Anul acesta au continuat sau au inceput lucrarile la mai multe proiecte de infrastructura, precum podul peste Dunare de la Braila, aeroportul din Brasov sau trenul pana la aeroportul Henri Coanda din Bucuresti. Alte proiecte au stagnat, precum metroul din cartierul bucurestean Drumul Taberei, in timp ce multe investitii sunt inca cerute de cetatenii Romaniei.

Podul de peste Dunare de la Braila

Lucrarile la cel mai important proiect de infrastructura derulat in estul Romaniei, dupa 1989, podul peste Dunare, din zona Braila, sunt in grafic, anunta constructorii, aceasta in pofida unor intarzieri temporare, aparute la relocarea utilitatilor si la exproprieri, scrie presa locala.

Proiectul implica construirea unor drumuri de legatura pentru a imbunatati conexiunile de transport dinspre Marea Neagra inspre nord-estul Romaniei. Acest proiect va imbunatati legatura dintre nordul tarii, orasul Tulcea, Delta Dunarii si portul Constanta din sud. In prezent, conexiunea se poate face numai prin podul Giurgeni-Vadul Oii (aflat la 88 km la sud de Braila) sau cu feribotul de la Braila si Galati. Noul pod va oferi o optiune mai rapida, durata traseului scazand cu aproximativ 50 de minute.

In septembrie, podul peste Dunare de la Braila a primit 363 de milioane de euro de la Comisia Europeana, prin Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR). Proiectul ar trebui finalizat pana la sfarsitul anului 2023. Contractul pentru executie a fost semnat in martie 2018 si are o valoare de 540 milioane de euro, iar antreprenorul lucrarii este Asocierea Astaldi SpA (Italia) - IHI Infrastructure Systems Co.Ltd (Japonia).

Metroul in Bucuresti

Metroul bucurestean transporta peste 600.000 de calatori intr-o zi calatoare si 15 milioane de calatori intr-o luna, iar anul acesta a aniversat 40 de ani de la punerea in circulatie cu calatori a primului tronson de metrou Semanatoarea (in prezent, Petrache Poenaru) – Timpuri Noi.

Citeste si:
Ce măsuri ia CFR Călători pentru prevenirea coronavirus
Ce măsuri ia CFR Călători...

Anul acesta, in luna mai, Metrorex a deschis doua noi cai de acces la statia de metrou Tineretului, la aproape doi ani si jumatate dupa inceperea lucrarilor, care trebuiau sa fie finalizate, initial, in noua luni.

In 2019, statia de metrou supraterana intre Berceni si Soseaua de Centura a intrat in grafic, dupa ce Primaria Sectorului 4 a semnat un protocol cu Metrorex. Statia de metrou supraterana, situata intre statia de metrou Berceni si Soseaua de Centura, va avea sase zone de acces pietonal si va avea legaturi cu pasajul care se va construi pe sub Soseaua de Centura si cu viitoare parcare de tip park&ride. Proiectul va costa circa 180 de milioane de lei, iar lucrarile sunt estimate sa inceapa in 2020.

La finalul lunii decembrie s-a lansat si unul dintre putinele lucruri bune la metroul bucurestean: plata cu cardul, cu ceasul inteligent sau cu telefonul, care a costat 40 de milioane de euro. Acest aspect este umbrit, insa, de metrourile vechi care inca mai circula pe Magistrala 4 de metrou, de aerul din ce in ce mai greu de respirat in subteran, din cauza sistemelor vechi de ventilatie si a tronsoanelor care asteapta sa fie inaugurate.

Mai mult, inspre finalul anului, calatorii simteau amenintarea imposibilitatii de a circula cu metroul din 2020, in contextul in care Metrorex nu a incheiat un contract pentru servicii de mentenanta. In prezent se poarta discutii cu actuala companii care ofera aceste servicii, Alstom, pentru prelungirea contractului cu un an.

Citeste si:
Proceduri speciale pentru pasagerii întorși din Italia:carduri de...
Proceduri speciale pentru...

Tot anul acesta, cea mai importanta companie de transport de calatori din Capitala se confrunta cu acuzatia ca a intarziat darea in folosinta a Magistralei 5, iar sefi din Metrorex, manageri spanioli si angajati romani ai firmei CAF din Bilbao au trucat licitatia pentru garniturile de metrou.

Metrorex amana si anul acesta deschiderea magistralei 5 de metrou, Eroilor – Drumul Taberei, anuntata cu speranta la finalul acestui an. Insa, luna iunie a anului urmator a fost avansata de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, ca fiind perioada in care calatorii ar putea circula cu metroul in cartierul bucurestean.

Metroul pana la aeroportul Otopeni

In ceea ce priveste metroul pana la aeroportul Otopeni, sase companii au fost selectate in urma publicarii licitatiei si urmeaza sa primeasca invitatii pentru constructia sectiunii 1 Mai – Tokyo, conform procedurii.

Linia de metrou va avea o lungime de 14,2 km si 12 statii de metrou, incepand de la Gara de Nord Bucuresti, pana la Aeroportul International Henri Coanda.

Citeste si:
Ce dimensiuni va avea cel mai lung tunel din Romania: costa 1,28...
Ce dimensiuni va avea cel mai...

Valoarea totala a proiectului este de 1,39 miliarde de euro, iar cofinantarea va fi asigurata din imprumut de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala, in valoarea de aproximativ 280 de milioane de euro, precum si din fonduri de la bugetul de stat.

Trenul Gara de Nord – Aeroportul Henri Coanda

In vara acestui an, CFR a semnat contractul de 400 de milioane de lei pentru constructia trenului Gara de Nord – Aeroportul Otopeni, care ar trebui sa fie gata in mai 2020, inainte de meciurile pe care le va gazdui Romania in cadrul Campionatului European de Fotbal.

Aeroport

Cu un numar in crestere al pasagerilor care aleg sa calatoreasca cu avionul, marile aeroporturi din Romania raman incremenite in timp si dau, din cand in cand, un semn de supravietuire. Desi are nevoie de un nou terminal, aeroportul Henri Coanda din Bucuresti incearca sa acopere acesta lipsa prin eficientizarea serviciilor, desi si aceasta este tarzie. Astfel, aeroportul Otopeni va avea 6 porti de control automat al pasapoartelor, iar pasagerii cu pasapoarte biometrice nu vor mai sta la cozi.

Despre un nou terminal, secretarul de stat de atunci, Dragos Titea, declara ca aeroportul va finaliza, in acest an, toate exproprierile pentru un nou terminal. Pana ca pasagerii sa circule intr-o noua cladire a Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti, avioanele vor putea folosi piste de o calitate mai buna, dupa ce a fost semnat un contract de reabilitare a caii de rulare.

Orasul Brasov tanjeste dupa un aeroport de foarte multi ani, iar nevoia construirii acestuia a devenit din ce in ce mai evidenta odata cu cresterea traficului rutier pe Valea Prahovei. In decembrie 2019, Consiliul Judetean Brasov a incheiat contractul pentru constructia terminalului de pasageri, care va avea a doua cea mai mare suprafata construita din tara, dupa cel de la Cluj-Napoca si Bucuresti.

De asemenea, la Suceava deja s-a semnat contractul pentru extinderea terminalului aeroportului.

Sursa foto: LUISIANA BIGEA / AGERPRES FOTO

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Social »



Citește și
Drumurile noastre poate...in viitor. Doar 15 km, inaugurati in 2017
Setari Cookie-uri