Trei prieteni, dintre care doi cu experienta in restaurante cu trei stele Michelin, au deschis in 2012 Pain Plaisir, una dintre cele mai cunoscute brutarii din Bucuresti. Intre timp au ajuns sa vanda paine si prajituri de jumatate de milion de euro, iar acum isi doresc sa se extinda.

Fondatorii Pain Plaisir vor fi prezenti in acest weekend (17-18 octombrie) la cel mai mare targ dedicat industriei creative romanesti. Targul, parte a Creative Est, festival dedicat industriei creative romanesti, are loc in complexul Industria Bumbacului, situat pe Splaiul Unirii, nr 160, incepand cu ora 12.00. Intrarea este libera.

Cei trei care au pus bazele Pain Plaisir se numesc Monica Aliman (46 de ani), Irina Stancescu (33 de ani) si Thomas Rees (31 de ani) si spun ca lansarea Pain Plaisir a fost o evolutie naturala pentru fiecare. Monica Aliman are experienta in domeniul managementului, vanzarilor, customer care si training, iar ceilalti doi asociati au experienta in domeniul boulangeriei si patiseriei. Tom Rees si Irina Stancescu detin fiecare care 40% din companie, in timp ce Monica Aliman controleaza restul de 20%, conform Registrului Comertului.

„Tom, de provenienta britanica, provine dintr-o familie cu traditie in domeniul restaurantelor, astfel ca de cand era mic, a avut contact cu gastronomia, ajungand sa lucreze la Paris ca si patiser la restaurantul cu trei stele Michelin, Pierre Gagnaire de la Paris, iar mai apoi a urmarit pasiunea pentru boulangerie alaturandu-se echipei lui Cyrill Lignac ca si Chef Boulanger. Pe de alta parte, Irina a absolvit cursurile de cuisine si patisserie Cordon Bleu, a lucrat ca bucatar la Pierre Gagnaire, unde l-a cunoscut pe Tom, iar apoi intr-una dintre cele mai cochete patiserii din Paris, Pain De Sucre”, afirma Aliman.

In timp ce in Franta, Tom si Irina Stancescu lucrau in restaurante cu stele Michelin, in Bucuresti, Monica Aliman isi dorea o noua provocare. Iar colaborarea lor, in care fiecare venea cu o experienta diferita, dar necesara unei afaceri, a fost de bun augur pentru ca astfe au reusit sa acopere toate punctele unui business din acest domeniu.

Investitie initiala de 200.000 de euro

"Toti trei avem un apetit dezvoltat pentru antreprenoriat, asa ca in 2012 am inceput sa visam si in scurt timp am schitat ce vrem sa facem. La momentul respectiv piata in domeniul produselor de patiserie si panificatie artizanale cu specific frantuzesc era destul de mica, dar cu potential de crestere mare", explica Irina Stancescu.

Investitia totala inainte de deschidere a fost de 200. 000 de euro, asa ca la deschidere magazinul era complet utilat, iar cei trei fondatori „cu buzunarele goale”, dupa cum povesteste Irina Stancescu. De atunci au mai investit aproximativ 50.000 de euro in utilaje si designul magazinului.
Iar banii spun ca i-au avut de la cei 3 F: family, friends and other fools (familie, prieteni si alti fraieri).

„Este foarte adevarat. Fiecare dintre noi am avut resurse pe care le-am valorificat: Irina si-a vandut apartamentul, Tom s-a imprumutat de la mama lui, iar eu mi-am desfiintat fondul pentru zile negre. Am facut un imprumut la banca pentru diferenta de suma, 60.000 de euro. Pe masura ce proiectul avansa, prietenii si familiile noastre ne-au ajutat cu sume mici si dese”, spune Monica Aliman.

Paine cu faina din Franta. Valoarea unui bon de casa de 25-30 de lei

Pe langa investitia importanta, un alt lucru care a insemnat o investitie importanta, in special de timp, a fost gasirea furnizorilor de echipamente si materie prima. „De departe, cel mai important furnizor este moara din Franta de unde importam faina. Este o moara mica, o afacere de familie care s-a devoltat frumos si impreuna cu care avem un contract de exclusivitate pentru Romania”, afirma Stancescu.

Primii clienti i-au avut inainte de deschidere. Mai exact au oferit prietenilor paini coapte acasa pentru a le gusta, iar reactia lor a fost imbucuratoare.
„Din prima zi de deschidere, am avut clienti constanti, iar numarul acestora este in continua crestere. Pe majoritatea ii cunoastem, ii vedem in fiecare zi si in timp s-a creat o legatura afectiva, un respect mutual, care a venit de la sine”, adauga Aliman.

Pain Plaisir are in jur de 250-300 de clienti pe zi, iar valoarea medie a unui bon de casa este de 25-30 de lei.

Astfel, anul acesta Pain Plaisir va ajunge la vanzari de circa jumatate de milion de euro.

Bagheta si croissantul, preferatele clientilor

Preferatele clientilor sunt bagheta si croissantul, insa in top se afla si painile din faina integrala de grau, de secara sau cele cu seminte.
„Pentru partea de patiserie, lucrurile stau putin diferit – toate produsele noi ajung direct in top. Diferenta aceasta vine din obiceiurile alimentare ale clientilor nostri - painea fiind un aliment de baza, ramane constanta, dar la deserturi intotdeauna este bine-venit ceva nou, proaspat, stimulant”, afirma Tom Rees.

Brutaria schimbam meniul destul de des, insa in special in zona de patiserie.

„La paine, din ce in ce mai putin, pe masura ce sortimentele intra in consumul zilnic al clientilor. La patiserie, schimbam des, dar putem face asta doar daca inlocuim un produs, caci am ajuns la maximul de sortimente pe care le putem avea”, mai spune Rees.

Painea are preturi cuprinse intre 4,5 lei (bagheta cu faina Label Rouge) si 10,5 lei painea de secara integrala. De asemenea, sortimentele de paine la kilogram variaza intre 18 lei (pain de campagne) si 24 lei (paine cu hrisca integrala si seminte). Painea inermediara cu faina bio costa 21 lei per kg. Prajiturile incep de la cinci lei (moelleux au chocolat) pana la 16 lei (gateau chocolat, tort individual cu afine, ciocolata alba si ulei de masline extravirgin). Biscuitii costa intre 1,3 si doi lei, un croissant costa cinci lei, iar o anemona tot cinci lei.

Lucruri dificile: gasirea unui spatiu, obtinerea de autorizatii si a unui credit

Pentru Pain Plaisir lucreaza 23 de persoane, cifra incluzand si cei trei asociati. Majoritatea angajatilor nu aveau experienta in domeniu cand s-au alaturat companiei, ei invatand la locul de munca.

Irina Stancescu afirma ca nu este dificil ca Pain Plaisir sa atraga oameni harnici si seriosi, insa instruirea lor dureaza destul de mult. Printre dificultatile pe care cei trei asociati le-au intampinat la inceput au fost gasirea spatiului, accesarea unui credit la banca sau obtinerea autorizatiilor necesare.

„Primul lucru dificil a fost gasirea spatiului. Aveam foarte multe conditionari – vad comercial, o anumita suprafata, intrare prin spate, putere electrica instalata mare. Am cautat aproape trei luni, cu ajutorul mai multor agenti imobiliari, dar nu am gasit nimic pe placul nostru. Intr-un final, acest spatiu l-am gasit singuri si am hotarat ca este perfect pentru ceea ce cautam, in ciuda parerilor specialistilor. Este pe o strada mica, cu sens unic, permanent blocata de trafic, cu vizibilitate redusa, ceea ce contravine tuturor instinctelor de piata. Noi am vazut potentialul si ne-am asumat decizia. Pariul nostru a fost unul castigator, spre surprinderea multora”, afirma Stancescu.

La un moment si-au dorit sa obtina un credit, insa nicio banca din Bucuresti nu si-a dorit sa finanteze afacerea

„Au fost multe usi inchise in nas. Cu toate acestea, am reusit sa captam interesul unei banci romanesti, la o sucursala din orasul natal al Irinei, Ramnicu Sarat. Am facut planul de afaceri pe cinci ani, pe care l-am inaintat bancii cu emotii, caci aveam mare nevoie de acei bani, demarasem deja comenzile pentru utilaje din Franta si trebuia sa facem plati. Au fost foarte deschisi catre proiectul nostru si am aflat ca lucrul care a contat cel mai mult a fost acest plan de afaceri, la care muncisem foarte mult. Alt lucru dificil a fost identificarea pasilor pe care trebuia sa ii facem pentru a obtine toate autorizarile necesare. Autoritatile locale ne-au parut rigide, deloc orientate catre piata. Am facut progrese incet, intreband pe toata lumea aceleasi lucruri si afland raspunsuri diferite”, spune Aliman.

Printre concurentii Pain Plaisir se numara Rue du Pain, Brutaria cu Maia, La Farine, Colt de Paine sau Cuptorul Brancovenesc.

O piata in continua crestere

„Noi ne-am creat un univers din care nu iesim prea mult, astfel ca stim putine lucruri despre competitorii nostri. Clientii sunt cei care ne povestesc de alte magazine similare, si bune si mai putin bune. Cert este ca aceasta piata s-a dezvoltat foarte mult si va continua sa se dezvolte, caci si cererea se dezvolta, pe masura ce ne dam seama cat de importanta este alimentatia sanatoasa pentru o viata mai lunga si activa decat a generatiei anterioare”,

Tocmai pentru ca tot mai multi clienti isi doresc sa manance sanatos cei trei asociati isi doresc sa se extinda.

„Suntem in plin proces de utilare al unui laborator nou, situat aproape de Pain Plaisir. Obiectivul nostru este ca acesta sa fie functional pana in luna decembrie, pentru a putea aproviziona magazinul in zilele cele mai aglomerate, de Craciun si de Anul Nou. In fiecare an, am ramas cu rafturile goale foarte devreme, astfel ca pentru anul acesta vrem sa imbunatatim acest aspect”

De asemenea, pentru sarbatorile din acest an cei de la Pain Plaisir vor introduce cosuri cadou cu produsele brutariei si o sticla de vin rosu.

„Intentionam sa deschidem un nou magazin, care sa fie alimentat de noul laborator, dar in mod realist, planificam acest lucru pentru prima jumatate a anului 2016. Inca nu stim in ce zona, dar primim sugestii! Ne dorim sa mentinam calitatea si sa consolidam echipa si logistica pana in momentul in care vom simti ca infrastructura noastra ne va permite o noua extindere, dar aceasta urmatoare extindere nu este deocamdata un scop”

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri