E bine să dai și să primești cu inima deschisă. Să ajuți dacă poți și să nu rămâi indiferent la nevoile altora. Asta m-a învățat bunica mea încă de când eram mică și petreceam verile la țară, într-o perioadă în care grijile nu existau nici în vocabularul meu și nici în viața mea. Tot ea m-a învățat cât de important e să mănânc fructe și legume naturale, crescute în tihnă, la ea în grădină, pentru că doar așa mă pot face „mare și frumoasă”.
Mai târziu, în viața mea de adult, am ajuns, în cele din urmă la vorbele bunicii și am înțeles cât de valoroase sunt alegerile conștiente, inclusiv cele din farfurie. Așa am ajuns să susțin și producătorii locali nu doar pentru că-mi amintesc cât de greu i-a fost bunicii să țină o grădină cu de toate pe picioare, ci și pentru că vreau să-i ofer organismului meu „un combustibil” de calitate, care să mă țină departe de „neplăceri” la nivelul sănătății.
Într-o lume în care produsele din import umplu rafturile supermarketurilor și în care suntem bombardați de etichete galbene și roșii care ne indică reduceri la tot pasul, susținerea producătorilor locali trebuie să continue să fie o constantă. Așa am ajuns să rezonez și cu campania „Țara lui Mai bine”, Un proiect național care sprijină și facilitează legătura directă dintre producătorii locali din România și restaurantele din întreaga țară. Inițiativa își propune să ajute producătorii români să-și extindă accesul la piață și, totodată, să promoveze preparatele autentice și consumul sustenabil, prin încurajarea utilizării ingredientelor locale în bucătăriile profesionale.
Am discutat cu Lelia Mancaș, Director Marketing, Comunicare și CSR, Edenred România („Țara lui Mai Bine”) despre cum a luat naștere acest proiect ce aduce în prim-plan oameni care au ales să construiască aici, în România, un „mai bine”, cu propriile mâini.
„Pentru mine, `Țara lui Mai Bine` reprezintă începutul unei călătorii transformatoare, nu doar pentru producătorii locali, ci pentru toți românii care păstrează în suflet gustul autentic al copilăriei. Odată cu începutul proiectului, ne-am dorit să contribuim la o recunoștință mai profundă față de oamenii care, zi de zi, aleg să facă lucrurile puțin mai bine. Ei sunt cei care nu tratează totul ca pe o rutină, ci aleg să pună zilnic încă un strop de pasiune în tot ceea ce fac, oferind inspirație pentru toți cei din jur. Poveștile producătorilor m-au emoționat profund și m-au motivat încă de când s-a născut ideea de a crea o țară a lui mai bine. Ei sunt cei care se trezesc în fiecare dimineață cu o energie molipsitoare, care nu se lasă niciodată învinși și care își găsesc bucuria în fiecare pas al muncii lor. Îmi place să cred că, împreună, putem schimba lucrurile în bine și putem crea o comunitate care să prețuiască cu adevărat valoarea și autenticitatea ingredientelor românești”, își amintește Lelia.
Mai bine pentru toți. Cum arată parteneriatul dintre Edenred și HORA care sprijină producătorii locali și restaurantele
Când alegem produse românești, nu sprijinim doar afaceri de familie sau antreprenori care lucrează cu migală și respect față de natură, ci investim în comunități, în locuri de muncă și în păstrarea unui patrimoniu gastronomic, agricol și cultural care riscă să se piardă. Plecând la drum cu această idee în minte, Edenred și Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA) au lansat, în noiembrie 2024, proiectul „Țara lui Mai bine”, ca răspuns la o nevoie reală identificată pe piața din România și anume dorința tot mai mare de a consuma produse locale, sănătoase și de calitate. Această tendință se reflectă, de altfel, și în cifre. Datele Barometrului FOOD 2024, un sondaj realizat de Edenred în 22 de țări, inclusiv în România, arată o creștere clară a cererii pentru produse locale și opțiuni alimentare sănătoase.
Am inițiat acest proiect cu scopul de a construi un parteneriat intersecteorial puternic între producătorii locali și sectorul HoReCA. „Țara lui Mai Bine” sprijină dezvoltarea unei economii durabile și ajută restaurantele să răspundă cerințelor consumatorilor, prin facilitarea accesului la produse autohtone de calitate. Astfel, această inițiativă devine un catalizator pentru o schimbare reală, încurajând consumul sustenabil și susținând o agricultură locală prosperă, în linie cu misiunea Edenred de a promova și sprijini un stil de viață sănătos.
Lelia Mancaș, Director Marketing, Comunicare și CSR, Edenred România („Țara lui Mai Bine”)
Trebuie spus și că preferințele consumatorilor s-au schimbat vizibil, în mare parte și datorită noilor generații care au devenit tot mai conștiente de modul în care mănâncă. Conform studiului „Pauza de prânz în 2025 – Între rutină, gust și tendințe”, realizat de Edenred România, 88% dintre români își doresc opțiuni de prânz mai sănătoase, iar peste jumătate dintre tinerii din generația Z sunt dispuși să plătească un preț mai mare pentru meniuri preparate cu ingrediente românești.
Platforma unde conectarea e la doar câteva click-uri distanță. Ce avantaje au „locuitorii” din „Țara lui Mai Bine”
Barometrul FOOD 2024 evidențiază și provocările întâmpinate de proprietarii de restaurante în a răspunde cerinței românilor de a avea acces și de a consuma mâncare mai sănătoasă, motiv pentru care 53% dintre aceștia consideră că prepararea meselor sănătoase este mai solicitantă. În acest sens, Edenred și HORA au lansat, în luna aprilie a acestui an și platforma taraluimaibine.ro care facilitează conexiunea dintre restaurante și producătorii locali simplificând și accesul la produse proaspete, de sezon.
„De la început ne-am dorit să creăm o platformă care poate susține un număr nelimitat de membri și continuăm să ne concentrăm pe facilitarea unor conexiuni eficiente și durabile. Planurile noastre vizează consolidarea rețelei la nivel național, pentru a sprijini și mai mulți jucători autohtoni și pentru a contribui la o economie sustenabilă”, a mai declarat Lelia Mancaș, care mai subliniază că procesul de înscriere este simplu și gratuit.
În prezent, platforma online reunește circa 50 de producători locali și 100 de restaurante. Producătorii implicați în proiect au beneficiat de o vizibilitate extrem de largă, fiind promovați prin testimoniale publicate pe site-ul inițiativei, unde trei dintre aceștia și-au împărtășit poveștile din domenii diferite. De asemenea, aparițiile în emisiunea „Vis sau Realitate” de la TVR 1 și în cadrul proiectului „Dezvoltăm România Sustenabil” au contribuit la o expunere sporită, atât pentru producători, cât și pentru restaurantele partenere.
Locuitorii din „Țara lui Mai Bine” apreciază oportunitatea de a își extinde piața de desfacere, șansa de a promova propriile produse în fața unui public mai larg, dar și sprijinul concret în dezvoltarea colaborărilor directe, eficiente și sustenabile (...) Credem cu tărie că „Țara lui Mai Bine” are potențialul de a deveni o punte reală între cele două lumi, atât printr-o platformă funcțională, cât și printr-o campanie care inspiră alegeri mai conștiente și mai bune.
Lelia Mancaș, Director Marketing, Comunicare și CSR, Edenred România („Țara lui Mai Bine”)
În ceea ce privește avantajele pentru restaurante, taraluimaibine.ro oferă acces rapid la o varietate de produse locale, permițând unităților din sectorul HoReCa să se diferențieze prin meniuri sănătoase și sustenabile. În același timp, acestea beneficiază de vizibilitate fără costuri suplimentare și au oportunitatea de a atrage și fideliza clienți interesați de mâncăruri preparate cu produse românești. Totodată, direcția proiectului este susținută de tendințele actuale de consum, care pun accent tot mai mult pe originea locală a ingredientelor și pe alegeri responsabile.
„Prioritatea noastră este să facilităm cât mai multe conexiuni autentice și de valoare între cele două sectoare, care să aducă ambelor părți implicate, dar și consumatorilor, beneficii reale pe termen lung”, a concluzionat Lelia Mancaș.