Centrul European al Consumatorilor din România a pregătit o serie de sfaturi importante de luat în seamă pentru cei care intenționează să-și facă vacanța într-o țară din Uniunea Europeană și vor să închirieze o mașină pe durata sejurului. Informațiile te ajută să eviți înșelătoriile și să rămâi în siguranță, știind la cine să apelezi dacă se întâmplă o situație neprevăzută în concediu.
De ce este important să te pregătești înainte de a închiria o mașină în afara țării
Ghidul conține informații și recomandări identificate ca fiind importante pentru consumatori, ținând cont de aspectele reclamate în peste cele 250 de reclamații primite pe această temă din anul 2024 până în prezent, care privesc următoarele aspecte:
- 31% - impunerea unor costuri/taxe suplimentare,
- 24% - anularea rezervării și refuzul predării mașinii fie pentru lipsa unui card de credit, fie pentru ajungerea cu întârziere la locul de preluare a mașinii,
- 21% - retragere sau impunerea unor sume suplimentare pentru pretinse pagube apărute în timpul închirierii,
- 6% - probleme legate de plăți, în general privind nereturnarea depozitului (garanției) după finalizarea închirierii fără probleme,
- 3% - probleme legate de asigurări/limite de răspundere.
Noul ghid reunește cele mai importante informații pe care consumatorii trebuie să le cunoască atunci când doresc să închirieze o mașină în UE, de la momentul în care își pregătesc contractarea acestui serviciu și până la cele de preluare a autoturismului sau de predare a lui, la finalul călătoriei.
Reamintim consumatorilor că trebuie să citească foarte atent secțiunea ”Termeni și condiții” a companiei de închirieri, pentru a ști înaintea plecării care sunt condițiile necesar a fi îndeplinite de client pentru a încheia contractul, se arată într-un comunicat.
Ce trebuie să ai în vedere înainte de a închiria mașina
Înainte de închirierea unei mașini trebuie să știți:
- numărul de persoane cu care călătoriți și al bagajelor,
- numărul kilometrilor pe care vreți să îi parcurgeți,
- caracteristicile mașinii, care depind în funcție de zona pe care vreți să o vizitați, de posibilitățile de parcare din zona respectivă, de dotări tehnice preferate de șofer, de tipul de permis de conducere, dar și de legislația actualizată din țara în care veți călători,
- ofertele disponibile, pe care le puteți compara pentru a putea identifica cea mai bună soluție în funcție de nevoi, disponibilități și buget.
O mașină poate fi închiriată direct de la ghișeul companiei de închirieri sau prin rezervare online (prin intermediul web site-ului companiei de închirieri sau al platformelor web specializate).
Ideal ar fi ca, înainte de a alege o companie de rent-a-car, să verificați recenziile altor consumatori despre compania de la care vreți să închiriați mașina sau despre platforma web, dar și să consultați termenii și condițiile. De asemenea, trebuie urmărite excluderile și limitările de răspundere specifice fiecărei companii de închiriere.
Când închiriezi mașina, trebuie să fii atent la cerințele companiei:
- deținerea unui card de credit și nu a unuia de debit,
- deținerea unui permis de conducere valabil și cu o anumită vechime.
- urmăriți informațiile obligatorii, pe care compania de închirieri sau platformele web trebuie să vi le pună la dispoziție online sau offline:
- condițiile de închiriere proprii sau ale companiilor de închirieri partenere,
- categoria, marca, tipul și clasele mașinilor de închiriat,
- dotările suplimentare ale mașinii,
- vârsta și permisul de conducere,
- metodele de plată acceptate,
- documentele necesare la preluarea mașinii,
- tariful de închiriere cu toate serviciile incluse și taxele suplimentare,
- condiții de preluare și de returnare ale mașinii,
- modificarea și anularea rezervării.
Trebuie spus că unele companii de închiriere nu acceptă plata în numerar sau acceptă plata în numerar doar alături de un card de credit necesar pentru constituirea depozitului (garanției), din motive legate de securitate. Evident, plata aceasta se face în avans. Depozitul se blochează pe cardul de credit al șoferului principal, la momentul livrării mașinii, indiferent de modalitatea prin care ați închiriat mașina sau pe numele cui a fost realizată plata închirierii, online sau direct la ghișeul companiei de închirieri.
Companiile de închirieri menționează în mod expres tipul cardului de credit acceptat pentru depozit.
- depozitul se deblochează pe cardul de credit, dacă ați predat mașina în aceeași stare în care ați preluat-o (fără nicio zgârietură sau defecțiune) și dacă ați predat toate echipamentele, accesoriile și documentele primite la livrare,
- depozitul se reține total sau parțial dacă mașina a suferit avarii din vina dumneavoastră și acestea nu sunt acoperite de asigurările incluse în preț sau de cele suplimentare achiziționate de dumneavoastră. Dacă garanția reprezintă franciza pentru avarii, aceasta se reține în totalitate.
Ce trebuie avut în vedere când preiei mașina de închiriat
La preluarea mașinii închiriate este necesară verificarea:
- condițiilor tehnice ale mașinii și a conformității acestora cu cele prevăzute în rezervare,
- starea tehnică a interiorului și exteriorului și a mașinii.
La preluarea mașinii închiriate realizați fotografii datate ale tuturor imperfecțiunilor interioare și exterioare ale mașinii, care nu sunt trecute în fișa mașinii (păstrați-le, pentru a avea probe, în cazul unor eventuale litigii) și menționați orice zgârietură sau avarie în procesul verbal de predare-primire.
La predarea mașinii închiriate realizați, de asemenea, fotografii datate ale stării tehnice interioare și exterioare ale mașinii (păstrați-le, pentru a avea probe, în cazul unor eventuale litigii). Este posibil ca, în funcție de vârsta șoferului, valoarea depozitului (garanției) să difere de la o țară la alta.
Informații despre termeni și condiții, contract și asigurări:
- compania de închirieri are obligația nu numai de a vă prezenta termenii și condițiile închirierii, dar trebuie să vă prezinte și să vă explice care vă sunt drepturile și obligațiile.
- pentru a nu pierde mult timp la ghișeu, este recomandabil să vă informați înainte de pe site-ul companiei de la care vreți să închiriați mașina asupra termenilor și condițiilor închirierii, iar la ghișeu doar să verificați dacă cele prezentate corespund cu cele afișate pe site.
- contractul de închiriere și termenii și condițiile companiei de închiriere sunt redactate în limba statului din care închiriați mașina, dar puteți cere varianta acestora și în limba engleză.
Refuzul companiei ar trebui să vă ridice un semn de întrebare și să vă determine să solicitați informații suplimentare pentru a fi sigur că ați înțeles care vă sunt drepturile și obligațiile și care sunt situațiile în care compania de închirieri răspunde pentru eventualele probleme legate de închirierea mașinii. Nu semnați contractul, dacă nu l-ați înțeles.
- dacă ați înțeles contractul, nu uitați să luați exemplarul dumneavoastră, precum și toate documentele de care ați putea avea nevoie, în cazul unei reclamații ulterioare: dovada plății prețului închirierii și a constituirii garanției, procesul-verbal de predare primire, polița de asigurare, după caz.
- de regulă, prețul închirierii include asigurarea de răspundere civilă RCA;
- asigurarea de răspundere civilă RCA are ca obiect acoperirea prejudiciilor provocate de dumneavoastră altor partipanți la trafic, ca urmare a producerii unui eveniment asigurat. Riscurile acoperite de asigurarea RCA sunt
- pagubele materiale produse mașinii,
- vătămarea corporală sau decesul persoanelor implicate în evenimentul rutier din culpa dumneavoastră.
- limitele de despăgubire pentru astfel de incidente sunt diferite de la o tară la alta, astfel că este recomandabil să vă informați asupra acestora, pentru a vedea dacă se impune încheierea unor asigurări suplimentare.
- asigurarea CASCO este oferită, de regulă, suplimentar, de platforma web intermediară și/sau de societatea de închirieri și acoperă avariile produse mașinii cu excepția furtului sau a tentativei de furt, pentru care este necesară încheierea unei alte asigurări speciale. Deși asigurarea CASCO acoperă o plajă foarte mare de riscuri (ciocniri, loviri, zgârieturi, derapări, răsturnări, explozii etc), sunt și excepții, cum ar fi:
- avarii ale pieselor de schimb (anvelope, parbrize), ale prelatelor, huselor sau pierderea/deteriorarea cheilor mașinii;
- pagube produse ca urmare a influenței temperaturii asupra motorului mașinii;
- pagubele produse motorului sau cutiei de viteze, ca urmare a supraîncălzirii din oricare alte cauze decât cele cuprinse în asigurare.
- unele companii de închirieri includ în oferta de închiriere asigurarea împotriva furtului, CDW și serviciul de asistență rutieră
Pentru a fi sigur că sunteți exonerat de plata pagubelor provocate de furtul mașinii sau de avariile produse ca urmare a impactului mașinii cu animale sau de avariile produse de fenomene naturale (fulger, furtună, grindină sau inundații), solicitați să vi se comunice dacă aceste asigurări sunt sau nu incluse în prețul închirierii. Pentru situația în care nu sunt incluse în preț, puteți solicita informații despre costul și condițiile în care puteți opta pentru acestea.
Limita de răspundere (franșiza) poate fi egală, în multe situații cu valoarea depozitului. Companiile de închirieri propun pachete de astfel de ”asigurări” – în fapt limite de despăgubire. Cu cât valoarea unei astfel de opțiuni este mai mare, cu atât limita de despăgubire poate fi mai mică (și depozitul, la fel, în cele mai multe cazuri), putând merge chiar spre zero.
Acest tip de “asigurare” reprezintă o renunțare a companiei de închirieri la dreptul de a vă cere despăgubiri pentru avarierea / defectarea mașinii, costul daunelor fiind limitat la suma menționată în contractul dumneavoastră / valoarea depozitului.
Nu confundați asigurarea de tip CASCO cu ”asigurarea” de tip CDW (limită de răspundere). Prima vă protejează integral în anumite situații, a doua reprezintă doar limitare a răspunderii dumneavoastră la o anumită valoare.
Ce alte taxe ar putea fi nevoie să le achiți
Pe lângă costul închirierii, al asigurărilor și opțiunilor suplimentare, în contract pot apărea și alte taxe:
- taxe de locație – sunt aplicate de companiile de închiriere pentru locurile de preluare foarte aglomerate și solicitate de dumneavoastră
- taxe de combustibil – de regulă, atunci când mașina este predată cu rezervorul plin, compania de închirieri aplică o taxă egală cu valoarea unui plin care, în cazul în care mașina este returnată fără combustibil sau cu rezervorul parțial umplut, se reține proporțional cu valoarea combustibilului lipsă. Dacă mașina este returnată cu rezervorul plin, taxa se rambursează integral.
- taxe pentru returnarea mașinii în altă locație decât cea din care a fost preluată
- taxe pentru trecerea frontierei
- taxe pentru depășirea numărului de kilometri incluși în contract – unele companii de închirieri pot limita numărul de kilometri care poate fi parcurs zilnic, orice distanță suplimentară fiind taxată
- taxe de curățenie – se percep numai în cazurile în care mașina este returnată murdară, atât în interior, cât și în exterior și pot acoperi, în funcție de situație, de la costul unei curățări simple, până la cel al unei curățări profesionale
- taxe de administrare a daunei – se percep în cazul în care mașina este returnată cu daune (sau pretinse daune) și sunt în valoare fixă, prevăzută în anexele la contract
- taxe pentru administrarea amenzilor – se percep în cazul în care nu respectați regulile de circulație / parcare și autoritățile locale aplică o sancțiune pe care o transmit deținătorului mașinii (compania de închirieri), care comunică autorităților datele de identificare ale șoferului pentru a fi sancționat. Companiile de închirieri justifică aceste taxe prin formalitățile administrative pe care le realizează în acest scop. În unele state, precum Italia, aceste taxe au fost considerate abuzive de autorități, deși aceste decizii fost contestate ulterior de companiile de închirieri.
Documente necesare la preluarea mașinii de închiriat
Trebuie să ai aceste acte și documente la preluarea mașinii:
- email-ul de confirmare a rezervării și voucher-ul, dacă rezervarea mașinii a fost făcută online; voucher-ul trebuie să conțină aceleași informații cu cele furnizate de dumneavoastră în timpul procesului de rezervare (tipul mașinii, perioada închirierii, locul livrării/restituirii, prețul închirierii și al opțiunilor suplimentare),
- actul de identitate valabil al șoferului principal,
- permis de conducere valabil al șoferului principal,
- un card de credit acceptat de către compania de închirieri, al șoferului principal, pentru constituirea depozitului (garanției).
Ce trebuie avut în vedere când returnezi mașina
- de regulă, la sediul companiei de la care ați închiriat (acesta poate fi inclusiv într-un aeroport, o gară etc.),
- la cerere, mașina poate fi livrată/restituită la aeroport, la hotel sau în alte locații dorite, chiar și în alt oraș față de cel de unde a fost ridicată mașina, pe baza unui tarif convenit,
- livrarea și restituirea mașinii se fac în prezența reprezentantului companiei de închirieri, după semnarea contractului de închiriere și după plata integrală a sumelor stabilite,
- în oricare dintre situații trebuie întocmit un proces-verbal în care se menționați toate observațiile privind starea tehnică a mașinii la momentul livrării și al restituirii acesteia (zgârieturi, avarii, pagube).
Pentru a preîntâmpina apariția unui litigiu cu compania de închirieri se recomandă:
- verificarea stării mașinii înainte de a semna procesul verbal de predare-primire,
- verificarea dotărilor suplimentare solicitate și plătite de dumneavoastră,
- solicitarea către reprezentantul companiei de închirieri să menționeze în procesul verbal de predare-primire avariile constatate cu ocazia inspectării mașinii, numărul de kilometri și nivelul carburantului atât la livrare, cât și la predarea mașinii; depășirea numărului de kilometri pentru care ați optat sau restituirea mașinii cu un nivel de carburant mai scăzut decât la momentul livrării atrage plata taxelor suplimentare,
- fotografiați avariile, pagubele și zgârieturile preexistente ale mașinii, pentru a putea fi prezentate companiei în cazul în care susține că ești vinovat de producerea lor,
- verificarea nivelului carburantului, de regulă, mașina se livrează cu rezervorul plin și trebuie restituită în același mod,
- păstrați toate bonurile de la benzinării pentru cazul în care compania de închirieri contestă volumul carburantului,
- nu semnați procesul verbal de predare-primire înainte de a verifica dacă au fost consemnate toate observațiile dumneavoastră,
- asigurați-vă că procesul verbal este semnat și de reprezentantul companiei de închiriere,
- asigurați-vă că ați restituit și parcat mașina în locuri special amenajate; fotografiați locul pentru a nu fi pus în situația de a plăti eventuale amenzi pentru parcare ilegală.
Ce faci dacă ai fost implicat într-un accident sau dacă ai avariat mașina
În cazul unui accident trebuie;
- să anunțați atât compania de închirieri, cât și poliția pentru efectuarea investigației la fața locului,
- să transmiteți companiei de închirieri raportul întocmit de poliție și copii ale actelor persoanelor implicate în accident (polița de asigurare, carte de identitate, permis de conducere, certificat de înmatriculare).
În lipsa acestor documente puteți fi responsabil pentru costul total al reparațiilor mașinii și a altor daune.
- În cazul defecțiunii tehnice trebuie:
- să anunțați compania de închirieri pentru asistența necesară,
- dacă defecțiunea nu poate fi remediată imediat, compania de închirieri trebuie să vă ofere o altă mașină la schimb.
Orice neregulă/problemă constatată în timpul procesului de rezervare sau al închirierii mașinii trebuie reclamată în cel mai scurt timp. Dacă problema vizează aspecte care țin de închirierea efectivă a mașinii, cum ar fi refuzul livrării mașinii, reținerea totală sau parțială a garanției, imputarea unor defecțiuni ale mașinii, reclamația trebuie adresată companiei cu care ați semnat contractul de închiriere, indiferent dacă rezervarea a fost făcută online, prin intermediului unei platforme specializate.
În cazul unui răspuns nemulțumitor, dacă societatea care oferă închirierea are sediul în alt stat membru al UE, plus, Norvegia și Islanda, vă puteți adresa Centrului European al Consumatorilor – ECC Romania, completând formularul de reclamație de pe site-ul www.eccromania.ro și atașând toate documentele doveditoare ale închirierii și nemulțumirii, precum și dovada că ați încercat să reclamați problema companiei de închirieri și răspunsul acesteia.
De regulă, platformele online nu fac decât să pună la dispoziția doritorilor informații despre companiile care închiriază mașini și să ofere acestora posibilitatea de a rezerva o mașină de la unul dintre parteneri. Semnarea contractului de închiriere atrage răspunderea companiei de închirieri semnatare.