Ford România, despre măsurile Guvernului: Se blochează industria auto. Ce soluție prezintă producătorul

Sursǎ foto: Ford

Ford România, despre măsurile Guvernului: Se blochează industria auto. Ce soluție prezintă producătorul

Cuprins Articol:

Măsurile fiscal-bugetare menite să reducă deficitul bugetar prin creșterea nivelului încasărilor la bugetul de stat va reduce din competitivitatea industriei auto de la noi, una deja marcată de multiple provocări și crize. Ford România, care este singurul producător de mașini electrice din țară, avertizează că industria riscă să se blocheze și că măsurile vor avea un efect acut nu doar asupra clienților, ci și asupra producătorilor, importatorilor și dealerilor.

Care sunt principalele riscuri identificate de Ford după anunțul măsurilor fiscale

Industria auto din România este greu încercată, arată Ovalul Albastru, care subliniază că situația ar putea să devină chiar mai dificilă, date fiind măsurile fiscale coroborate cu suspendarea - pe un termen de cel puțin 1-2 luni de zile - a programului Rabla.

De aceea, Ford cere predictibilitate, reprezentanții companiei arătându-se îngrijorați de impactul pe care toate măsurile îl vor avea asupra industriei, dar și al clienților. Acest mesaj vine după ce, în România, mai multe multinaționale prezente cu fabrici de piese auto au anunțat disponibilizări.

Acestea se înscriu într-un trend mai larg ce ține și de mediul economic de pe Bătrânul Continent, dar apariția primului val de măsuri de redresare a deficitului bugetar ar putea fi un catalizator pentru o reducere a puterii de cumpărare. Cum este normal, în lipsa puterii de cumpărare a clienților, vânzările scad. În lipsa vânzărilor, furnizorii și producătorii trebuie să-și ajusteze producția, iar asta înseamnă, cel mai adesea, reduceri de personal.

Ford nu s-a exprimat în această direcție, dar, într-un mesaj transmis la cererea Wall-Street.ro, Roxana Capătă, Director General Ford România Services, a explicat că trebuie intensificat sprijinul pentru companiile mici și mijlocii, dar și pentru cumpărători.

„Constatăm cu îngrijorare că situația actuală, marcată de o întârziere considerabilă în lansarea programului Rabla, și, ulterior, de suspendarea acestuia, generează ramificații economice profund nefavorabile”, a spus șefa Ford România. Printre aceste ramificații se numără și scăderea majoră a vânzărilor de mașini noi.

Pe lângă contracția de puțin peste 50% a întregii piețe pe luna iunie (care vine la pachet și cu o reducere de 50% și pe segmentul EV-urilor), vorbim de o scădere a cererii pe primele șase luni de peste 20% pentru 2025 față de 2024. „Aceste consecințe se resimt acut nu doar la nivelul clienților noștri, ci și asupra operațiunilor companiei noastre și, implicit, a întregii rețele de dealeri”, a adăugat Capătă.

„Pe parcursul ultimelor săptămâni, contextul economic a fost deja greu încercat. Majorarea costurilor de finanțare și volatilitatea cursului valutar, alături de recent anunțata creștere de TVA, au contribuit și continuă să contribuie la un blocaj semnificativ în domeniul nostru de activitate”, a subliniat Directorul General Ford România Services. De aceea, Ford a cerut, din nou, mai multă predictibilitatea de la decidenții politici.

„Într-un mediu economic aflat în continuă schimbare, considerăm că cel mai important principiu pentru asigurarea unui cadru propice dezvoltării afacerilor este, fără îndoială, predictibilitatea. Aceasta permite companiilor să își direcționeze eficient și strategic resursele, atât cele financiare, cât și cele non-financiare, către inovație, dezvoltare durabilă și, în cele din urmă, către generarea de noi oportunități de business”, a explicat Capătă.

Ce soluție propune Ford, în lipsa Rabla, pentru firme

Așa cum știm, programul Rabla a fost suspendat pentru persoanele fizice. Acesta trebuia să demareze pe 19 iunie cu etapa înscrierilor pe platforma digitală AFM, dar tot procesul a fost înghețat cu o zi înainte. Cu toate acestea, cu o lună înainte, pe 16 mai, a fost lansat programul Rabla pentru firme, adică pentru persoane juridice de drept privat.

Totuși, inclusiv finanțarea pentru programele aflate deja în derulare până la înghețarea anunțată pe 18 iunie este pusă sub semnul întrebării. De aceea, Ford a decis să vină în ajutorul firmelor cu soluții de finanțare de leasing avantajoase.

„Este important ca noi, la Ford România, să ne intensificăm sprijinul pentru companiile mici și mijlocii. Suntem pe deplin conștienți că fiecare afacere analizează cu maximă rigoare riscurile și oportunitățile, iar angajamentul nostru este să venim alături de partenerii noștri cu soluții concrete de eficientizare a costurilor, contribuind astfel la stabilitatea și creșterea lor”, a spus șefa Ford România.

„Mai mult decât atât, considerăm că este de datoria noastră să impulsionăm cererea, în special pentru modelele produse chiar aici, în România. Prin aceasta, contribuim activ la transformarea parcului auto național într-unul mai verde, mai puțin poluant și mai eficient, dar avem și un impact pozitiv direct asupra echilibrului macroeconomic”, a adăugat aceasta.

„Tocmai de aceea, începând cu 1 iulie, am lansat un produs inovator de leasing financiar cu dobândă fixă 0%. Această inițiativă este concepută pentru a genera economii substanțiale pe întreaga durată a contractului de leasing. Estimăm că, în medie, costurile pe durata contractului de leasing vor scădea cu aproximativ 2.000 euro pentru autoturisme și cu circa 3.000 euro pentru vehiculele comerciale, oferind astfel o predictibilitate financiară mult-dorită”, a subliniat Directoarea Generală Ford România.

„Pentru segmentul vehiculelor comerciale, care reprezintă un motor esențial al activității economice pentru multe companii, soluțiile noastre integrate FORD Pro beneficiază acum de această componentă de finanțare extrem de accesibilă. Am structurat-o special pentru a oferi companiilor predictibilitate maximă a costurilor”, arată sursa citată.

În rest, pentru persoane fizice, Wall-Street.ro presupune că Ford, dar și restul producătorilor și importatorilor, vor oferi diverse discount-uri punctuale pentru a reduce decalajul dintre prețul de listă fără Rabla și cel care ar fi putut fi oferit cu ecotichet Rabla. Asta mai ales în cazul mașinilor cu motoare termice non-hibrid, unde reducerea oferită era de doar 2.000 de euro.

Noi am încercat să calculăm cu cât vor crește prețurile mașinilor noi după 1 august, când intră în vigoare majorarea de TVA și de accize, dar și restul măsurilor fisclae (mai puțin creșterea impozitului pe dividende). Am luat ca exemplu Renault Clio, dar creșterea reală ar putea să fie mult mai mare decât în calculul nostru - după cum avertizează și reprezentanții constructorului.

Personalizate pentru tine