Ministerul Mediului: Programul Rabla va fi repornit. Care este noul buget

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Ministerul Mediului: Programul Rabla va fi repornit. Care este noul buget

Cuprins Articol:

Programul Rabla pentru persoane fizice nu va fi abandonat în 2025. Cel puțin asta susține, într-o postare pe Facebook, ministra Mediului, Diana Buzoianu, care transmite că s-a reușit „salvarea” acestui program.

Când va începe Rabla și ce buget va avea

Programul Rabla pentru persoane fizice a fost suspendat în data de 18 iunie, cu chiar o zi înainte de momentul în care ar fi trebuit să fie deschise înscrierile în program. La acel moment, explicația oferită de Administrația Fondului pentru Mediu, care dereulează programul în cadrul Ministerului Mediu, a fost legată de vidul creat de lipsa unui Guvern în funcție.

Mai apoi, pe fondul deficitului bugetar al României, premierul proaspăt ales Ilie Bolojan a pus sub semnul întrebării viitorul programului. Acesta a spus că, în opinia sa, nu mai există bani pentru toate programele derulate anterior din bani de la buget, așa cum este și programul Rabla.

Bolojan a subliniat că toate programele suspendate vor intra într-o perioadă de analiză de 1-2 luni de zile și, mai recent, ministra Buzoianu a declarat că se va decide ce se va întâmpla cu programul Rabla până la finele lunii în curs. Din fericire pentru industria auto, care trece printr-o perioadă în care vânzările au scăzut dramatic, șefa de la Mediu s-a ținut de cuvânt.

„Într-un an foarte dificil economic în care trebuie tăiate 30 de miliarde de lei, am reușit să salvăm programul Rabla persoane fizice”, a transmis Buzoianu. „Da, vom lansa programul Rabla persoane fizice în perioada următoare, cu un buget de 200 de milioane de lei”, a adăugat aceasta.

Pentru anul viitor, rămân de avut mai multe discuții. Cea mai importantă discuție este despre analiza impactului pe reducerea de emisii pentru toate programele AFM. Viziunea noastră trebuie, pe termen mediu și lung, să se schimbe de la vouchere, la programe naționale cu impact pe mediu cuantificabil clar”, a spus ministra.

Cât de mari vor fi subvențiile

Sub anvelopa bugetară anterioară, programul Rabla pe 2025 a avut un buget total aprobat de către AFM (și de către vechiul Guvern) de 1,43 miliarde de lei - un record. În 2024, bugetul pentru Rabla Plus a fost de circa 1 miliard de lei, dar această sumă nu a fost epuizată, în timp ce bugetul (complet epuizat) de la Rabla Clasic s-a ridicat în total (în mai multe sesiuni de finanțare) la circa 400 de milioane de lei.

Anul acesta, autoritățile au anunțat o singură sesiune de finanțare, dar nu este clar cât de mari vor fi subvențiile oferite, în contextul bugetului de 200 de milioane de lei pentru persoane fizice. Iată subvențiile în forma originală a Rabla 2025:

  • 10.000 lei (aproximativ 2.000 de euro) pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete;
  • 12.000 lei (aproximativ 2.400 de euro) pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
  • 15.000 lei (aproximativ 3.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau o motocicletă electrică;
  • 37.000 lei (aproximativ 7.400 de euro) pentru un autovehicul nou 100% electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 120.000 lei(aproximativ 24.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau 100% electric, în cazul instituțiilor publice și unităților administrativ-teritoriale;

Aceste subvenții, însă, erau propuse pentru un buget mai mare. Anterior, scriam pe Wall-Street.ro că „suma alocată sesiunii de înscriere ce se va desfăşura în perioada 19 iunie - 27 noiembrie 2025, sau până la epuizarea bugetului alocat, este de 210 milioane de lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor şi autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid, iar 400 milioane de lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice şi autovehiculelor pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.”

Deci, în total, vorbeam anterior de 610 milioane de lei pentru persoane fizice, de trei ori mai mult decât suma „salvată” astăzi de guvernanți. Să ne așteptăm, deci, la subvenții de trei ori mai mici? Adică, de ce nu, la o revenire la cei 5.100 de euro oferiți pentru achiziția de EV-uri în 2024?

Personalizate pentru tine