Dacă te uiți la cel mai mare retailer local din online, Black Friday este pe 8 noiembrie. Însă, dacă întorci puțin privirea, vei vedea că mulți alți jucători, fie că sunt omnichanel sau doar online, au început deja cursa reducerilor, în timp ce alții se păstrează pentru finalul lunii. Am discutat cu Robert Trandafir, CEO și co-fondator al agenției de digital marketing Gun Media, despre fenomenul Black Friday și recomandările pe care le are în materie de promovare pentru retaileri, atât în Black Friday, cât și dincolo de el. Găsiți interviul video mai jos.
Toată această situație în care ai deja retaileri care au început din octombrie campaniile de Black Friday, alții care pregătesc campaniile pentru a le lansa pe 8 noiembrie și încă o parte care se pregătesc pentru lansarea spre finalul lui noiembrie, creează un mic haos la nivelul pieței.
„Practic, e mai complicat să decizi sau să vină recomandarea din partea agenției, și să îi spui, negru pe alb, începe atunci, asta e perioada de teasing. Faptul că e presiunea și dorința mare de a lua cât mai repede conversia de la cineva, fiecare își face propria strategie gândindu-se când să intre cu perioada de teasing, să nu fie costurile foarte mari, când să dea drumul la Black Friday, dacă are sau nu un competitor foarte puternic în perioada respectivă”, explică Robert Trandafir.
Ceea ce clar nu recomandă reprezentantul Gun Media este ca retailerii să amâne campania pentru ultima săptămână din noiembrie, mai ales din considerente economice, având în vedere că e înainte de salariu, iar rezervele financiare ale românilor sunt pe terminate.
Black Friday pentru cei care nu au bugete de a intra pe TV
Jucătorii mari, locali și internaționali, au bugete care le permit să ruleze inclusiv pe TV cu campaniile lor de Black Friday, în comparație cu jucătorii mai mici care rămân să se bată în online.
„Nu pot acces zona de TV, pentru că vorbim de bugete foarte mari, dar TV-ul generează cu hype și oamenii care se uită la reclamele TV, după aceea dau scroll în social media(...) Tu te poți duce ca magazin mic sau mediu să forțezi foarte mult expunerea pe ce înseamnă videouri cu mesaje pe TikTok, instagram, la nivel de reels etc.”, precizează Robert Trandafir.
Unul dintre sfaturile pe care agenția Gun Media le oferă retailerilor este acela de a pregăti clientul pentru Black Friday odată ce a interacționat cu el și i-a fost oferită adresa de e-mail. Pregătire ce constă în comunicarea suficientă în așa fel încât clientul să știe că retailerul va organiza Black Friday și să-l informeze legat de modul în care este construită campania, produsele incluse și avantajele oferite în comparație cu concurența.
„Noi sugerăm ca undeva la 50% din buget să fie alocat în perioada de teasing, ca oamenii să aștepte pe cât posibil și să fie concentrată comunicare pe «înscrie-te la newsletter-ul nostru și fii primul care află». În felul acesta, în vinerea aceea, când se aruncă multe bugete, tu nu mai ai neapărat costuri prin care vorbești cu ei, le dai un sms, un e-mail și le spui că a început”, explică Robert Trandafir.
Dincolo de comunicarea avantajelor, vine și comunicarea promisiunilor. Acestea trebuie respectate și gândite strategic dinainte, pentru că anul următor clienții nu vor mai crede în ofertele lor.
Viața și în afara Black Friday: cum evoluează TikTok, Facebook sau alte rețele sociale
Din perspectiva retailerului, acesta trebuie să înțeleagă către cine comunică și ce așteptări are publicul respectiv, indiferent de platformă.
„Dacă retailerul merge cu conținut care este valoros pentru audiența respectivă, o să primească engagementul de care are nevoie. Dar noi trebuie să ținem cont și de faptul că în momentul în care tu intri pe TikTok, ești predispus la a da next, next, next. Asta înseamnă că trebuie să îi atragi atenția, pe care imediat i-o pierzi dacă nu ești pentru el, mai ales când vorbim de generația Z. La fel se întâmplă și pe celelalte canale, trebuie să înțelegi cine stă acolo ”, precizează Robert Trandafir.
Dacă retailerul vrea să vândă ceva destinat generației Z, nu o va promova acolo pentru că generația Z nu mai stă pe Facebook. Însă, dacă dorește să promoveze ceva valabil pentru toate generațiile, acesta ar trebui să înceapă cu Facebook.
„În momentul de față, în continuare, dintre toate rețelele sociale, pe Facebook se consumă cele mai multe bugete(...) de acolo vin și cele mai multe conversii”, precizează Robert Trandafir.
Urmărește interviul integral în căsuța de mai jos