Mediul privat din Romania considera ca proiectul legii turismului, in forma aprobata de Guvern, nu rezolva o serie de probleme grave cu care se confrunta industria turismului si solicita retragerea si modificarea actului normativ. Jucatorii din domeniu reclama faptul ca legea turismului nu are solutii concrete si relevante pentru cea mai urgenta problema - promovarea Romaniei ca destinatie turistica si ca forma actuala a proiectului nu tine cont de propunerile mediului de afaceri.

"Discutam de peste 14 ani de legea turismului. Mi-ar placea sa pot spune despre aceasta lege ca nici nu ajuta, nici nu strica, dar nu pot sa spun nici macar asta. Textul actual mai degraba strica decat ajuta, pentru ca pe partea de promovare turistica este inept. S-a spus ca legea turismului a fost facuta in colaborare cu mediul privat. Colaborare a existat in ceea ce priveste mimarea unui dialog. In proportie de 90%, sugestiile care au venit de la mediul de afaceri din turism au fost ignorate in textul final al legii", a declarat Dragos Anastasiu, coordonatorul Grupul de Lucru pe Turism al Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei si vicepresedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.

In Romania, o lege a turismului este necesara doar daca ar rezolva o serie de probleme grave cu care se confrunta industria si ar propune o viziune si o strategie coerente pentru urmatorii 20 de ani, transmite Grupul de lucru pe Turism al CDR. Problemele din turism sunt legate de promovarea Romaniei ca destinatie turistica, forta de munca, educatia si pregatirea profesionala in domeniu; debirocratizare. "Legea turismului nu vine pe aceste teme cu o viziune sau o strategie si nici macar cu solutii punctuale coerente", sustine Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei.

De 30 de ani, statul roman manageriaza turismul si o face prost. Avem cifre in crestere, dar ele vin prin eforturile mediului de afaceri si nicidecum prin politicile publice. Daca tot ne gandim la o lege a turismului, atunci aceasta lege trebuie sa ajute, sa rezolve unele dintre problemele pe care le avem. Mesajul nostru catre Ministerul Turismului este simplu: retrageti aceasta lege pentru ca nu are nici macar legitimitatea industriei! Exista 17 organizatii care s-au pronuntat pentru un alt fel de a face promovare in Romania. Puneti-va cu noi la masa si intrati intr-un dialog real, nu intr-o mimare de dialog

Dragos Anastasiu, coordonator Grupul de Lucru pe Turism al Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei

Amenzi de 120.000 de lei...
Citeste si: Amenzi de 120.000 de lei pentru operatorii plajelor de la Marea Neagra

Mediul de afaceri din Romania sustine ca proiectul legii turismului nu ofera solutii pentru una dintre cele mai grave probleme: promovarea turistica. In acest sens, Grupul de Lucru pe Turism al CDR a prezentat, atat Guvernului, cat si Parlamentului, un document de pozitie critica fata de solutia prevazuta in forma actuala a legii, cu privire la Organizatiile de Management al Destinatiilor. De asemenea, alaturi de alte 17 asociatii profesionale si patronale din Romania, a propus o solutie functionala privind parteneriatul public-privat, atat la nivel local, dar si la nivel judetean si, mai ales, national, asa cum acesta functioneaza in tarile din UE.

"Forma actuala a Legii Turismului ignora aceste propuneri si statueaza un mod de lucru in parteneriat doar la nivel local, impropriu si nefunctional. Consideram ca la baza actualei legi nu a existat un studiu de impact, iar din dialogul existent cu mediul de afaceri nu au fost preluate propunerile de substanta, venite din industrie", transmite CDR.

Calin Ile, membru in Grupul de Lucru pe Turism al CDR si presedintele FIHR, a precizat ca daca nu se rezolva partea de promovare turistica, industria nu va mai inregistra cresteri, asa cum s-a intamplat in ultimii 4 ani. "Cresterea turismului romanesc in 2018 fata de 2017 nu a venit datorita incomingului. Doar cu 1% a crescut numarul de turisti straini, ceea ce demonstreaza ca nu stim sa ne promovam pe pietele externa. Promovarea nu se poate face cata vreme OMD-urile nu pot functiona", a explicat Calin Ile.

Tot legat de promovare, acesta a amintit de birourile de promovare externa "care au fost desfiintate degeaba", in loc sa fie reformate si eficientizate. "Proiectul legii turismului prevede ca in locul birourilor sa fie trecute persoane numite "atasate de turism", care sa fie in subordinea misiunii diplomatice din tara respectiva. Deci nu vorbim de un profesionist in turism", a adaugat Calin Ile.

INS: Turistii straini au...
Citeste si: Turismul romanesc a generat cresteri substantiale in economie

Presedintele FIHR a marturisit ca, initial, a salutat aparitia legii, insa realitatea i-a dovedit ca a fost naiv atunci cand a crezut ca actul normativ va gasi solutii pentru turismul romanesc.

"Am crezut ca legea va rezolva doua probleme esentiale. Unu, ca se va termina o telenovela care dureaza de 14 ani de zile in care mediul privat din turism a incercat sa-si aduca aportul, insa fara rezultat. Si doi, am salutat legea pentru ca am vazut ca se incearca abordarea unor teme care ne interesau: managemenul de destinatie, descentralizarea, comercializarea unitatilor de cazare pe site-urile de profil. Practic, aceasta lege este o poleiala. In substanta, aceasta nu ataca problemele, doar vorbeste despre ele", a explicat Calin Ile.

Sursa foto: Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Turism »



Citeste si
Cresc tarifele pe litoral:cele mai scumpe si cele mai ieftine statiuni