În ciuda rezultatelor încurajatoare din anul fiscal 2024-2025, grupul Jaguar Land Rover (JLR) demarează un proces de concedieri voluntare ce vizează până la 500 de persoane cu funcții de management localizate în Marea Britanie. Decizia vine după ce vânzările au scăzut cu aproape 11% în trimestrul al doilea, scrie Autocar.
Circa 1,5% din forța de muncă totală a Jaguar Land Rover pleacă acasă
În urmă cu două luni, JLR anunța că a înregistrat cele mai mari profituri ale sale din ultimii 10 ani pe anul fiscal proaspăt încheiat, dar nici asta și nici faptul că, pentru al zecelea trimestru la rând, compania s-a aflat pe plus nu a putut amâna un nou val de reduceri de personal.
Valul de vești pozitive s-a încheiat în al doilea trimestru al acestui an, când vânzările au scăzut cu 10,7%. Deși compania a anunțat că reducerea livrărilor nu este neașteptată, JLR găsind și motive pentru această situație, procesul de concedieri voluntare va fi demarat cât de curând.
Acesta va afecta până la 500 de persoane cu funcții executive din cadrul grupului, mai precis angajați din Marea Britanie. Nu este clar ce locații ale JLR vor fi cele mai afectate, în condițiile în care compania deținută de Tata operează două uzine, în Solihul și Halewood, dar și o fabrică de motoare în Wolverhampton și mai multe sedii de R&D și testare, pe lângă cartierul general din Gaydon.
Într-un comunicat, JLR a precizat că reducerile voluntare de personal reprezintă o normalitate, astfel de operațiuni derulându-se periodic. Cel mai recent proces este pus pe seama unei nevoi de „realiniere a forței de management cu nevoile actuale și viitoare ale brand-ului”.
Care sunt problemele cu care se confruntă JLR
Compania este lovită direct de tarifele vamale de 25% impuse de administrația Trump pe toate mașinile care nu sunt fabricate în Statele Unite. Aceasta este una dintre cele mai mari piețe pentru grupul de brand-uri premium britanice. Tarifele trebuie să fie plătite nu doar pentru mașinile asamblate în Regatul Unit, dar și pentru cele făcute în Slovacia (Defender, Discovery).
Ca urmare a deciziei anunțate în martie, JLR a anunțat suspendarea livrărilor către SUA, dealerii de peste Ocean fiind obligați să vândă din stocurile pe care le aveau deja. În prezent, negocierile britanico-americane par că vor duce la un nou nivel al tarifelor vamale pentru Marea Britanie, în timp ce mașinile făcute în Slovacia nu vor fi taxate cu un nivel mai redus.
Astfel, Land Rover-urile și Jaguar-urile făcute în Albion ar putea fi taxate la vama din State cu doar 10%, asta dacă Marea Britanie exportă anual către SUA cel mult 100.000 de mașini. Peste acest prag, revine tariful de 25%. Urmărind cifrele din ultimii ani, industria auto din Marea Britanie nu exportă decât uneori mai mult de 100.000 de mașini pe an în America. Totuși, trebuie spus că înainte de Trump, taxele vamale pentru produsele din Marea Britanie erau de doar 1%, deci de 10 ori mai mici decât nivelul propus de 10%.
O altă problemă pentru JLR este sistarea producției pentru modelele Jaguar, marca trecând la o gamă de EV-uri de lux. Această situație înseamnă că vânzările Jaguar au scăzut cu peste 90% în Europa, iar dealerii nu prea mai au mașini în stoc pentru a satisface cererea. Totuși, JLR a declarat în același comunicat că se aștepta la această situație, primele modele din noul val Jaguar electric venind abia în 2026 sau chiar mai târziu, după o nouă amânare.
Jaguar Land Rover amână lansarea unor modele noi 100% electrice
Jaguar Land Rover a decis să întârzie lansarea primului Range Rover electric, dar și a noilor Jaguar-uri pe baterii. Conform publicației The Guardian, citată de Automotive News, JLR a luat această decizie din nevoia de a testa mai mult aceste noi produse, dar și din cauza scăderii cererii pentru EV-uri pe Bătrânul Continent.
SUV-ul Range Rover EV va ajunge în showroom-uri abia la începutul anului viitor, după ce data originală de lansare din 2024 a fost amânată. Vorbim acum de o nouă amânare, pentru că SUV-ul de lux trebuia inițial să înceapă livrările la finele lui 2025.
De asemenea, deși primul Jaguar nou 100% electric vor fi lansat în 2026 așa cum se știa deja, el va fi prezentat mai târziu cu câteva luni. Astfel, acest automobil nou de lux „verde” va fi prezentat oficial la finele verii viitoare, în august. Ulterior, după versiunea de serie a lui Type 00, Jaguar va lansa cel de-al doilea model nou în decembrie 2027.
În plus, un SUV compact, înlocuitor pentru Velar, ar putea fi și el amânat. Până acum, se știa că acesta va fi dezvăluit în aprilie 2026. În fine, un nou Defender Sport pe baterii nu va sosi mai devreme de primul trimestru al anului 2027. Ca răspuns la aceste informații, JLR a transmis că este „în regulă” să amâne anumite modele, dacă asta înseamnă că ele vor ajunge pe piață fără probleme. În prezent, compania ar avea 60.000 de precomenzi pentru Range Rover electric.