Metroul din Cluj e un pic mai aproape de a trece de la faza de subiect de glume la cea de șantier. Contractul de 9 miliarde de lei pentru realizarea Magistralei I de metrou Cluj se semnează joi, 25 mai.

După semnarea contractului pentru metroul din Cluj, pe 25 mai, în cel mult 15 zile trebuie să se constituie garanția pentru contract. În funcție de aceasta va fi emis ordinul de începere a lucrărilor. Dar acestea nu vor începe efectiv, ci va urma faza de proiectare.

Este cea mai importantă lucrare de infrastructură demarată după 1989, iar semnarea contractului trebuia să aibă loc până pe 15 iunie, pentru a nu se pierde finanțarea externă.

Metroul din Cluj: cine îl construiește

Metroul din Cluj va fi contruit de asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut - Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport - Arcada Company. Compania turcă a mai lucrat la metroul din Istanbul, la cel din Varșovia, dar și la cel din Dubai. De asemenea, Gülermak a câștigat și contractul pentru tronsonul Tokyo - Aeroport Otopeni al Magistralei 6 din București.

Magistrala I de metrou Cluj este, de fapt, o linie de metrou ușor. Va avea lungimea de 21,03 km, 19 stații subterane și un depou de suprafață. Trenurile vor circula un interval de 90 de secunde și vor putea transporta până la 21.600 pasageri pe oră pe fiecare sens. Pe un sens ar urma să fie 40 de trenuri pe oră.

După stația Piața Mărăști, linia metroului din Cluj se desparte în 2 ramuri.

Care va fi traseul metroului din Cluj și ce stații va avea

Potrivit documentației oficiale, traseul liniei de metrou din Cluj va fi următorul:

Secțiunea VEST: Strada Șesul de Sus - Strada Teilor - Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile:

1. Țara Moților (Teilor)

2. Teilor (Eroilor)

3. Copiilor (Subcetate)

4. Sănătății (Spitalul de Urgență)

5. Prieteniei (Răzoare)

Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații:

6. Natura Verde (Bucium)

7. Mănăștur (Izlazului)

8. Sfânta Maria (Câmpului)

9. Florilor (Cluj-Arena)

10. Sportului (Mihai Eminescu)

11. Piața Unirii

12. Piața Avram Iancu

13. Armonia (Petofi Sandor)

14. Piața Mărăști

Secțiunea EST: Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului - Bulevardul Muncii, cu stațiile:

15. Transilvania (Siretului)

16. Viitorului (IRA)

17. Muncii

Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile:

18. Cosmos (Alexandru Vaida Voevod)

19. Europa Unită (Becaș)

Depoul Sopor

Metroul din Cluj: cât va costa și cine va finanța lucrarea

Valoarea estimată totală pentru metroul din Cluj este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA. Dintre acestea, 8.66 de miliarde sunt pentru execuție iar restul pentru proiectare și alte servicii.

Din această sumă, 1,48 miliarde lei vor veni prin PNRR. Restul de bani vor veni de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi de la bugetul local al UAT Municipiul Cluj-Napoca şi al UAT Comuna Floreşti.

Prima fază - până în 2026 - este finanțată din PNRR cu circa 300 de milioane de euro. Trebuie precizat că după acel moment va fi nevoie de un act adițional pentru continuarea finanțării. Conform primarului Emil Boc, aceasta nu putea fi prevăzută în contractul inițial, deoarece PNRR are ca termen 2026. Continuarea finanțării este însă prevăzută ferm în contract, deci lucrările ar trebui să nu se oprească din această cauză.

Când va fi gata metroul din Cluj

Termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuție. În 2026 ar trebui să fie gata lucrările de bază pentru primele 9 stații (Sfânta Maria-Europa Unită), această fază fiind finanțată prin PNRR. Stațiile nu vor fi însă funcționale în 2026. Iar toată magistrala de metrou din Cluj ar urma să fie gata în 2031, dacă totul decurge conform graficului.

Proiectul metroului din Cluj a fost semnat în noiembrie 2020, fiind anunțat oficial de primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, și de Lucian Bode, pe atunci ministrul Transporturilor. Datele de la acel moment erau însă diferite: o lungime de 14,4 km, 14 stații, dar și o valoare de numai 1 miliard de euro. În 2020, Emil Boc estima însă că lucrările vor dura 11 ani, față de numai 8 ani, cât prevede contractul de acum.

Sursa foto: Facebook / Emil Boc

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri