Touroperatorul Travel Planner a efectuat un studiu, pe baza datelor statistice transmise de către Institutul Național de Statistică al Republicii Bulgaria. Potrivit statisticilor oficiale din Bulgaria, țara vecină a fost vizitată, în primele 8 luni ale acestui an, strict în scop turistic, de 216.033 de români, dintr-un total de 641.856 de concetățeni care au călătorit pentru diverse scopuri (inclusiv afaceri, vizite la prieteni și rude etc.). Dacă în iunie, din cauza pandemiei COVID-19, pe litoralul bulgăresc au ajuns doar 9.254 de turiști români, numărul acestora a crescut la 58.313 în iulie și la 110.190 în august.

Ca o comparație cu anii precedenți, în iunie 2019, 33.033 de turiști români au vizitat Bulgaria, în iulie 2019 – 64.555, iar în august 2019 – 148.113. După cum se observă, diferența nu este foarte mare pentru vârful de sezon, în pofida pandemiei. Dacă mergem cu un an în urmă, în 2018, cifrele turiștilor români au fost următoarele: iunie – 59.880, iulie – 114.048, respectiv august – 137.258.

Deci se observă, încă de anii trecuți, o tendință de creștere a preferinței turiștilor români față de litoralul bulgăresc pentru luna august și ultima parte a sezonului.

Dacă luăm ca reper luna de vârf august, în acest an au fost cu 25,6% mai puțini turiști români pe litoralul bulgăresc. În total, pentru perioada iunie – august, scăderea numărului de turiști români este de 27,5%, destul de ponderată ținând cont că majoritatea turiștilor au început să călătorească în Bulgaria mai ales după 1 iulie.

Pe primele 8 luni ale acestui an, scăderea incoming-ului pentru Bulgaria a fost de dramatică, de 78,8%, numărul turiștilor străini scăzând de la 4.551.947 în perioada amintită de anul trecut la 1.011.051 în acest an.

Turiști români pe litoralul românesc

Travel Planner a efectuat și o comparație cu numărul de turiști români care au optat pentru litoralul românesc, tot în perioada iunie – august, cifrele fiind furnizate de către Institutul Național de Statistică.

În august 2020, 377.536 de turiști români au fost pe litoralul românesc, față de 404.846, câți au fost anul precedent, scăderea fiind de 6,75%. Pentru toată perioada iunie – august 2020, 762.362 de turiști români au optat pentru litoralul românesc, respectiv pentru perioada similară a anului 2019, 917.909, scăderea fiind de 27% față de anul precedent.

Ca pondere a turiștilor români care au ales turismul intern în această vară, litoralul românesc a câștigat câteva procente față de anul precedent. În concluzie, observăm o similaritate mare între opțiunile românilor pentru litoralul românesc și cel bulgăresc.

Topul turiștilor străini care au vizitat litoralul bulgăresc

Însă cea mai mare surpriză a statisticilor este aceea că românii au asigurat cei mai mulți turiști străini pe litoralul bulgăresc, firește, după cei autohtoni. Iată topul turiștilor care au vizitat litoralul vecin în perioada iunie – august 2020:

Iunie

Iulie

August

Total

Bulgaria

74347

295643

458950

828940

România

9254

58313

110190

177757

Germania

3606

24836

23158

51600

Ucraina

178

15452

33202

48832

Polonia

472

18262

25311

44045

Serbia

19347

19026

2776

41149

Franța

438

3253

6200

9891

UK

326

774

2599

3699

Rusia

236

1564

1429

3229

Olanda

133

1867

926

2926

Danemarca

82

846

153

1081

Suedia

31

264

387

682

Norvegia

63

74

402

539

Pe primele 8 luni ale anului 2020, Bulgaria a fost vizitată de 1.011.051 de turiști străini, dintre care 216.033 au fost români, ceea ce reprezintă o pondere de 21,36% din total. În schimb, dacă ne raportăm strict la sezonul estival (lunile iunie, iulie și august), dintr-un total de 450.474 de turiști străini, statisticile au înregistrat 177.757 de români, ceea ce reprezintă o pondere de 39,46%.

De pe celelalte piețe, Bulgaria a suferit scăderi dramatice pentru perioada iunie - august. De exemplu, dinspre Germania scăderea a fost de 85,7% față de anul precedent, dinspre Polonia – 80%, dinspre Ucraina – 83,5%, dinspre Franța – 86,5%, dinspre Olanda 95,75%, dinspre Marea Britanie – 98%, iar dinspre Rusia, de 99%. De la niveluri de zeci sau sute de mii de turiști pe an, cât soseau în mod tradițional, în acest sezon, de pe multe dintre piețele țintă au mai venit doar câteva mii de turiști. Deci putem spune că românii au salvat litoralul bulgăresc, deși au preferat, în continuare, și litoralul românesc.

Cele mai vizitate stațiuni bulgărești

Raportat la regiunile Bulgariei, statisticile oficiale pentru luna iulie indică principalele municipalități pentru care au optat turiștii români:

  • Varna: 33.213 (include stațiunile Nisipurile de Aur, Sf. Constantin și Elena)
  • Nessebar: 25.244 (include stațiunile Sunny Beach, Nessebar, Obzor și Sveti Vlas)
  • Balcik: 17.226 (include stațiunea Albena)

Tot în luna iulie, 246 de turiști români au înnoptat în stațiunea montană Bansko, iar 127 de turiști în municipalitatea Samokov, unde se află și stațiunea montană Borovets.

”Observăm că Bulgaria a primit, din România, cei mai mulți turiști străini în sezonul care tocmai a trecut. Ne bucură faptul că statisticile oficiale subliniază estimările noastre. Practic, putem spune că, în acest an, românii au salvat și turismul bulgăresc, nu doar turismul intern. La mare distanță de noi au mai sosit turiști din Polonia, Germania, Cehia, Marea Britanie, Olanda, Franța și Ucraina”, a declarat Sebastian Constantinescu, director general Travel Planner.

Touroperatorul Travel Planner a reușit să gestioneze criza determinată de pandemie. Până în septembrie a returnat toți banii celor care au solicitat. Travel Planner recomandă turiștilor să apeleze în continuare la agențiile de turism pentru că acestea au negociat pachete foarte avantajoase, cu oferte mult mai flexibile și garantează rambursarea banilor atunci când apar situații/restricții cauzate de pandemia COVID-19. După cum s-a observat și până în prezent, agențiile de turism se dovedesc a fi de încredere și oferă turistului garanția accesării unui pachet turistic. Travel Planner sfătuiește pe toți turiștii să apeleze cu încredere la agenții, dar să se intereseze temeinic de seriozitatea agenției, de practicile avute în timpul stării de urgență, de garanțiile și politicile pe care le au în această perioadă.

”Am ales să rambursăm sume achitate pentru pachete turistice inclusiv în perioada de izolare, atunci când am avut cazuri sociale, persoane care au rămas fără serviciu. Firește, am creat priorități. Când au fost penalizări mari, de până la 100%, am obținut reduceri de la partenerii noștri și am scăzut până la 70% penalizările. Chiar dacă inițial am întâmpinat dificultăți cu o parte, într-un final ne-au oferit încrederea lor pentru care le mulțumim și pe această cale”, adaugă Sebastian Constantinescu.

Travel Planner împlinește anul acesta 12 ani. A început activitatea în vara anului 2008, în pragul crizei economice. Până în acest moment a acumulat peste 120.000 de turiști și a organizat peste 30.000 de vacanțe.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri