Un producător de mașini electrice plătește 250 de milioane de dolari pentru a scăpa de un proces de fraudă. A anunțat că va da afară peste 600 de angajați

Sursă foto: Rivian

Un producător de mașini electrice plătește 250 de milioane de dolari pentru a scăpa de un proces de fraudă. A anunțat că va da afară peste 600 de angajați

Cuprins Articol:
Producătorul american de SUV-uri și camionete electrice Rivian este bun de plată într-un proces în care a fost acuzat de mai mulți acționari că ar fi oferit modelele sale la prețuri mult prea mici în perioada premergătoare lansării IPO-ului companiei, în 2021. Cu o „notă de plată” de 250 de milioane de dolari în față, constructorul a anunțat și un val de concedieri, dar din alte motive, precizează Reuters și Automotive News.

Rivian, implicat într-un proces de fraudă cu prețuri de dumping

În urmă cu trei ani, Rivian a fost dat în judecată sub acuzația că și-ar fi mințit clienții, dar și investitorii, cu o strategie de prețuri înșelătoare. Mai precis, conform părții vătămate, constructorul ar fi practicat niște prețuri prea mici pentru modelele sale electrice R1S și R1T în perioada din apropierea listării companiei pe bursă.

IPO-ul s-a dovedit a fi un succes, iar prețurile mici au fost păstrate și după listare, dar, ulterior, Rivian a crescut treptat prețul. Mișcarea s-a dovedit a fi nepopulară și, în 2022, a venit un proces deschis în Statele Unite. Acum, producătorul a agreat să plătească 250 de milioane de dolari către anumiți acționari pentru a opri acțiunea din justiție, această situație suprapunându-se cu problemele mai vechi ale Rivian, care a anunțat recent că va trimite acasă peste 600 de angajați. 

Într-un comunicat de presă, compania și-a reiterat nevinovăția și a susținut că decizia de a plăti un sfert de miliard de dolari nu reprezintă o asumarea vinei în acest caz. În 2022, Rivian a crescut prețul modelului R1S de la 70.000 de dolari la 84.500 de dolari, respectiv prețul camionetei R1T de la 67.500 de dolari la 79.500 de dolari. Reacțiile virulente din social media, dar și anularea mai multor comenzi - puse și pe seama lentorii livrărilor - au dus la o scădere a valorii acțiunilor companiei cu aproape 40% la acea vreme. 

În 2026, Rivian plănuiește să lanseze SUV-ul compact R2, cu care producătorul speră să recapete din cota sa de piață pe segmentul SUV-urilor electrice din Statele Unite, unul puternic afectat de eliminarea subvențiilor oferite de stat. 

Succesul modelului R2 este considerat crucial pentru supraviețuirea Rivian. Compania a încercat să reducă costurile în contextul în care se confruntă cu tarifele vamale la importurile de piese auto și cu o încetinire mai generală a cererii de vehicule electrice.

Avocații reclamanților au declarat în dosar că suma de despăgubire a reprezentat „un procent substanțial” din potențialele daune pe care reclamanții le-ar fi putut recupera.

Rivian își va reduce forța de muncă globală cu peste 4,5%

Conform unor documente interne analizate de Reuters, Rivian va trimite acasă mai bine de  600 de angajați, adică puțin peste 4,5% din întreaga sa forță de muncă. Decizia nu este pusă pe seama recent încheiatului proces ce datează din 2022, ci ca urmare a provocărilor diverse din segmentul EV-urilor din America. 

Rivian a înregistrat pierderi nete de aproximativ 1,7 miliarde de dolari în prima jumătate a anului 2025, a precizat compania în raportul său financiar din al doilea trimestru. Rivian își va raporta câștigurile din al treilea trimestru pe 4 noiembrie.

Compania a raportat o creștere a vânzărilor de 32% în al treilea trimestru față de anul precedent, la 13.201 vehicule, cumpărătorii solicitând creditul fiscal federal pentru vehicule electrice, care a expirat pe 30 septembrie. Rivian și-a redus însă previziunile de livrare pentru întregul an la între 41.500 și 43.500 de vehicule, de la 40.000 la 46.000 anterior, a anunțat compania pe 2 octombrie. Anul trecut, a livrat 51.579 de vehicule.

Într-o notă internă, CEO-ul R.J. Scaringe, care va prelua temporar și funcția de CMO, în urma unor modificări a ramurilor interne de vânzări și marketing, a anunțat că ultima rundă va afecta aproximativ 4,5% din forța sa de muncă, adică peste 600 de persoane. Rivian a concediat aproximativ 1,5% din angajați în septembrie și aproximativ 1% în iunie.

Personalizate pentru tine