faca proiecte prin PPP in Romania

Sursa foto: Shutterstock