Agentia Eturia, lansata in urma cu 11 ani, a reusit in 2017 sa isi indeplineasca toate obiectivele stabilite in momentul infiintarii business-ului. Sorin Stoica, proprietarul agentiei, a declarat ca 2017 a fost "un an excelent pentru Eturia". Inca de la inceput, modelul de business propus de antreprenor a fost diferit de ceea ce exista pe piata in acel moment. Si in continuare pastreaza aceasta diferenta. Intr-un interviu acordat wall-street.ro, Sorin Stoica a vorbit despre noutatile in materie de vacante, despre planurile agentiei, dar si despre problemele turismului romanesc. "Cred ca trebuie sa uitam de filmul asta, ca suntem o tara care poate sa atraga turisti", o spune cu mahnire propretarul Eturia.

Anul trecut, agentia Eturia a avut o crestere de circa 35% fata de 2016 care se datoreaza, in special, destinatiilor de vacanta si produselor noi. Pentru anul 2018, proprietarul Eturia estimeaza o crestere de 20%.

"In 2017 ne-am implinit toate intentiile lansate la infiintarea business-ului, in anul 2007. 2018 este un an provocator, in care cred ca foarte putina lume poate sa estimeze ce o sa se intample. Noi avem foarte multe premise de crestere. Dupa primele trei luni din 2018 estimam o crestere de 15%", a declarat Sorin Stoica, proprietarul Eturia, pentru wall-street.ro.

Planurile pe 2018 ale agentiei Eturia sunt legate de extinderea business-ului in Marea Britanie, investitii de circa 100.000 de euro intr-un software care le va da posibilitatea sa mergem si catre alte piete, investitii in resursa umana, lansarea unor produse noi.

"Pachetele turistice pentru circuite, unde este necesara discutia fata in fata cu clientul, nu va fi niciodata online. In schimb, destinatiile de plaja ne dorim sa le punem intr-un sistem de software, pe care sa le putem "exporta" si catre alte piete", a declarat Sorin Stoica.

Si investitiile nu se opresc aici. Circa 50.000 de euro sunt deja alocati pentru training-urile angajatilor. "Suntem prima firma cu capital romanesc care face programul "Up your servicies", de cultura serviciilor superioare. Investim foarte mult in oameni, insa tot mai avem multe lucruri de imbunatatit", a precizat acesta.

Eturia, model de business diferit de celelalte agentii de turism

Inca de la infiintare, Eturia a functionat dupa un model de business diferit. Sorin Stoica spune ca si-a dorit ca agentia sa fie independenta si sa nu depinda de produsele de pe alte piete. Ca sa evite intermediarii, agentia semneaza contracte direct cu turoperatorii locali si cu hotelurile.

"Piata nu este croita in Romania si tocmai de asta este greu sa ai succes pe termen scurt cu ceea ce facem noi. Avem o alta abordare fata de celelalte agentii. Agentiile de turism din Romania sunt, practic, vanzatori, chiar daca isi spun operatori. Cu exceptia charterelor, pe care le fac agentiile din Romania, in rest iau pachete turistice, cele mai multe din Germania, si le vand mai departe", a declarat Sorin Stoica.

Noi am venit cu un alt model de business. Nu ne-am dorit sa depindem de produsele de pe alte piete. Am luptat pentru independeta noastra ca si turoperator si am lucrat direct cu turoperatorii locali si cu hotelurile. A fost o lupta mare, pentru ca venim dintr-o piata care nu are traditie si a fost o lupta de convingere sa faci hotelurile sa iti dea acelasi pret pe care il da unei companii din Germania. In momentul de fata avem peste 400 de hoteluri direct contractate, avem lanturi hoteliere foarte puternice. Asta ne da posibilitatea sa facem un business de turoperator

Sorin Stoica, proprietar Eturia

Destinatiile care vor atrage turistii in 2018

Eturia vinde frecvent pachete turistice de peste 10.000 de euro, toate catre destinatii exotice. Circa 6.000 de turisti au calatorit, in 2017, cu Eturia, iar cele mai vandute vacante exotice au fost in Maldive, Thailanda, Peru, Republica Dominicana, Japonia, China, India, Tanzania, SUA, Mexic, Zanzibar, Malaezia, Singapore, Indonezia.

In 2018, aceleasi destinatii raman in preferintele turistilor, la care se adauga: America de Sud (Argentina, Ecuador, Brazilia, Columbia), Asia (Coreea de Sud, Filipine, Vietnam, Sri Lanka), Africa (Africa de Sud, Kenya).

Anul acesta, proprietarul Eturia pariaza si pe destinatii de plaja precum Mauritius, Seychelles, Cancun, Cuba, Republica Dominicana, Jamaica.

Din portofoliul agentiei fac parte si destinatiile europene, insa Eturia vinde "o altfel de Europa". "Vindem si in Europa, dar dintr-o alta perspectiva, vindem experiente. Vindem vacante in Islanda, Portugalia, Irlanda si Scotia. Vindem Franta si Italia pentru gastronomie. Costul acestor vacante se ridicata undeva la 3.000 de euro - 4.000 de euro", a explicat Sorin Stoica.

In medie, un pachet turistic vandut de Eturia costa 1.700 de euro/persoana, iar cheltuiala intr-un sejur este, in medie, intre 300 de euro si 800 de euro.

Toata lumea vinde vacante exotice. Cu ce riscuri turisti?

Vacantele exotice pe piata din Romania au aparut ca o evolutie fireasca, considera Sorin Stoica. Daca la inceputul anilor '90, romanii se plimbam numai prin Europa, acum, odata cu cresterea educatiei de travel, acestia sunt mai curiosi si mai deschisi sa descopere si alte destinatii. In plus, in ultimii ani, romanii si-au alocat bugete mai mari pentru vacante.

Romanii au inceput sa se uite dupa vacante in strainatate din '92-'93. Daca ne gandim la primii 10 ani in care am inceput sa calatorim, visul fiecaruia dintre noi a fost sa ajungem la Paris, Londra, Istanbul. Primele destinatii exotice relevante au inceput sa apara prin 2000. Din anii 2000 am inceput sa calatorim, insa timid, dupa care a venit criza, iar intre 2006 si 2009 nu au fost foarte multi cei care au calatorit. Acum este o, asa zisa, crestere a veniturile sau, mai exact, a banilor cheltuiti. De unde vine cresterea, nimeni nu stie, insa ea exista. Toti oamenii care au calatorit in toti anii de dupa '90 au inceput sa-si doreasca si alte destinatii

Sorin Stoica

Accesul romanilor la vacantele exotice a fost facilitat si de scaderea preturilor ca urmare a mediului concurential pe aceste destinatii. "Pe destinatiile din Asia este o mare concurenta, mai ales la nivel de servicii aeriene si de servicii hoteliere. Daca acum 10 ani plateai pe un bilet de avion pana la Bangkok 900 de euro, acum il gasesti si cu 450 de euro", a spus Sorin Stoica.

In prezent, toate agentiile din Romania au in portofoliu vacante exotice, problema este ca doar cateva cunosc cu adevarat destinatiile pe care le vand turistilor. "Este o bula", spune Sorin Stoica, care daca se va sparge vor aparea din nou cazuri precum Perfect Tour sau Omnia, care au intrat in insolventa si au dat tepe de zeci de milioane de lei turistilor romani.

Agentiile de turism care faceau chartere si Europa, si o faceau bine, acum fac destinatii exotice si nu stiu cat de bine o fac. Mai mult, apar agentii mici care nu au expertiza. Pericolul este ca, mai devreme sau mai tarziu, o sa scada calitatea pe pachetele in destinatiile exotice - foarte multe companii nu cunosc destinatiile. Ne ducem in acelasi film in care am fost si din care ne chinuim sa iesim: a scaderii increderii consumatorului in agentiile de turism din Romania

Sorin Stoica

Mediul concurential este bun pentru industrie, insa exista un risc. "Eu ma ingrijorez pentru consumator, pentru ca este o bula. Daca se va sparge aceasta bula, vom avea din nou cazuri precum Perfect Tour si Omnia", a adaugat acesta.

"Cred ca trebuie sa uitam de filmul asta, ca suntem o tara care poate sa atraga turisti"

Turistii romani au prins gustul vacantelor exotice, isi permit cateva vacante pe an pe care le petrec, de cele mai multe ori, in strainatate, insa cine mai viziteaza Romania?

Ministrul Turismului, Bogdan Trif, declara recent ca numarul turistilor straini care vin in Romania a crescut cu 11%, in 2017. Datele statistice arata ca, in 2017, la granite s-au inregistrat 12,7 milioane de turisti straini, insa in hoteluri si pensiuni s-au cazat doar 2,75 milioane de turisti nerezidenti.

Toata lumea este de acord ca turismul romanesc are probleme grave. Si atunci de ce autoritatile nu trec urgent la treaba? Solutii sunt.

Trebuie sa incepem de la baza piramidei. Noi trebuie sa declaram turismul prioritate nationala. Trebuie sa facem o analiza sa vedem ce ar inseamna asta pentru Romania. Cati bani ne-ar aduce la PIB? Apoi se pot face investitiile necesare

Sorin Stoica

Investitiile trebuie sa inceapa in educatie. Trebuie pregatiti oamenii care sa deserveasca turistii. Apoi trebuie rezolvata partea de infrastructura, cai de acces, hoteluri.

"Pana la infrastructura, avem nevoie de scoala. Turismul este un business de oameni. Deci avem nevoie de zeci de mii de oameni in turism , hotelieri, chelneri, agenti de turism, care sa poata sa deserveasca turistii. Apoi trebuie sa vedem cum deplasam turistii in tara. Aici trebuie rezolvata infrastructura. Hotelurile pe care le avem sunt bune, insa nu sunt suficiente. Nu simt problema de cazare. Simt problema de infrastructura, de a pune in valoare obiectivele turistice. Cred ca trebuie sa uitam de filmul asta, ca suntem o tara care poate sa atraga turisti. Am putea sa reusim, insa trebuie schimbata total abordarea", a declarat Sorin Stoica.

"Noi facem proiecte de frunze (brandul de tara - n.r.), in loc sa mergem la radacina. Trebuie sa replantam copacul asta ar turismului intr-un pamant sanatos. Sa nu ne asteptam sa culegem fructele in 2-3 de ani, o sa le culegem in 10 ani", a declarat acesta.

In plus, turismul romanesc trebuie ajutat si din alta perspectiva: promovarea in strainatate.

"Problema pentru Romania este ca nu ne promoveaza nimeni destinatiile. Avem cele mai triste standuri la targurile internationale de turism. De asta mi-as dori sa facem turism de calitate aici in tara. In felul asta vom determina noi cresterea. In momentul in care agentiile de turism vor fi mai puternice, Romania va fi pusa pe harta. Putem sa fim o piata interesanta pentru orice tara. In momentul in care Romania va fi pusa pe harta, creste si incomingul", a conchis Sorin Stoica.

Citeste si: Sorin Stoica, Eturia: Lumea pare mai deschisa ca niciodata sa calatoreasca, dar suntem inca jos ca cifre fata de Cehia sau Ungaria

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri