Ce mașini preferă europenii
Într-o perioadă în care lansările multiple de modele noi îi încurajează pe europeni să revină în showroom-uri, hibridele pe benzină se dovedesc a fi cele mai populare mașini, în timp ce SUV-urile își continuă dominația în topul celor mai căutate tipuri de caroserii. Între ianuarie și septembrie, clienții din UE, spațiul EFTA și Marea Britanie continuă să se distanțeze de diesel, în timp ce vehiculele cu tehnologie hibridă plug-in nu trec de o cotă de piață de 9%.
Astfel, cel mai popular tip de propulsie este cel hibrid clasic cu o pondere de 34,7% din total sau 3,45 milioane de automobile. Pe locul secund se află mașinile termice obișnuite, pe benzină, fără susținere hibridă. Aproape 2,7 milioane de astfel de mașini s-au vândut în primele nouă luni, ceea ce se traduce printr-o cotă de piață de 27,7%.
În această socoteală se adaugă și mașinile mild-hybrid (MHEV), în timp ce vehiculele pur electrice au depășit borna de 16% cu volume totale de 1,79 milioane de unități (16,1% cotă de piață, ca să fim pedanți). În fine, mașinile diesel păstrează o cotă de piață de doar 9,3%, a comunicat ACEA.
Dacă vorbim despre constructorii preferați de europeni, grupul VAG este primul în top (2.654.576 de unități), cu Stellanti (1.464.419 de unități) pe doi și Renault (1.003.085 unități) pe locul al treilea. Grupul Hyundai – Kia (797.888 unități) și Grupul BMW (717.653 unități) completează topul primelor cinci cele mai populare concerne pe Bătrânul Continent.
Cum Grupul VAG este pe primul loc la constructori, nu surprinde pe nimeni că Volkswagen rămâne marca preferată în Europa fiind și singura ce a trecut de borna de 1 milion de unități vândute în perioada ianuarie-septembrie 2025 (1.086.591 de bucăți, mai precis). Pe locul al doilea se află Toyota (643.543 unități), cu Skoda (620.098 de unități), BMW (594.696 de unități) și Renault (546.314 de unități) pe următoarele poziții.
Câte mașini au cumpărat românii în primele 9 luni ale anului
Conform sursei citate, România este cam pe media europeană când vine vorba de consumul de mașini noi. Cu alte cuvinte, din 31 de țări contorizate, România este pe poziția a 15-a ca volume în primele nouă luni ale anului.
Asta se traduce prin vânzări totale de 108.770 de autoturisme. Față de aceeași perioadă din 2024, românii au cumpărat cu 5,8% mai puține mașini, scădere pusă pe seama lipsei programului Rabla. Chiar și așa, în ultimele luni, piața auto a cunoscut o creștere accelerată, cu vânzări peste așteptări și peste nivelele din lunile similare ale anului anterior.
Pentru luna septembrie, în România s-a înregistrat o creștere cu 38,9% a vânzărilor, până la 12.463 de autoturisme. Dacia s-a aflat pe prima poziție și în prima lună de toamnă cu peste 4.100 de mașini vândute. Chiar și așa, decalajul față de 2024 pare greu de recuperat în ultimul trimestru al anului, iar asta înseamnă că și volumele vândute de Dacia pe piața sa de origine vor fi inferioare celor realizate în 2024.