Cât ar putea să coste o versiune de serie a conceptului Dacia Hipster

Prezentat cu ocazia „Dacia Product Days 2025”, conceptul Dacia Hipster a fost creat de la zero pentru a satisface nevoile de mobilitate ale orășenilor care nu-și permit o mașină electrică obișnuită, în condițiile prețurilor piperate ale EV-urilor. Mașina a fost prezentată ca un pas revoluționar în lumea electricelor, fiind mult mai compactă și mai ieftină decât chiar și cele mai accesibile modele pe baterii de la ora actuală.
Producătorul de la Mioveni nu a oferit, în cadrul lansării oficiale, vreo informație despre specificațiile tehnice ale unei potențiale versiuni de serie, dar asta nu doar pentru că vorbim de un concept, ci și pentru că un cadru legislativ ce ar permite Grupului Renault să producă un astfel de model fără să iasă în pierdere nu a fost încă definit de autoritățile de la Bruxelles.
Vorbim despre pachetul de legi „E-Car”, prin care Uniunea Europeană vrea să încurajeze constructorii să lanseze mașini micuțe, de oraș, care să semene mai degrabă cu un cvadriciclu decât cu o mașină compactă (segment A). Practic, ar trebui să ne gândim la Dacia Hipster ca punct de pornire, adică un soi de Citroen Ami ceva mai evoluat.
Până la ora redactării acestui articol, legislația „E-Car” este la faza de negocieri, deci nu există nici măcar un draft parțial cu prevederile tehnice ale acestei noi categorii de vehicule electrice. Tocmai de aceea, nici Dacia nu a definit încă capacitatea bateriei sau performanțele motorului de pe Hipster-ul de serie. Totuși, noul CEO Dacia, Katrin Adt, a declarat că grupul are capacitatea de a pune acest model în producția de serie în viitor dacă sun satisfăcute niște cerințe obligatorii.
Una dintre ele este legată de cadrul legislativ. Alta, evident, ține de cerere. Dacia testează piață cu un tip de mașină care chiar nu există la ora actuală în oferta vreunui constructor mainstream. Da, există Citroen Ami, respectiv versiunea „italienească” Fiat Topolino, însă acestea nu au spațiu interior pentru patru adulți, atât cât încap în Hipster. Totodată, aceste mașinuțe nici nu au o autonomie de peste 100 de kilometri, așa cum ar putea avea Hipster, ci se învârt în jurul a 60-75 kilometri cu un „plin” al bateriei.
Tocmai din cauza vidului legislativ, francezii de la l'Argus susțin că Dacia a dezvoltat Hipster ca un cvadriciclu greu, adică sub limitările categoriei de vehicule L7e din UE. În momentul în care noua categorie „E-Car” va fi gata, Dacia va fi deja în faza de industrializare cu Hipster, adică se va pregăti de producția de serie cu o specificațiile deja finalizate, ceea ce ar putea încurca puțin planurile constructorului autohton.
Asta pentru că, în teorie, noua clasă (fie că se va numi M0 sau M1 ASEV), ar putea să ofere mai multă flexibilitate la capitolul baterie/motorizare decât L7e. Aceasta din urmă prevede clar că un cvadriciclu nu poate avea o putere mai mare de 20 de cai putere și nu poate cântări mai mult de 450 de kilograme fără baterie. Dacia se laudă, cum spuneam, cu o greutate de „sub 800 de kilograme” cu tot cu baterie pentru Hipster.
Versiunea de serie a lui Hipster, foarte apropiată de concept

Conform sursei citate, indiferent de rigorile legale, un Hipster de serie va arăta foarte similar cu conceptul. Evident, vor fi diferențe la nivelul oglinzilor laterale, ușile vor avea un sistem de deschidere tradițional, iar scaunele stil birou de corporație vor dispărea și ele. Altfel, totul va rămâne aproape la fel, alte schimbări fiind făcute la roți (dispar cauciucurile de teren) și, eventual, la stopuri, care la concept nu au o sticlă proprie, ascunzându-se neprotejate în spatele lunetei.
Deși conceptul are o caroserie specială din fibră de carbon, modelul de serie va fi făcut probabil din oțel, dar o decizie finală va fi luată în funcție de estimările de volume pe care Dacia crede că le poate vinde. Dacă ar paria că Hipster va fi populară, ar putea merge pe varianta mai scumpă a unei caroserii din aliaj de oțel cu mase plastice injectate pentru o scădere a masei totale.
Legat de trenul de rulare, acesta ar trebui să fie ieftin, pentru a putea atinge ținta de preț setată de dacia de „sub 15.000 de euro”. Sursele l'Argus sugerează că un Hipster de serie ar putea costa 13.000 de euro pentru a putea coexista cu viitorul EV bazat pe arhitectura lui Renault Twingo, acesta din urmă costând sub 19.000 de euro după spusele fostului șef al Grupului Renault, Luca de Meo.
Dacia se va baza pe parteneriatele pe care Renault le are cu furnizorii chinezi de componente, în condițiile în care și Twingo, dar și viitoarea Dacie electrică ieftină ce va înlocui Spring-ul este dezvoltată în China. În trecut, fostul CEO Dacia Denis Le Vot a sugerat că preferă o chimie sodiu-ion pentru baterie, iar ținta de autonomie maximă ar fi de sub 150 de kilometri. Ne amintim și că Le Vot mai puncta și că Spring are o autonomie „prea mare” și că, dacă ar fi să-l proiecteze din nou, ar oferi o autonomie de „sub 200 de kilometri”, pentru că cei care cumpără Spring nu parcurg mai mult de 40 de kilometri pe săptămână.
În timp ce Twingo și înlocuitorul lui Spring (care s-ar putea numi Evader) vor fi făcute, cot la cot, în Slovenia, Hipster de serie ar putea fi asamblat în Maroc. Mai precis, ar fi vorba de uzina din Tangier, unde este asamblat și Mobilize Duo, o soluție de mobilitate care nu împarte componente cu Hipster. O dată de lansare clară nu există, dar presa sugerează că Hipster ar putea fi lansat tot în 2027, la doar câteva luni după urmașul lui Spring.
Conform discuțiilor avute de Wall-Street.ro cu reprezentanții Dacia la lansarea conceptului Hipster, modelul de serie va putea fi condus doar de posesorii cu vârsta de 18 ani a unui permis auto, deoarece vorbim de o mașină cu patru locuri. Totuși, o versiune cu 2 locuri nu este scoasă din discuție, iar aceasta ar putea fi condusă și de persoane minore (16 ani), chiar și fără carnet (sub limitele impuse de legislația europeană pentru cvadricicluri mai mici, L6e).
Această variantă cu două locuri ar cântări cel mult 425 de kilograme fără baterie și ar avea o putere chiar mai mică (6 kw), dar rămâne de văzut dacă va primi unda verde din partea conducerii. Cert este că, dacă Hipster își va atinge țintele din brief-ul impus de Dacia, ar putea să dea peste cap piața EV-urilor, obligându-i pe rivalii constructorului piteștean să răspundă cu mașinuțe similare.