Numărul de august al revistei americane de modă Vogue a stârnit un val de reacții negative datorită faptului că apar pagini cu modele feminine generate cu inteligența artificială. Este prima dată când o revistă de modă atât de cunoscută face asta.
Faptul că în paginile Vogue au apărut modele create de inteligența artificială a stârnit discuții aprinse despre impactul asupra modelelor reale, dar și asupra cititoarelor, mai ales tinere, care se confruntă adesea cu lipsa de încredere în sine.
Imaginile cu modelele AI din Vogue fac parte dintr-o campanie a brandului de îmbrăcăminte de lux american Guess. Reclama a fost creată de agenția de marketing bazată pe inteligență artificială Seraphinne Vallora și prezintă imagini AI cu o femeie blondă, purtând ținute diferite din colecția Guess, conform CNN Style.
Deși campania Guess a fost o decizie comercială, publicarea acesteia în Vogue ar fi necesitat oricum aprobarea internă a revistei Vogue. Un purtător de cuvânt al companiei care deține Vogue, Condé Nast, a confirmat pentru CNN că Vogue nu a făcut niciun editorial cu modele AI. Totuși, modele create digital au fost prezente în ediții internaționale ale revistei. Vogue Singapore a prezentat anterior avatare generate de inteligența artificială în numărul din martie 2023. (Vogue Singapore este o ediție licențiată și nu este deținută sau operată de Condé Nast).
În spatele acestor modele AI, se află modele reale?
Valentina Gonzalez și Andreea Petrescu, fondatoarele în vârstă de 25 de ani ale agenției de marketing bazată pe inteligența artificială Seraphinne Vallora, cred că indignarea legată de campania Guess este nejustificată.
„Oamenii cred că aceste imagini au apărut pur și simplu datorită AI, dar nu este adevărat. Avem o echipă și angajăm modele reale”, a declarat Andreea Petrescu pentru CNN.
Cele două fondatoare a agenției au afirmat că cofondatorul Guess, Paul Marciano le-au contactat pentru a crea poze cu modele feminine generate cu inteligența artificială. După ce a analizat mai multe variante oferite de agenție, Marciano a ales o blondă, numită Vivienne și o brunetă, Anastasia, create digital. Ambele au ajuns să fie incluse în reclamele Guess, apărute în Vogue și alte reviste, a spus Gonzalez, deși doar Vivienne a devenit virală.
Pentru a realiza campania, agenția Seraphinne Vallora a angajat un model feminin real, care, timp de o săptămână, a fost fotografiat în studio purtând haine Guess. Acest proces a ajutat la stabilirea modului în care hainele arată pe un model AI, a mai explicat Valentina Gonzalez. „Aveam nevoie să vedem ce posturi avantajează cel mai bine produsul și cum arată pe o femeie reală. Nu putem genera o imagine dacă nu avem o idee clară despre pozițiile care pun modelul cel mai bine în valoare”, potrivit acesteia.
Întrebată de CNN de ce brandurile nu ar folosi pur și simplu modele reale în reclamele lor, Andreea Petrescu a susținut că AI oferă clienților mai multe opțiuni, necesitând mai puțin timp și bugete mai mici decât o campanie de marketing obișnuită.
Și alte branduri de îmbrăcăminte au folosit modele generate cu inteligența artificială în campaniile lor de marketing. Este sau nu etică această strategie?
Guess nu este singurul brand care a folosit modele generate de inteligența artificială. În iulie 2024, brandul de îmbrăcăminte Mango a lansat prima sa campanie creată cu AI pentru a promova haine destinate adolescentelor. În martie 2023, brandul de blugi Levi’s a anunțat că va începe să introducă în campaniile sale de marketing modele AI pentru a asigura o diversitate mai mare de tipuri de siluete și nuanțe ale pielii.
Potrivit CNN, într-un interviu acordat Bloomberg în octombrie anul trecut, CEO-ul Mango, Toni Ruiz, a justificat folosirea modelelor AI în campania din iulie 2024 a brandului spunând că reclamele pot fi realizate mai repede. „Este vorba despre crearea mai rapidă de conținut”, a declarat acesta. Levi’s, în schimb, a snunțat că nu va reduce numărul ședințelor foto cu modele reale.
În mod vizibil, modelele AI prezentate de Seraphinne Vallora pe Instagram sunt în mare parte albe și au trăsături considerate atrăgătoare: păr bogat, corp tonifiat și simetrie facială, aliniindu-se astfel la standardele de frumusețe larg răspândite în societate.