Pentru clienții săi, Tazz este o companie care le aduce mâncare (și nu numai) la ușă. De fapt, Tazz este o companie tech, care se bazează pe data analytics. Și nu este nici pe departe singurul caz de acest fel: în viitor, toate marile business-uri ar putea arăta așa. Sună ușor indigest? Ne dă mai multe explicații Alin Șerban, CEO-ul Tazz by eMAG.

”Anul trecut, de ziua mea, colegii mei mi-au făcut cadou un tablou pe care scrie «Datele bat întotdeauna șmecheria». Fără date, noi nu luăm nicio decizie și nu putem să facem nimic”.

AI care vorbește pe limba curierilor

În Tazz există nu una, ci două platforme de Business Intelligence. Pe partea de pay-per-click sau de media sunt foarte multe procese de machine learning în fundal, pe care clienții nu le văd. Acestea măsoară, de exemplu, trap time-ul fiecărui restaurant atunci când primește o comandă (timpul pierdut cu activități care reduc de fapt profitul) – scopul fiind acela de a prezice și optimiza intervalul dintre momentul când comanda e gata și cel în care curierul vine să o preia.

De asemenea, acum se lucrează la un proiect prin care, pe baza comenzilor anterioare, restaurantele din aplicație să fie listate într-o anumită ordine, adaptată preferințelor fiecărui client.

Tazz vrea să introducă un chatbot bazat pe AI pentru curierii care nu vorbesc nici româna, nici engleza, și cu care să poată interacționa chiar și în dialectele locale. Compania ar putea avea o versiune beta în următoarele luni. Un astfel de chatbot devine tot mai relevant, în condițiile în care 27% dintre rideri nu sunt români, iar în multe orașe – Cluj, dar și Iași sau Constanța – a devenit aproape imposibil pentru companii ca Tazz sau FAN Courier să mai găsească curieri.

”În loc să arăți ce frumos e în aplicație, mai bine rezolvi probleme”

”Deocamdată, uitându-ne și la OpenAI, cred că cerul e limita, dar cu anumite precizări. Sunt foarte multe proiecte de viitor în care lucrurile sunt foarte ambigue, neclare. Noi încercăm să găsim acel «sweet spot» care rezolvă probleme de business. Nu investim în lucruri care sunt «nice to have» sau de marketing, dar care în business nu te ajută cu nimic. În loc să arăți ce frumos e în aplicație, mai bine rezolvi în aplicație cu machine learning sau AI lucruri pe care oamenii le simt practic, dar nu le văd transpuse frumos”, explică CEO-ul Tazz.

Cum poate folosirea analytics și AI să reducă fricțiunea – mai simplu spus, să nu mai rămână curierul blocat în trafic, să sune pentru că nu găsește adresa sau să ajungă mâncarea rece? 90% din discuțiile pe care le avem cu departamentul tech sunt partea de ”frictionless orders” explică Alin Șerban.

”Măsurăm procentul de comenzi care nu au avut nicio interacțiune umană și dacă au avut interacțiune umană, ce fel de interacțiune, unde a fost un blocaj? Scopul nostru este ca să creștem acest procent de «frictionless orders» probabil de încă 2-3 ori, pentru că orice interacțiune umană generează costuri, generează nemulțumire. Dacă ai în spate sistemele făcute cum trebuie, te ajută foarte mult, Cu cât sunt mai bune sistemele, cu atât banii sunt mai buni”, explică CEO-ul Tazz.

Aplicația ”secretă” a Tazz

Tazz constă de fapt în 2 aplicații: cea pe care o știe toată lumea și Xdelivery, care face tot managementul, dispeceratul automat al curierilor. Acest tool e bazat pe cele mai recente tehnologii și, ca 90% din tool-urile Tazz, e dezvoltat intern.

”Nu externalizăm pentru că know-how-ul e bine să rămână în casă”, spune Alin Șerban, Ca urmare, în companie există doar câteva tool-uri externe, cum ar fi Microsoft Power BI, unde nu avea sens o dezvoltare proprie. În rest, la fel ca la eMAG, modelul este bazat pe tehnologie proprie.

Orice companie mare trebuie să fie o companie tech

Se mai poate totuși face business la un nivel semnificativ fără analytics? ”Nu ai nicio șansă”, răspunde Alin Șerban. ”Poate doar să fii foarte norocos, ca să faci un business de scală fără analytics. La orice decizie pe care o luăm, dacă nu punem date și nu văd un excel, nu se aprobă. Nu poți fără date”. Altfel spus, orice companie mare care vrea să se dezvolte trebuie, în acest moment, să fie o companie tech în primul rând

Volumul de date devine însă imens, ceea ce duce la o altă problemă: ai tendința, având foarte multe date, să faci foarte multe rapoarte, ceea ce nu doar că poate consuma timp, dar poate duce și la o avalanșă de rapoarte inutile. ”Trebuie să fie rapoarte automatizate și utile, să nu te îneci în date. Dacă nu poți iei decizii pe baza lui, decizii rapide și care se văd, nu e un raport bun”, conchide CEO-ul Tazz.

Sursa foto: Tazz

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri