Uniunea Europeană a bătut palma cu administrația americană pentru un nou nivel unitar al taxelor vamale pe produsele europene exportate către Statele Unite. Palierul tarifar de 15% va impacta și industria auto de pe Bătrânul Continent și, chiar dacă este mult mai mare față de vechiul nivel de 2,5% dinainte de venirea lui Trump la Casa Albă, vorbim de o scădere de 10% față de tariful anunțat în aprilie.
Ce înseamnă noul nivel al taxei vamale pentru producătorii europeni
BMW, Mercedes-Benz, Volvo, Porsche, Audi, dar și alți producători europeni care depind de comerțul cu Statele Unite pot să răsufle ușurați, măcar parțial. Asta pentru că noul nivel tarifar ce va fi suportat de UE pentru (aproape) toate produsele exportate către America va fi mai mic decât cel anunțat de Trump pentru industria auto în primăvară.
Noul acord, al cărui detalii și mod de aplicare nu au fost încă făcute publice, a fost agreat cu doar câteva zile înainte ca taxele vamale la nivelul anunțat anterior să intre în vigoare. Trump spusese că, dacă nu se bate palma pe o altă înțelegere până la 1 august, toate produsele exportate peste Ocean vor avea de suportat taxa adițională de 27,5% promisă (crescută suplimentar față de cele 25 de procente anunțate în aprilie).
Deși noul raport de schimb UE - SUA este mai favorabil prin comparație cu alternativa taxei de 27,5%, vorbim în continuare de cheltuieli semnificativ mai mari ce vor presa pe umerii industriei auto, una greu încercată în Europa și una care, totodată, se bazează foarte mult pe bune relații cu Statele Unite.
Totușii, marii producători vor înregistra câștiguri de circa 4 miliarde de euro de pe urma scăderii nivelului de taxare de la 27,5% la 15%, conform Bloomberg Intelligence. Calculul ia în considerare veniturile suplimentare ce vor intra în visteria constructorilor ca urmare a scăderii tarifului vamal, fie că vorbim de bani mai mulți din vânzări sau ca economii făcute pentru că și componentele vor fi taxate la nivelul de 15%, nu 27,5%.
În plus, circa 185.000 de mașini fabricate de BMW și Mercedes-Benz la uzine din Statele Unite și destinate exportului vor beneficia de anumite scutiri de la plata tarifelor. Asta îi va ajuta pe constructori, piața americană fiind una dintre cele mai mari din lume. Ca urmare a anunțului din aprilie, mai mulți constructori și-au suspendat livrările către America până la clarificarea situației.
Vorbind despre acordul dintre SUA și UE, analistul Matthias Schmidt a declarat că este „cel mai bun scenariu într-o situație care arăta foarte rău”, argumentând că „directorii companiilor germane și suedeze vor dormi ceva mai liniștiți decât au făcut-o [înainte de acordul din 27 iulie]”.
Hildegard Mueller, președintele Asociației Producătorilor Auto din Germania (VDA), a transmis că este bine că s-au evitat alte escaladării în conflictul comercial dintre cele două continente, dar că taxele vamale agreate îi vor costa oricum pe producători miliarde de euro, iar asta fix în mijlocul tranziției către mașini electrice.
Ce știm despre noul acord, respectiv care sunt zonele gri
„Rămâne să vedem cum va fi structurat acordul și care vor fi termenii concreți ai acestuia, dar și cât de rezilient va fi”, a adăugat Mueller, arătând că încă mai sunt neclarități despre punctele specifice din înțelgerea-cadru anunțată ieri. Pe timpul administrației Biden, mașinile importate în SUA veneau cu o taxă vamală de doar 2,5%, deci noile tarife sunt oricum semnificativ mai mari, motiv pentru care Audi a transmis că încă evaluează impactul deciziei.
Producătorul cu sediul în Ingolstadt este printre cei mai expuși la pierderi din cauza noilor taxel deoarece toate mașinile vândute de producătorul german vin din uzine din alte țări, fiindcă Audi nu are unități de producție în Statele Unite. Totuși, producătorul de mașini premium ar putea să-și mute parțial producția în niște fabrici operate de „părintele” Volkswagen peste Ocean.
Fabio Hoelscher, analist al Warburg Research, a explicat că, dacă tarifele de 15% vor rămâne în picioare pe termen lung, Audi va avea un dezavantaj competitiv față de rivalii săi, Mercedes-Benz și BMW având unități de asamblare în America.
În schimb, clienții americani ai mașinilor europene impactate de taxele vamale vor avea de plătit prețuri de listă mai mari, taxele vamale reflectându-se în prețurile practicate de constructori, a avertizat Asociația ZDK a dealerilor germani. Trump în schimb, a declarat că aceasta este „cea mai mare dintre toate înțelegerile”, referindu-se la acordul semnat în prezența președintei CEI, Ursula von der Leyen.
Trump a făcut această declarație pentru că UE a fost de acord, printre altele, să cumpere produse din domeniul energiei în valoare de 750 de miliarde de dolari, dar și să investească 600 de miliarde de dolari în Statele Unite. În plus, alte schimburi SUA - UE nu vor suporta tarife (la intrarea produselor americane în Europa), în timp ce blocul comunitar își va mări influxul de echipamente militare cumpărate de la americani.