2016 va fi anul in care comertul online romanesc va depasi granita de 6 miliarde de lei, afacerile din acest sector urmand sa se situeze la un nivel istoric pentru Romania, afirma expertii de la KeysFin, intr-o analiza privind business-ul din comertul online din intervalul 2011-2016.

Potrivit datelor financiare analizate de KeysFin, cifra de afaceri din e-commerce-ul romanesc a crescut sustinut in ultimii ani, de la 1,68 miliarde de lei in 2011, la 5,47 miliarde de lei in 2015.

Cea mai semnificativa evolutie a fost marcata intre 2014 si 2015, cand business-ul din acest sector a avansat cu peste 2 miliarde de lei.

Cresterea afacerilor a venit pe fondul dezvoltarii spectaculoase a serviciilor de comert online, asigurate in prezent de peste 5.300 de firme, cu peste 2.600 mai multe decat in urma cu 5 ani.

Statisticile KeysFin arata ca, pe fondul cresterii interesului romanilor pentru produsele si serviciile vandute pe internet, profitablitatea sectorului a avansat de la 47,4 milioane lei in 2011 la 233,7 milioane lei in 2015, iar pentru 2016 se preconizeaza o tinta de peste 300 milioane de lei.

„2016 se anunta a fi cel mai bun an din istoria business-ului online din Romania. Un argument de actualitate il reprezinta rezultatele spectaculoase din campania Black Friday 2016 care a dovedit ca online-ul romanesc a ajuns la un nivel de fenomen national. Nu neaparat reducerile cat volumul spectaculos al vanzarilor a dovedit ca romanii sunt tot mai interesati de vanzarile din asa-numitele mall-uri virtuale”, au explicat analistii de la KeysFin.

Pentru retailerul online eMag, de exemplu, Black Friday 2016 a adus incasari record, de 300 de milioane de lei. Intr-o singura zi, pe 18 noiembrie, compania a vandut peste 1,1 milioane de produse online.

Procesatorul de plati PayU a anuntat, in context, ca editia Black Friday de anul acesta, desfasurata in zilele 18-20 noiembrie, a generat 188.000 tranzactii online in valoare totala de 113,3 mil lei, cu 67% mai mult decat editia de anul trecut. S-a ajuns pana la 500 de tranzactii pe minut, de doua ori mai multe fata de nivelul maxim de anul trecut.

Cea mai mare tranzactie a fost de 143.000 lei, comanda venita din Ungaria, iar valoarea medie a cosului de cumparaturi a fost de 602 lei, cu 6% mai mare fata de Black Friday 2015.

Jucatorii principali in eCommerce

Piata comertului electronic romanesc s-a dezvoltat spectaculos in ultimii ani, numarul firmelor care ofera astfel de servicii dublandu-se intr-un interval foarte scurt, arata datele KeysFin.

Cel mai important jucator din piata, potrivit datelor financiare din 2015, depuse la Ministerul Finantelor, este compania Dante International SA, cu afaceri de 1,7 miliarde de lei in 2015.

In top 10 – cei mai importanti jucatori din e-comertul romanesc, urmeaza, in ordinea cifrelor de afaceri: Fashion Days Shopping SRL (221 mil. lei), Studio Moderna SRL (188 milioane lei), PayPoint Services SRL (188 milioane lei), Corsar Online SRL (173mil.lei) si PC Garage SRL (166 milioane lei).

In clasament s-au mai situat, in ordine, Payzone SA (155 milioane lei), Teamnet Business Services (130 milioane lei), Euronet Services SRL (88 milioane lei) si Elefant Online S.A. (78 milioane lei).

„Aceste companii administreaza cateva dintre cele mai populare mall-uri online, de la eMag la Fashion Days, PC Garage sau Elefant.ro, portaluri care, prin investitiile masive in promovarea serviciilor online, au crescut gradul de incredere al romanilor in comertul pe internet”, explica analistii KeysFin.

Sarbatorile si Internetul

Analiza KeysFin arata, totodata, un alt aspect interesant si relevant privind dinamica pietei e-comertului romanesc. Dinamica evolutiei cifrei de afaceri lunare a sectorului arata ca sezonalitatea are un caracter important in business-ul pe internet.

„Graficul KeysFin arata ca apetitul romanilor pentru cumparaturi online are legatura, in mare parte, cu evenimentele sociale de peste an – Ziua Indragostitilor, Martisorul, 1 si 8 Martie, Black Friday si Craciunul sunt punctele de maxim interes atunci cand numarul utilizatorilor si volumul de afaceri ating niveluri superioare mediei lunare. Iar retailerii au inteles foarte bine acest fenomen si isi adapteaza politicile comerciale in functie de sezonalitate”, spun analistii.

Dincolo de punctele de interes, evolutia e-commerce-ului romanesc se afla pe o panta ascendenta la nivel general, semn ca increderea romanilor in acest sector s-a intarit puternic in ultimii ani.

„Maturizarea pietei e-commerce, dincolo de cresterea calitatii serviciilor si ofertelor, are legatura in mare parte cu schimbarile semnificative intervenite in obiceiurile de consum. Evolutia tehnologica din ultimii ani, asociata cu extinderea serviciilor de internet si ieftinirea terminalelor (laptopuri, smartphone-uri, tablete etc.) au contribuit decisiv la dezvoltarea pietei e-commerce. Tot mai multi romani au invatat cum sa cumpere online, care sunt avantajele, cum sa caute alternativa la magazinele clasice”, afirma cei de la KeysFin.

Atentie la achizitiile online

Dezvoltarea spectaculoasa a serviciilor de e-commerce vine si cu provocari pe masura. Dincolo de cele de infrastructura si servicii, expertii de la KeysFin remarca riscurile asociate tranzactiilor online raportate la nivelul de educatie al clientilor in acest sector.

„Avem inca destui romani care cad victime site-urilor clonate, care, in febra cautarii pretului cel mai mic, ajung pe portaluri fantoma, unde informatiile de pe carduri le sunt copiate, iar banii sunt retrasi de hackeri din conturi. Vestea buna este ca sistemul bancar s-a adaptat acestui fenomen si a dezvoltat masuri de protectie pe masura, in genul codului unic de tranzactie transmis pe SMS”, spun analistii.

Potrivit acestora, la fel ca in comertul traditional, este nevoie ca si pe internet clientii sa manifeste o atentie sporita si sa isi ia toate masurile pentru securizarea tranzactiilor. „Daca un site, de exemplu, va cere codul PIN in cazul unei tranzactii cu cardul, este bine sa stiti ca acest lucru este ilegal si ca va supuneti unui pericol. Un serviciu legal de plata online va cere numai codul CVC, de trei cifre, de pe spatele cardului. De asemenea, este bine ca atunci cand faceti tranzactii online, sa verificati ulterior suma extrasa din cont. Si acestea sunt doar doua dintre lucrurile esentiale pe care ar trebui ca toti clientii sa le faca atunci cand fac shopping online”, au mai declarat expertii KeysFin.

Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societatile comerciale si PFA-urile active din Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri