Recenziile false ne fac să alegem produse de proastă calitate și să pierdem, în medie, 12 cenți la fiecare dolar cheltuit la cumpărăturile online (sau 12 bani la un leu). Acestea sunt concluziile primei cercetări serioase în domeniu, realizată de specialiști în economie comportamentală din Marea Britanie și Statele Unite.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 10.000 de persoane din Regatul Unit, folosind un magazin online fictiv, imitând Amazon. Rezultatele arată că recenziile false chiar au un impact – mai precis, unul negativ. De asemenea, impactul e mai mare pentru recenziile false decât pentru scoruri ”umflate” – de pildă, produse de calitate inferioară care primesc 4 sau 5 stele.

Studiul completat poate fi consultat AICI.

Cum ne afectează recenziile false

Ce se întâmplă, mai concret? În primul rând, ele îi fac pe consumatori mai predispuși să aleagă produse de calitate inferioară. În al doilea rând, din cauza acestor recenzii, cei care cumpără aruncă practic pe fereastră 12 cenți la fiecare dolar cheltuit.

De asemenea, ele reduc încrederea utilizatorilor în magazinele online și îi determină să caute în altă parte informații despre produse – informații care pot fi însă la fel de înșelătoare.

Retail jobs

Citește și: Noi reguli pentru comercianți. Amendă pentru recenzii sau premii false, dar și pentru standarde duble de calitate

Care sunt consumatorii cei mai vulnerabili la recenzii false

O altă concluzie surprinzătoare este că persoanele care folosesc mai mult magazinele online sunt mai ușor de păcălit de recenzii false – deși ar fi fost de așteptat să aibă mai multă experiență și deci să fie mai puțin vulnerabile la astfel de înșelătorii. ”Această descoperire este în contradicție cu literatura de specialitate privind «fake news», care susține că utilizatorii mai puțin experimentați sunt mai creduli”, spun cercetătorii.

De asemenea, impactul recenziilor false nu are vreo corelație cu nivelul de educație al consumatorilor.

Cel puțin pe termen scurt, spun autorii studiului, companiile care vând pe platforme online pot profita de pe urma recenziilor false, deci nu au niciun motiv serios să nu le folosească. Cea mai eficientă combinație ar fi cea între scoruri false și recenzii mincinoase.

Citeste si:
Studiu GfK: Cat de mult conteaza review-urile online?
Studiu GfK: Cat de mult...

Care este soluția la problema recenziilor false

Pe de altă parte, educarea consumatorilor are un impact substanțial și reduce cu aproape 44% impactul recenziilor false. Educare, în acest context, înseamnă pur și simplu un avertisment pe site privind faptul că unele recenzii ar putea fi înșelătoare urmat de câteva sfaturi privind modul în care pot fi depistate aceste recenzii.

Un studiu realizat în 2021 de Forumul Economic Mondial arăta că impactul recenziilor false la nivel global este de 152 de miliarde de dolari pe an. Cifrele oficiale raportate de marile platforme ca Amazon, TripAdvisor sau Yelp indică faptul că aproximativ 4% din recenzii ar fi de acest tip.

Sursa foto: Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri