Construirea unei companii reprezinta, fara indoiala, un voiaj plin de provocari, pe care multi il abandoneaza inca de la primele greutati care le ies in cale, refuzand sa persevereze si sa se reinventeze, in timp ce altii merg inainte si dau totul pentru a-si vedea visul implinit. Un exemplu care se regaseste in cea din urma categorie este UiPath, o companie pornita in Romania in urma cu 13 ani ce a devenit unul dintre cei mai importanti jucatori globali in industria in care activeaza. Va prezentam cateva recomandari facute de catre Daniel Dines, CEO si fondator al UiPath, antreprenorilor care isi propun sa dezvolte o companie de succes.

Cifrele UiPath o plaseaza drept compania de enterprise software cu cea mai rapida crestere din istorie, insa multi dintre cei care vad aceste cifre nu cunosc povestea din spatele lor, faptul ca mai bine de un deceniu, descris de catre fondator ca fiind “cea mai crunta perioada din viata lui”, au creat tehnologie avand in conturile firmei bani doar pentru a-si prelungi activitatea cu cateva luni. Va redam mai jos cateva dintre sfaturile oferite antreprenorilor in cadrul conferintei How to Web de catre CEO-ul UiPath.

1. Creeaza o echipa completa, fara a neglija anumite posturi

Una dintre primele greseli pe care CEO-ul UiPath a marturisit ca a facut-o a fost aceea de a miza doar pe o echipa de ingineri care sa dezvolte tehnologia, considerand ca aceasta va fi indeajuns de buna pentru a se vinde singura.

“Am crezut ca poti sa ai un business ocupandu-te doar de partea de tehnologie, ca daca aceasta va fi buna, oamenii o vor imbratisa. Departe de adevar acest lucru. Eram o echipa de ingineri software care nu stiau nimic despre vanzari, marketing, business development sau despre legislatie (..) Imi amintesc cand am vrut sa fac eu prima campanie de marketing si m-am lovit de Google Ads care imi cerea sa descriu produsul in 3 randuri. Cum as fi putut sa descriu un produs ale carui functionalitati se intindeau pe pagini intregi in numai trei randuri?”, isi aminteste CEO-ul UiPath.

Reprezentantul companiei a precizat ca toate aceste greseli l-au impins intr-un proces de reeducare in ceea ce priveste dezvoltarea companiei. A trecut de la ideea ca un software nu se poate vinde singur la faptul ca o echipa buna de vanzari si de suport poate face diferenta si iti poate asigura succesul in piata.

“In 2016 am inceput sa construim un departament de vanzari serios, a fost un moment care a transformat UiPath. Acum avem peste 1.000 de oameni care lucreaza in vanzari, mai mult de jumatate din totalul angajatilor la nivel global ce se ridica la aproximativ 2.000”, precizeaza Dines.

2. Intra intr-un accelerator, valideaza-ti ideea, atrage finantare si nu rata nicio oportunitate!

Dines este de parere ca prima finantare atrasa de catre UiPath a produs o schimbare importanta in ceea ce priveste parcursul companiei. El considera ca antreprenorii trebuie sa profite de orice oportunitate si sa se inscrie cat mai repede intr-un accelerator pentru a-si valida ideea.

“I-as sfatui pe antreprenori sa intre intr-un accelerator, sa incerce sa isi valideze ideea si sa atraga bani foarte repede. Am vazut transformarea prin care am trecut eu dupa prima finantare atrasa. Cu banii tai nu iti poti asuma riscuri mari, e ceva ce se afla in natura noastra, ne concentram mai mult pe posibilele pierderi decat pe castiguri cand vine vorba de fondurile noastre. Odata ce primesti finantare de la investitori te schimbi”, precizeaza Dines.

3. Nu intra pe o piata unde exista jucatori mari fara a putea face diferenta!

In urma experientei acumulate in urma intrarii pe mai multe piete la nivel global, de la tari precum Japonia sau India pana la Statele Unite ale Americii sau China, reprezentantul UiPath readuce in discutie ideea dezvoltarii unui produs care sa faca diferenta, un produs care sa vina la pachet si cu o serie de servicii si sa fie dezvoltat in functie de nevoile clientilor.

“Nu vei reusi intr-o piata in care activeaza deja lideri ai industriei daca nu vii cu un element care sa faca diferenta. Nu este vorba doar de tehnologie, sunt sigur ca multi dintre voi aveti resursele necesare pentru a construi tehnologia noastra si chiar daca vi-o oferim noi tot nu veti obtine nici macar un client pe piete noastre pentru ca sunt niste ecosisteme construite pe incredere”, precizeaza Dines.

Conform mentiunilor facute de CEO-ul companiei, UiPath atrage zilnic la nivel global, in medie, 5-6 clienti noi si se asteapta ca la finalul sa aiba un portofoliu de peste 2.600.

4. Fii atent atunci cand iti alegi investitorii

Dines imparte investitorii in doua categorii: oameni decenti si oameni fara principii. Acesta ii sfatuieste pe antreprenori sa ii caute pe cei care au principii si sa acorde o atentie speciala conditiilor care vin odata cu atragerea investitiei.

“Noi am avut discutii timp de 14 luni inainte de a lua prima runda de investitii, cea de tip seed. O greseala mare pe care o fac investitorii e incercarea de a lua controlul business-ului din mana fondatorului. Le-as recomanda sa nu mai faca investitii in companii unde simt ca urmeaza sa faca acest lucru sau sa investeasca si sa mearga pe mana fondatorului pentru ca acesta este capabil sa actioneze cu incredere si sa faca miscari indraznete”, precizeaza Dines.

Lansata in 2005, compania UiPath a devenit platforma de Enterprise RPA cu cea mai mare rata de adoptie. Software-ul UiPath permite design-ul si implementarea rapida a robotilor (angajati digitali) care emuleaza si executa perfect procese repetitive, crescand productivitatea afacerii, asigurand un grad ridicat de conformitate si imbunatatind serviciul pentru clienti atat in operatiunile de back-office, cat si in front-office.

Ultima runda de finantare atrasa de catre companie a fost incheiata in luna septembrie a acestui an, o finantare de 225 de milioane de dolari ce evalueaza compania la 3 miliarde de dolari.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri