Pe o piata aflata in dezvoltare, cea a inghetatei artizanale, afacerile de familie incearca sa isi fac loc si sa se diferentieze de businessurile complexe. DolciConi este o gelaterie crescuta de comunitatea din cartier, careia Roxana Mihai i-a pus bazele in urma cu patru ani, dupa ce s-a intors din Italia. In fata usilor cu geamuri mari de pe strada Drobeta, copiii se opresc si arata cu degetul spunand „Aici este!”, iar adultii pleaca cu inghetata la pachet pentru prieteni.

Roxana Mihai a lucrat 20 de ani in Italia, unde a invatat gelaterie, realizand deserturile in bucataria unui restaurant. Apoi, s-a intors in Romania impreuna cu familia, unde a deschis un laborator de inghetata si o gelaterie. Cand venea in vacante, in Bucuresti, cauta o „inghetata buna” si pentru ca nu a gasit, a decis sa o faca singura.

Gelateria cu retete din Italia

In 2014 a deschis laboratorul de inghetata, pe strada Ilioara, in zona Titan, unde producea inghetata pe care o vindea in HoReCa. Pana sa ajunga la contracte cu restaurante, hoteluri sau cafenele, Roxana si sotul ei bateau strazile Capitalei si ofereau la degustat inghetata, in speranta ca va fi apreciata.

“Imi aduc aminte cu groaza de plimbarile noastre prin zonele bune ale Bucurestiului. Am batut la picior cu cutiuta de jumatate de kilogram cu gusturi. <<Poftiti, v-am adus la degustat>>, <<Da, foarte buna inghetata. O sa va sunam noi>>. Am dat tone de inghetata la degustat si rezultatele au fost slabe. Asta a fost unul dintre motivele pentru care am deschis gelateria, ca model de franciza. Acum ne suna ei, nu ii mai cautam noi, ba chiar ii si alegem”, spune Roxana.

La cateva luni distanta, in 2015, a deschis gelateria, pe strada Drobeta, la numarul 19. In primul an, administrarea afacerii a fost dificila, din toate punctele de vedere, de la gestionarea costurilor pentru chirii, la gasirea de produse necesare pentru inghetata. „A fost greu sa gasim produse similare cu cele din Italia ca sa facem retetele cat mai apropiate de natural, greu sa gasim un lapte bun, curat, greu sa gasim zahar care sa fie tot timpul la fel. Destul de greu, in general”, povesteste Roxana.

Dupa aproape un an, Roxana a vrut sa renunte la mica afacere, din cauza costurilor ridicate, dar, la sfatul sotului, a mai rezistat o luna, apoi lucrurile au inceput sa mearga bine.

In prezent, colaboreaza cu producatori locali. Spre exemplu, laptele il ia fie de la un producator din Brasov, fie de la cineva din Fagaras.

Un alt obstacol peste care au fost nevoiti sa treaca a fost obiceiul romanilor de a nu manca inghetata iarna. In prima iarna au tinut gelateria inchisa, dar in urmatoarele nu a mai fost nevoie, iar unii clienti cumparau din magazin sau luau la pachet.

Fericirea e intr-o cupa de inghetata

Roxana ii transforma pe oameni din simpli trecatori prin fata magazinului in clienti fideli, prin simplul fapt ca le explica ce contine inghetata, sau, mai bine zis, ce nu contine: E-uri, conservanti, coloranti, ulei de cocos sau de palmier.

In fata gelateriei, copiii isi opresc parintii din drum si spun „Aici este!”, aratand cu degetul spre vitrina cu inghetata. Altii intra, se ridica pe varfuri si isi lipesc nasul, gura si mainile de vitrina, cerand sa guste din aromele pe care nu le cunosc, iar altii, mai curiosi, se duc dupa vitrina in speranta ca vad mai bine de acolo sortimentele de inghetata.

Cine trece prin fata gelateriei Mihaelei nu poate sa nu schiteze un zambet si sa nu primeasca unul inapoi, sa nu o salute sau sa nu bage capul pe usa si sa intrebe „Te gasesc peste jumatate de ora?”.

„Ne cunoastem. E, asa, o mica familie”, explica Roxana atitudinea oamenilor si afacerea pe care a creat-o in comunitate.

O zi de munca incepe la ora 8 dimineata, in laborator, unde Roxana prepara inghetata, iar la ora 14, mama ei deschide gelateria, unde ajunge la scurt timp cu inghetata preparata. Sotul o ajuta cu distributia, iar mama o ajuta la vanzare.

Roxana ar vrea sa gaseasca pe cineva care e dispus sa invete arta gelateriei, dar pana acum nu a gasit pe nimeni care sa ii respecte cu exactitate retetele: „Retetele sunt facute de mine, alese de mine. Nu as vrea sa le dau oricui. Daca formez pe cineva, as vrea sa stiu ca poate sa ramana. As vrea sa ii placa ce face. Eu fac cu drag”, explica ea.

E inca loc pe piata de inghetata

Cand distinctia se face intre afacere al carei principal scop este de a-si scoate investitia si afacere de dragul de a face ce iti place, Roxana spune ca afacerea ei de familie se incadreaza in a doua categorie.

E inca loc de pionierat in domeniul inghetatei in Romania. Mai sunt cateva gelaterii. Acum vorbim despre gelaterii care sa ii scoata investitia si gelaterii artizanele, unde faci inghetata pentru ca iti place. Sunt cateva locuri unde mananci inghetata buna, dar e loc de mai bine, de mai mult”, spune Roxana.

Diferenta intre produsele pe care le fabrica ea si restul de pe piata o lasa in seama clientilor: „Am mizat pe increderea in ceea ce faceam eu. Increderea oamenilor a venit dupa, am fost foarte increzatoare in ceea ce fac. Sunt sigura in continuare ca fac un lucru pe care nu stiu daca il mai fac multi. Eu as putea sa ii numar pe degetele de la o mana si ar fi multe degete. Eu intotdeauna le spun oamenilor sa mearga sa manance, sa testeze, pentru ca asta ma ajuta pe mine foarte mult, pentru ca dupa aceea sa faca diferenta”, spune anteprenoarea.

Pana acum, investitia a ajuns la circa 60.000 de euro. Initial, banii au fost investiti in toata aparatura de laborator si in masina cu care transporta inghetata. De anul trecut, DolciConi a trecut pe profit, iar Roxana se asteapta ca afacerea sa creasca. Pana acum si-a recuperat investitia.

Pentru viitor, planul este de a dezvolta reteaua de francize. In prezent, mai exista o singura gelaterie DolciConi, in Constanta, de trei ani, iar in Bucuresti continua sa colaboreze cu 15 restaurante.

Un sfat pentru cei care vor sa inceapa o afacere in business: „Sa le placa. De fapt, sa vina la mine”, spune Roxana razand.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri