Pentru 1,2 milioane de bucuresteni, cei racordati la RADET, iarna lui 2019 se anunta a fi una plina de provocari. Singura sansa ca bucurestenii sa aiba apa calda si caldura este ca noul guvern sa treaca problema RADET pe lista prioritatilor, afirma analistii de la Frames, intr-o radiografie a situatiei din sistemul de termoficare al Bucurestiului.

Iarna lui 2019 se anunta a fi una extrem de dificila, marea problema fiind reprezentata de reteaua de termoficare care a ajuns la un nivel de degradare fara precedent in ultimii 30 de ani. A doua cea mai extinsa retea de termoficare urbana din lume, dupa Moscova, cu peste 950 de kilometri de retea primara, 2.900 km de retea secundara si peste 1.000 de puncte si module termice, se afla in prezent intr-o situatie critica.

Mai mult de 80% din conductele termice ale RADET au o vechime de peste 25 de ani si trebuiau, de acum 10 ani, sa fie inlocuite. Astfel s-a ajuns ca, aproape zilnic, multe dintre ele sa crape, iar racirea vremii si inceperea furnizarii caldurii vor accentua acest fenomen, potrivit analizei Frames.

,,Iarna trecuta au fost peste 3.500 de avarii si zeci de mii de bucuresteni au inghetat in case. In conditiile unei subfinantari cronice, cei de la RADET abia daca au reusit in acest an sa schimbe cateva dintre conducte si sa repare o parte din retea. O parte infima, de numai cateva procente’’, arata analiza Frames.

O dovada ca reteaua de termoficare a ajuns intr-un punct critic o reprezinta situatia apei de adaos, cea care asigura presiunea necesara pentru ca apa calda si caldura sa ajunga in apartamentele bucurestenilor.

Citeste si:
Ministerul Economiei: RADET ar putea intra in faliment de luni
Ministerul Economiei: RADET...

ELCEN a ajuns in situatia de a pompa aproape 2.000 de tone/ora, in conditiile in care in 2016 cantitatea nu depasea 1.200 de tone. In 2017, pentru a mentine presiunea in conducte, ELCEN a crescut nivelul la 1.600 de tone, iar in 2018 s-a ajuns la 2.000 de tone. Statisticile ELCEN arata ca presiunea din conductele tur in sezonul de iarna a scazut progresiv de la valori de 8 – 9 bari la 3,5 – 4 bari si debitul de apa de adaos a crescut progresiv de la valori de 800 t/h la 2.600 t/h.

Cresterea volumului de apa de adaos atrage o degradare si mai mare a retelei de termoficare, pentru ca vine insotita de reactivi chimici care corodeaza conductele si limiteaza debitele de agent termic livrate. In plus, peste nivelul de 2.000 de tone/h se intra intr-o zona periculoasa, existand riscul de avarii majore.

,,In esenta, desi ELCEN si RADET fac toate eforturile pentru a mentine presiunea la un nivel constant, a devenit o sarcina extrem de dificila sa livreze apa calda si caldura la parametri normali. In conditiile in care conductele sunt foarte vechi, ruginite si pline de gauri, mare parte din apa se scurge in pamant’’, afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.

RADET, misiune imposibila

RADET a inceput deja sa furnizeze caldura la unele institutii, spitale, scoli, gradinite si camine de batrani. Intre timp, de luni, 28 octombrie, regia a inceput si probele tehnologice pentru furnizarea caldurii in cele peste 560.000 de apartamente.

Citeste si:
De ce risca bucurestenii sa ramana fara apa calda si caldura la iarna?
Analiza: Fara investitii,...

,,Cu un personal subdimensionat raportat la gravitatea situatiei, fara logistica necesara pentru a interveni rapid in perspectiva sezonului de iarna, pentru RADET urmeaza o misiune aproape imposibila. Daca anul trecut au fost peste 3.500 de avarii, nu este exclus ca acest record sa fie depasit. Pentru bucuresteni, asta s-ar traduce in zile in sir fara apa calda si caldura, in plina iarna’’, arata analiza Frames.

Subfinantarea RADET

RADET se afla in prezent in faliment, iar existenta regiei este posibila doar pentru ca declararea falimentului a fost contestata in instanta. Daca contestatia va fi respinsa, falimentul va intra in vigoare, iar activitatea acesteia va fi preluata de noile societati infiintate de Municipalitate, explica Frames.

RADET, o regie cu peste 1,2 milioane de clienti, a ajuns in pragul falimentului, in urma subfinantarii cronice si a dezinteresului autoritatilor.

Fara o sursa de finantare sigura, RADET a acumulat datorii dupa datorii. In prezent, datoriile istorice catre ELCEN au ajuns la 3,83 miliarde de lei, iar Electrocentrale Bucuresti a fost nevoita sa intre in insolventa din cauza blocajului financiar.

Citeste si:
Frames: Bucurestenii ar putea ramane fara caldura si apa calda
Frames: Peste 1,2 milioane de...

Primaria ezita sa plateasca datoria, pentru ca nu isi asuma decat o parte din ea. Astfel s-a ajuns la justitie, Municipalitatea fiind chemata in judecata de catre ELCEN si administratorul special al acesteia, Sierra Quadrant.

In cealalta tabara, Primaria, RADET si administratorul acesteia contesta nivelul datoriei si paseaza aceasta situatie pe ciclicitatea creantelor.

Ce se intampla cu Radet?

RADET a anuntat, recent, ca au fost incheiate patru acorduri cadru pentru inlocuirea tevilor, dar si contracte in valoare de 150 de milioane lei pentru materiale si reparatii. "Suntem gata cu caietul de sarcini si in curand vom scoate la licitatie un tronson de 202 kilometri pe fonduri europene’’, au declarat oficialii regiei, citati de Frames.

,,Raportati la cei peste 4.000 de kilometri de conducte, planurile sunt infime. Necesarul de investitii in sistemul de termoficare al Bucurestiului este de peste 3 miliarde de euro. Numai in cazul ELCEN este nevoie de investitii de peste 515 milioane de euro in retehnologizarea si refacerea CET-urilor, pentru a respecta standardele impuse de legislatia europeana’’, declara Adrian Negrescu, managerul Frames.

Sursa foto: Eduard Militaru | Unsplash

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Efectele falimentului RADET. Ce trebuie sa faca Primaria si Guvernul?