Ministrul mediului, Costel Alexe, a afirmat la Iasi, ca este necesar ca autoritatile locale sa implementeze cat mai rapid masurile si planurile integrate privind calitatea aerului pe care si le-au asumat ca le vor lua prin hotarari de consiliu local, si a atras atentia ca poluarea si problemele de mediu cu care se confrunta orasul au un impact semnificativ in relatia pe care Romania o are cu Comisia Europeana.

Potrivit acestuia, daca in privinta Bucurestiului "lucrurile sunt clare" si "din pacate Romania nu mai poate face nimic, doar sa astepte sanctiunile de la Curtea de Justitie", in privinta Iasiului si Brasovului "se poate eficientiza si accelera calendarul masurilor din planurile de calitate a aerului".

"Trebuie schimbata viteza de implementare masurilor din planurile de calitate a aerului si astfel sa le aratam si romanilor, dar si partenerilor europeni, ca suntem motivati si seriosi in privinta angajamentelor luate. De foarte multe ori se face doar figuratie la televizor si pe Facebook cu promisiuni si actiuni de imagine, in timp ce romanii sunt abonati in camerele de garda ale spitalelor, cu boli cardiovasculare si respiratorii, corelatii certe, conform raportului de sanatate al Bucurestiului, cu zonele afectate de poluare. (...) Solicit inca o data Primariei Municipiului Iasi sa finalizeze cat se poate de repede acest raport privind starea de sanatate a populatiei, pentru a vedea exact cum sunt afectati iesenii de poluarea din municipiul nostru. (...) In ceea ce priveste municipiul Iasi, vreau sa cred ca in perioada urmatoare administratia publica locala va implementa cu pasi repezi toate acele masuri pe care si le-au asumat in 2018, pentru a nu avea de suferit populatia", a declarat Costel Alexe, intr-o conferinta de presa.

El a adaugat ca principala cauza a poluarii din Iasi o reprezinta lipsa unei variante ocolitoare pentru traficul de tranzit, traficul transfrontalier si cel greu, "care sufoca efectiv strazile Iasului".

"De opt ani proiectul Soselei de Centura asteapta sa fie finantat, dar dezinteresul autoritatilor centrale a fost dublat de un non combat inexplicabil al celor locale, care abia dupa sapte ani s-au pus la masa si au realizat ca trebuie mutate niste utilitati, chestiuni care trebuiau si puteau fi rezolvate inca din 2009, nu descoperite in 2019. Din pacate cifrele anului 2019 sunt ingrijoratoare pentru Iasi: am avut 53 de depasiri la statia din Podul de Piatra si 36 la cea din Cantemir, Decebal, cu mentiunea ca in 57 de zile, respectiv 54 de zile, cele doua statii au avut disfunctionalitati si nu au inregistrat date. (...) Trebuie sa retinem ca atat Organizatia Mondiala a Sanatatii, cat si Comisia Europeana stipuleaza clar ca si o singura depasire este extrem de grava", a spus ministrul.

El a subliniat ca praful transfrontalier si poluarea din surse naturale "reprezinta o falsa problema" invocata de autoritatile locale ca fiind printre principalele surse a valorilor ridicate de PM10.

"Pentru corecta informare, cauze naturale, conform Legii 104/2011 sunt emisiile de poluanti care nu rezulta din activitati umane, respectiv evenimente naturale: eruptii vulcanice, activitati seismice, activitati geotermale, incendii de pe terenuri salbatice, furtuni, aerosoli marini, resuspensia sau transportul particulelor naturale din regiuni uscate. Putem analiza toate cele indicate si este clar ca nu suntem nici in Sahara, nici in zona vulcanica activa si nici briza marii nu bate pana pe Bahlui. Daca privim chiar Planul de calitate a aerului in municipiul Iasi, elaborat de Primarie si aprobat prin hotarare de consiliu local in 2018, se mentioneaza ca 'nu exista suficiente informatii pentru evaluarea contributiilor din surse naturale'. Cred ca este mult mai eficient sa implementam punctual si concret masurile pentru combaterea poluarii din Iasi decat sa cautam si sa promovam false teorii privind sursa poluarii din Iasi", a argumentat ministrul mediului.

Ministrul mediului a mentionat ca, dupa intalnirea avuta cu reprezentati din Bucuresti, Iasi si Brasov, a recomandat o mai buna focusare pe respectarea legislatiei de mediu.

"Prin aparatul pe care il avem in subordine (...) sa ne asiguram ca santierele publice si private respecta normele de mediu. Astazi este de multe ori o organizare de santier deficitara - praf, moloz, fara perdele de protectie, fara dispozitive de spalare a utilajelor ce parasesc santierul, si asa mai departe. (...) Daca au fost sanctiuni ele au fost fie avertismente, fie nesemnificative in raport cu valoarea investitiei, fiind de preferat o amenda modica decat intrarea in legalitate", a adaugat Costel Alexe.

Sursa foto: Agerpres Foto

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri