Cea mai mare temere a românilor legată de Black Friday este ca nu cumva alegerea făcută să se dovedească una neinspirată. Astfel, 27% dintre respondenții la un studiu realizat de Revolut și Dynata au spus că cel mai mult se tem ca nu cumva după Black Friday să găsească același produs la un preț mai bun. Această temere este mai pregnantă la bărbați (28%) decât la femei (27%), dar și în rândul celor mai tineri dintre cumpărători (18-24 ani, cu 42%).

Opt români din zece au intenția de a face cumpărături de Black Friday și tot atâția consumatori din țara noastră se așteaptă ca ofertele de discount să fie de cel puțin 30% din prețul inițial, potrivit unui studiu realizat de Revolut și Dynata, în octombrie 2022, printre consumatorii din Europa, inclusiv România. Peste 8.000 de consumatori europeni, inclusiv 1.000 de români, au răspuns la acest studiu.

Totodată, un curent de scepticism față de corectitudinea ofertelor și promoțiilor din timpul acestor evenimente comerciale se manifestă printre consumatorii europeni. Majoritatea respondenților din Europa consideră că brandurile trișează de Black Friday și Cyber Monday (64%), în timp ce 36% spun că nu s-au întâlnit niciodată cu oferte înșelătoare.

Românii sunt, de departe, cei mai sceptici în privința corectitudinii ofertelor. 63% dintre respondenții români consideră că brandurile trișează de Black Friday și se declară în favoarea verificării ofertelor, în timp ce 21% spun că această tactică este ”parte a jocului” și nu se arată deranjați de ea. Doar 16% dintre respondenți recunosc că nu au întâlnit niciodată oferte înșelătoare de Black Friday. În topul scepticilor, românii sunt urmați de lituanieni (80% dintre aceștia spun că au întâlnit oferte îndoielnice sau au fost păcăliți) și francezi (65%).

De ce se tem românii de Black Friday?

Teama că reducerile de Black Friday nu sunt corecte nu este singura temere a românilor. Cum cei mai mulți consumatori iau în calcul să facă achiziții online (43,4%), a doua mare frică a consumatorilor români este legată de siguranța datelor bancare și a cardului. 20% dintre respondenți au declarat că le este teamă ca datele lor să nu fie furate, iar cei mai sceptici dintre români, la capitolul siguranță cibernetică, se dovedesc a fi cei din regiunea de nord-vest a țării (27,2%). Iar din această perspectivă, ambele genuri sunt la fel de încrezătoare (19,5% femeile vs 20,20% bărbații).

Al treilea motiv de reținere din partea consumatorilor este teama că nu le vor mai plăcea produsele cumpărate și vor fi nevoiți să le returneze (10%). Femeile indică într-o proporție mai mare decât bărbații acest obstacol psihologic (13% vs. 7%). De asemenea, categoria de vârstă 55-64 de ani înregistrează cel mai mare procent de răspunsuri la această întrebare (11%). Regiunea care are cel mai mare scor la acest răspuns este centrul țării (15%).
Studiul mai arată și că 9% dintre respondenți nu au nicio temere legată de condițiile de derulare sau de achizițiile făcute de Black Friday. Siguranța lor se bazează pe faptul că și-au făcut din timp o listă cu produsele pe care și-ar dori să le cumpere și s-au documentat. Anticiparea este condiționată de vârstă și cumpărătorii cei mai prevăzători sunt cei care au peste 55 de ani (26%), dar și cei localizați în sud-estul țării (13%).

Femeile vânează oferte la îmbrăcăminte și decorațiuni de casă, bărbații caută reducerile la electronice

Interesul consumatorilor români se orientează, și anul acesta, mai ales către electronice și electrocasnice (57%), îmbrăcăminte/ încălțăminte și accesorii (20%) și decorațiuni și mobilă (5,4%). Există, totuși, și un procent de 7% dintre respondenți care spun că nu au planuri și așteaptă doar să vadă ofertele pentru a lua o decizie de achiziție.

Top 3 cele mai dorite categorii de bunuri rămâne neschimbat în cazul femeilor (46% electrocasnice, 27% îmbrăcăminte, 7,4% mobilă), dar se modifică în cazul bărbaților (68% electrocasnice, 12% îmbrăcăminte, 4% bunuri de larg consum). Categoria de vârstă 35-44 de ani este cea mai interesată să cumpere aparatură electronică și electrocasnice (64%), care este la mare căutare și printre respondenții din regiunea de sud-est a țării (60,4%). Cel mai puțin interesați de această categorie de bunuri par a fi seniorii (peste 65 de ani, cu 49%) și consumatorii din nord-estul țării (50,4%).

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luminița Mîndrilă
 Luminița Mîndrilă a lucrat anterior la Hotnews.ro și Aleph News, iar în prezent acoperă domeniul finanțe-bănci în cadrul Wall-Street.ro.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri