Publicitatea online s-a transformat �n sursa cea mai importanta de profit pentru multe website-uri. Utilizatorul a devenit constient de faptul ca, �n schimbul gratuitatilor pe care le primeste, trebuie sa accepte sa vada �n paginile web reclame diverse. Totusi, acest principiu pare deja revolut. Utilizatorii au �nceput sa dea semne de nerabdare. Vor lucruri gratuite si nu sunt dispusi sa plateasca ceva �n schimb. Website-urile care le-au agresat simturile, �ncarc�ndu-si paginile cu prea multa reclama, se vad parasite de comunitatile de utilizatori care roiau �n jurul lor p�na mai ieri.
Ce ram�ne de facut �n aceste conditii? Cum se pot �mpaca tendintele utilizatorului cu solicitarile advertiserilor? Ramane clar stabilit ca din publicitatea online se pot c�stiga bani frumosi. �n acelasi timp �nsa, trebuie constientizat faptul ca administrarea unui website care afiseaza publicitate online este o adevarata arta, pe care, din pacate, foarte putini webmasteri au ajuns sa o deprinda.
Campaniile CPM
CPM = Cost per Mia de afisari (suma de bani pe care o plateste un advertiser pentru fiecare o mie de afisari ale reclamei sale). CPC = Cost per Click (suma de bani pe care o plateste advertiserul pentru fiecare click al unui utilizator pe reclama sa).
�n cazul campaniilor CPM, advertiserul cumpara un anumit numar de afisari ale propriilor bannere sau mesaje text �ntr-un website. Statistici recente au aratat faptul ca afisarea mesajelor text �n regim CPM este mult mai eficienta dec�t afisarea bannerelor �n format CPM. �n fapt, timpul mediu �n care este vizualizat un mesaj publicitar de tip �text� este de 7 secunde, �n vreme ce timpul mediu de vizualizare a unui banner grafic este de 1,6 secunde.
De regula, pretul platit de advertiser pentru derularea unei campanii CPM variaza foarte mult �n functie de target-ul website-ului pe care se deruleaza campania, de caracterul de �nisa� al website-ului �n cauza etc. Pretul poate sa porneasca de la 50 de centi si sa ajunga p�na la zeci de euro pentru mia de afisari. �n privinta ratei de click a utilizatorilor care vizualizeaza aceste campanii, opiniile sunt �mpartite. O rata buna de click este de minimum 1%. Acest lucru �nseamna ca un utilizator face click pe acel spatiu publicitar cel putin o data la fiecare o suta de afisari.
Chiar daca rata de click a utilizatorilor este redusa �n cazul unei campanii CPM, nu toti advertiserii desfasoara campanii pentru a atrage utilizatori. Chiar si un anunt pe care utilizatorul �l vizualizeaza, dar pe care nu face click poate sa joace un rol important �n promovarea imaginii unei companii. Specialistii definesc acest tip de campanii publicitare ca fiind menite sa aduca �brand recognition�, adica popularizarea unei anumite marci �n r�ndul utilizatorilor de Internet.
�n Rom�nia, Netbridge Investments, prin www.boom.ro si Arbomedia, prin www.arbomedia.ro, pot fi puncte de plecare �n obtinerea unor relatii de colaborare cu advertiseri care desfasoara campanii CPM.
Campaniile CPC
Reprezinta una dintre modalitatile cele mai rasp�ndite de publicitate online. Reclama este afisata �n acelasi mod ca �n cazul campaniilor CPM, dar diferenta consta �n faptul ca advertiserul plateste pentru fiecare click �nregistrat. De regula, advertiserul este multumit cu acest tip de campanii publicitare, pentru ca are o evidenta exacta a numarului de utilizatori pe care �i va atrage pe website-ul la care face publicitate. Bugetul este alocat �n functie de pretul stabilit pentru fiecare click, advertiserul av�nd �n acest fel controlul asupra �ntregului buget alocat campaniei online. �n Rom�nia, www.neogen.ro poate fi un bun punct de plecare pentru mai multe informatii legate de publicitatea CPC.
Tipuri de mesaje publicitare
Bannerele (reclame grafice) sunt cele mai rasp�ndite formate publicitare online existente la acest moment. Dimensiunile lor variaza �n functie de modul �n care a fost conceput designul website-ului �n care sunt afisate. Majoritatea marilor advertiseri impun formate standard de bannere, conform specificatiilor IAB (Interactive Advertising Bureau). Astfel, exista bannere dreptunghiulare si pop-up-uri (300x250 pixeli, 250x250 pixeli, 240x400 pixeli, 336x280 pixeli, 180x150 pixeli), bannere si butoane (468x60 pixeli, 120x90 pixeli, 120x60 pixeli, 728x90 pixeli), precum si bannere verticale �Skyscrapers� (160x600 pixeli, 120x600 pixeli, 300x600 pixeli).
Sfatul nostru este sa tineti cont de aceste formate publicitare atunci c�nd concepeti designul website-ului. Dimensiunile prea mari ale unei pagini web, la care se adauga dimensiunile mari ale reclamelor afisate �n acea pagina sunt ingredientele perfecte ale unui esec sigur �n a convinge utilizatorii sa se �ntoarca la website-ul dumneavoastra. Retineti ca, �n Rom�nia, cele mai �nt�lnite formate de bannere sunt cele �leaderboard� 728x90 pixeli, bannerele �skyscraper� de 160x600 pixeli, bannerele �full-banner� 468x60 pixeli si bannerele 300x250 pixeli.
Mesajele text sunt un alt format publicitar destul de rasp�ndit. �n lume, Google este �nca regele ne�ncoronat al publicitatii prin intermediul mesajelor text. Serviciile sale, AdSense si AdWords, au adus �ncasari de miliarde de dolari pentru Google si au ajutat multe website-uri sa c�stige de pe urma traficului �nregistrat.
Webmasterii mai fac si greseli
Si cele mai multe dintre ele au de-a face cu lacomia. Daca aveti un website bun, cu utilizatori care se �ntorc �n fiecare zi, continut interesant, g�nditi-va de doua ori �nainte de a �ncheia contracte de publicitate. Nu va culcati pe urechea c�stigului usor, pentru ca f�nt�na abundentei poate seca �n orice moment.
Altfel spus, nu faceti precum webmasterii care:
1. �ncarca prea mult primul ecran al computerului (ce vede utilizatorul cu rezolutia ecranului de 800x600 de pixeli) cu publicitate, reusind, �n cele mai multe cazuri, sa enerveze prin timpul marit de �ncarcare a paginii si afisarea unui continut util insuficient.
2. Devin dependenti de fondurile pe care le pun la dispozitie advertiserii. Aceasta eroare se �nt�lneste, din pacate, foarte des �n Rom�nia. Multi renunta la a construi un mecanism propriu de obtinere a profiturilor, ax�ndu-si �n totalitate proiectele pe bugetul obtinut din publicitate. �n acest fel, renegocierea contractelor de publicitate este echivalenta cu punerea sub semnul �ntrebarii a insasi existentei website-ului si afacerii online care se bazeaza pe el.
3. Accepta includerea �n pagina a unor bannere enervante pentru utilizator. Cazul cel mai �nt�lnit este cel al bannerelor overlay sau al bannerelor expansive (care se �ntind pe toata pagina ori de c�te ori utilizatorul le �atinge� cu mouse-ul). Mai nou, datorita cresterii conexiunii medii la Internet a utilizatorului rom�n, au �nceput sa fie folosite bannere cu insertii video, a caror �ncarcare solicita de multe ori nervii utilizatorilor, din cauza timpului marit de asteptare.
Cum se vindeca 'orbirea' la publicitatea online
Psihologii au descoperit �boli� noi ale omului modern. Conceptul de �banner-blindness� a ajuns sa fie cosmarul webmaster-ului. E vorba despre tendinta de a ignora anumite spatii publicitare din paginile unui website, chiar si �n situatia �n care mesajul �n cauza contine informatie interesanta pentru utilizator.
Te-ar putea interesa si: