Avand in vedere ca orice business trebuie sa calculeze si sa plateasca impozite si taxe, este important sa ai oricand la indemana cateva principii de baza. Incepem o serie de articole de tips&tricks legate de implicatiile pe care anumite aspecte ce tin de zona legala sau fiscala le pot avea asupra business-ului tau, realizate impreuna cu Laura Stefan, managing director Accace Romania.

1. SRL si raspunderea patrimoniala

Societatea cu raspundere limitata (SRL) este cea mai intalnita forma de organizare legala in Romania. Infiintarea unei astfel de entitati dureaza cateva zile, iar incepand cu februarie 2017
s-au eliminat si taxele percepute de Registrul Comertului, motiv pentru care este optiunea numarul 1 cand te gandesti la forma legala pentru un start-up.

Societatea cu raspundere limitata este definita ca fiind societatea constituita, pe baza deplinei increderi, de doua sau mai multe persoane, care pun in comun anumite bunuri, pentru a desfasura o activitate comerciala, in vederea impartirii profitului si care raspund pentru obligatiile sociale in limita aportului lor. Prin urmare, caracteristicile unui SRL sunt :

  • Asocierea se bazeaza pe increderea asociatilor
  • Capitalul social este divizat in anumite fractiuni denumite parti sociale
  • Asociatiile raspund pentru obligatiile sociale numai in limita aportului lor

Conform reglementarilor legale, intr-o societate cu raspundere limitata, numarul asociatilor nu poate sa depaseasca 50. Mai poate exista si societate cu raspundere limitata cu asociat unic, forma de SRL constituita prin actul de vointa al unei singure persoane. De retinut este faptul ca o persoana fizica sau o persoana juridica nu poate fi asociat unic decat intr-o singura societate cu raspundere limitata. Mai mult, daca asociatul unic este si administrator, acestuia ii revin si obligatiile prevazute de lege pentru aceasta calitate.

De avut in vedere ca reglementarile legale ce tin de procedura insolventei prevad atragerea raspunderii patrimoniale a administratorilor si membrilor din conducerea debitorului pentru acoperirea pasivului, atunci cand au contribuit la ajungerea acestuia in stare de insolventa.

2. Impactul taxelor in profitabilitate si cash-flow

Dincolo de orice, taxele si impozitele trebuie platite la scadenta pentru a evita penalitatile de intarziere si actiunile de executare silita initiate de ANAF. Este foarte neplacut sa te trezesti cu conturile bancare blocate din cauza unor taxe neplatite la timp. La previziunea de cash-flow este neaparat sa aveti in vedere taxele pe care urmeaza sa le platiti lunar, trimestrial sau anual.

Desi toate taxele presupun o iesire de cash din contul bancar catre bugetul diferitelor institutii publice, nu toate au impact in profitabilitatea companiei. Astfel, e bine sa stiti:

  • Impozitele si taxele directe sunt cele care impacteaza atat profitabilitatea neta a companiei, cat si cash-flowul. Ele cad in sarcina companiei si reprezinta un cost pentru aceasta. Aici vorbim de impozit pe profit, taxe salariale, impozit pe proprietate etc.
  • In cazul impozitelor si taxelor indirecte, cum ar fi taxa pe valoare adaugata, accizele, taxele salariale datorate de angajati, compania actioneaza ca un intermediar al autoritatilor fiscale – colecteaza aceste taxe de la platitorul final si le vireaza la bugetul de stat. Aceste taxe nu impacteaza profitabilitatea firmei, dar afecteaza cash-flow-ul companiei.

3. Cat la suta din profitul generat merge catre bugetul de stat?

Profitul se taxeaza in Romania cu o cota de 16%. Aceasta cota, insa, se aplica la profitul fiscal, nu la cel contabil.

De ce este important sa stim cum se calculeaza impozitul pe profit? Profitul contabil este diferenta dintre total venituri si total cheltuieli. Dar, anumite cheltuieli sunt excluse total sau partial atunci cand se calculeaza impozitului pe profit. De exemplu, cheltuielile de protocolul sunt luate in calcul doar in limita a 2% din profitul contabil, iar cheltuielile cu combustibilul doar in proportie de 50% in anumite cazuri. Astfel, baza impozabila (profitul fiscal) devine mai mare decat profitul contabil, iar rata efectiva de impozit mai mare de 16%.

Recomandarea noastra este sa calculati rata efectiva de impozit raportand cheltuiala cu impozitul pe profit la profitul contabil si daca obtineti o valoare mai mare de 16%, e cazul sa analizati structura cheltuielilor si cauzele nedeductibilitatii lor.

4. Implicatiile fiscale ale tranzactiilor cu parteneri externi

Din punct de vedere comercial, atunci cand aveti un potential client din UE este important sa verificati daca acesta este platitor de TVA (verifica aici). E bine sa stiti acesta informatie inca din faza de negociere a pretului pentru ca, in cazul in care clientul nu este platitor de TVA, va trebui sa adaugati la valoare serviciilor TVA de 19%, iar pentru client cei 19% reprezinta un cost suplimentar.

Atunci cand contractati servicii de la parteneri externi, trebuie sa tineti cont ca, in acord cu regula generala, orice venit obtinut de un nerezident din Romania se impoziteaza in Romania. Prin urmare, beneficiarul, companie romaneasca, trebuie sa retina si sa vireze la bugetul de stat 16% din suma platita.

In schimb, pentru a evita dubla impozitare a venitului, exista conventii semnate de Romania cu celelalte tari. In majoritatea conventiilor se prevede ca veniturile se impoziteaza in tara de rezidenta a prestatorului daca acesta dovedeste rezidenta printr-un certificat emis de autoritatile fiscale din tara sa. In concluzie, asigurati-va ca partnerii v-au trimis un Certificat de rezidenta fiscala si consultati prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri inainte de a plati facturile.

Gasiti pe site-ul Administratiei Nationale de Administrare Fiscala lista conventiilor pentru evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu alte state.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri