1 Iulie 2010
Cum vad cititorii Wall-Street starea IMM-urilor. Solutii pentru iesirea din criza
Prin proiectul editorial Proprietar de IMM, caut iesirea din criza, sustinut de OTP Bank, ne-am propus sa identificam problemele cu care se confrunta IMM-urile din Romania la momentul de fata. Cititorii Wall-Street au propus solutii prin care IMM-urile pot trece de criza.
Totul se sfarseste cand statul se comporta abuziv
“Am un amic care e in Calgary si care-mi spunea (pe messenger, inainte de a pleca la un film si la un meci cu sotia si fetita) ca are pe televizor majoritatea canalelor romanesti. Asta numai ca sa-i aduca aminte cand le vizioneaza de ce a luat hotararea sa plece acolo”, mai spune cititorul Wall-Street.
Ma chinuiesc sa gasesc solutii viabile de supravietuire
Taxele sunt in continuare foarte mari
• taxele sunt in continuare foarte mari pentru activitatea desfasurata pe orice domeniu;
• sustinerea si dezvoltarea mai accentuata a productiei interne, care la ora actuala este practic inexistenta;
• o cultura civica a populatiei in ceea ce priveste cumpararea produselor interne (pentru a creste economia interna);
• in cazul recuperarii TVA sunt termenele mult prea mari (asta in cazul in care ajungi sa ti se plateasca);
Of-ul meu e legat de decizia de crestere a TVA
“Of-ul meu e legat de decizia de crestere a TVA. Sunt apolitica, habar nu am nici cate partide exista in tara asta, dar la cate cheltuieli nejustificate se fac as da liber unei echipe de experti (daca mai exista asa ceva) sa se duca sa viziteze un pic Suedia si SUA. In Suedia intr-adevar TVA este de 24-25%, dar au un nivel de dezvoltare mult si peste Austria. In SUA, TVA este 6,25% la produse alimentare si 7% la restul... ideea este de incurajare a cumparatorului, produsul pare mai ieftin, deci nu se cumpara unul, ci mai multe".
Asa ar putea sa faca si in Romania, crede antreprenoarea: “Sa descongestioneze puterea de cumparare, asa ar incuraja romanul sa inceapa iar sa cumpere, strainii sa vina sa investeasca iar aici. Si ca sa-i invatam minte pe toti cei care ne conduc ar trebui ca la urmatoarea transa de impozite si taxe nici una din cele 660 de mii de firme care mai exista in Romania sa nu plateasca un leu.”
Sunt debusolat de TVA de 24%
Solutiile IMM-urilor
1. Sa se inchida
2. Sa isi suspende activitatea
3. Sa intre in faliment
4. Sa se descurce "la negru"
“Pentru ca a cincea optiune, aceea de a supravietui corect in acest hatis al taxelor si suprataxelor, este aproape imposibila in actualele conditii. Oricine stie cate sunt cheltuielile pe care le presupune activitatea unei IMM poate foarte usor sa faca un calcul simplu din care o sa reiasa ca suma cheltuielilor este in mod paradoxal mai mare”.
Statul are numai de pierdut
Statul trebuie sa dea suport firmelor nou infiintate
Statul trebuie sa dea suport firmelor nou infiintate si/sau firmelor care nu reduc numarul de angajati prin facilitati fiscale (ex.: Germania, Olanda, Franta). Costituirea unui organism de gestionare al prioritatilor de dezvoltare economica, strategii interne si externe. Acest organism ar trebui sa aiba calitate de consultant cu drept de vot pe langa guvern ca in orice stat normal. Depolitizarea pietei. Strategii corecte de finantare din partea bancilor. De exemplu, unul dintre cele mai active sectoare (imobiliare, constructii si desfacere) este mort in acest moment. ”Am propus guvernelor din ultimii 8 ani o strategie simpla si eficienta de relansare a acestui sector, dar in afara de zambete ingaduitoare sau scuze penibile nu am primit nimic”, spune cititorul Wall-Street.
In opinia sa, bancile ar trebui sa fie incurajate sa ofere servicii complete firmelor (asistenta bancara, expertiza financiara, consultant specializat/personalizat, etc).Aditional, bancile ar trebui incurajate sa ofere garantii bancare pentru accesarea fondurilor europene, posibiltatea de-a garanta cu afacerea/firma nu cu imobile si alte bazaconii. Posibiltatea de overdraft pe contul curent al firmei pentru a face fata unor varfuri de plati la nevoie.
Cursuri specializate antreprenorilor
“Asta ar duce la o scadere de preturi si sustenabilitatea cash flow-ului. Scaderea cotei unice si renuntarea la impozitul forfetar. Un caz ideatic ar fi impozitarea graduala. Impunerea unei liste clare a deductibilitatilor firmelor. De exemplu, o masina in leasing pentru o firma constituie intr-o tara normala deductibilitate 100% pe cheltuieli, incluzand carburant, reparatii, asigurari”, spune C.A.Todorut.
El adauga ca statul trebuie sa impoziteze doar utilizatorul ca fiind un beneficiu in natura pe care acesta il primeste de la firma, adica plateste 10% din taxa de leasing lunar, suma pe care apoi o deduce de la taxe la finele anului, 35% cota parte din impozitul aferent masinii, si impozitarea a cel putin 2000 km facuti in scop personal si nu in interes de firma. “Firmele de leasing ar putea oferi atunci carduri de combustibil si mentenanta, iar la utilizarea cardului se introduce si numarul de km ai masinii in acel moment. Asta ar repune in miscare piata leasingului”.
Prea multe taxe si impozite
1. Prea multe taxe si impozite. Nu prea mari, poate in cateva cazuri si prea mari (TVA-ul, spre ex., crescut), dar prea multe. Si un sistem mult prea complicat, care trebuie simplificat la maxim 20 de taxe, asemanator unor state precum Danemarca, Belgia, Suedia.
2. Productivitatea muncitorului/angajatului roman, care este cu mult sub nivelul salariilor actuale si sub productivitatea celui din europa de vest. Din aceasta cauza salariile la noi sunt mici. Si am spus bine: muncitorul roman, pe santier, sau intr-o fabrica, desi e platit cu doar 1.500 RON, sa spunem... tot nu isi merita banii. Cand oamenii vor invata sa lucreze bine si sa faca o treaba de calitate, pana la capat, atunci Romania se va dezvolta. Nu este numai vina guvernantilor din ultimii 20 de ani. Acum, cu aceasta reducere a salariilor, acestea se vor apropria mai mult de productivitatea oamenilor, si mi se pare un punct bun de plecare in procesul de dezvoltare ulterioara. Stiu ca multi o vor duce greu, din pacate. Asta pentru ca inegalitatea veniturilor este mare. Insa, cu acest sacrificiu, apropiind salariile de adevarata productivitate, atat mediul de afaceri, cat si oamenii vor beneficia. Mediul de afaceri - de costuri mai scazute, iar oamenii vor fi mai impulsionati sa isi faca treaba ca lumea, pentru a primi inapoi mariri de salariu.
3. Tot punctul 2 cade daca, in loc sa creasca productivitatea, creste coruptia. Si atunci ne va fi si mai rau. Mediul de afaceri se confrunta si cu acest lucru. Din pacate, istoria arata ca rareori, coruptia a fost invinsa intr-o tara (numai in cazul unor dictatori, si nici atunci). Din pacate tine de mentalitatea oamenilor. Oricat de bogati vom fi, la noi tot va fi coruptie, ca la majoritatea latinilor. La germanici si nordici intotdeauna va fi mai putina, pentru ca nu o au in sange... au corectitudinea pe care noi nu o avem”.
A sprijini un IMM inseamna a spriji Romania
Reducerea fiscalitatii: Mai putin de la mai multi
Cititorul propune si cateva solutii: reducerea dramatica a fiscalitatii pe principiul "mai putin de la mai multi (chiar foarte multi) decat deloc de la nimeni... pentru ca, nu-i asa, entitatile economice mari, rechinii, baietii destepti si baronii economici se descurca mereu si beneficiaza din plin de o increngatura de relatii politico-economice ce ii posteaza din start sub umbrela protectiei de orice fel, inclusiv a neachitarii obligatiilor fiscale sau a esalonarii si reesalonarii acestora pana-n panzele albe. Pe cand cei multi, (prea) umili dupa parerea mea, incearca, de regula, sa satisfaca apetitul urias si tot mai vorace al statului vizavi de tot soiul de taxe si biruri care de care mai aberante.
Cat despre bugetari, nu numarul acestora conteaza, ci capacitatea lor profesionala, atitudinea si comportamentul fata de contribuabilul de rand: "nici <atentia> aka <spaga> nu ar fi o problema, ci rezolvarea problemelor in timp util pentru contribuabil".
Alt aspect tine de claritatea legilor adoptate: si aici totul este atat de interpretabil incat se poate ajunge la paradoxul numit "solutii, rezolvari si verdicte diferite pentru fapte identice, extrem de asemanatoare", contand doar pe cine ai deranjat sau cine te judeca.
Ma gandesc la o solutie de inlesnire financiara in acest domeniu
“Am constatat o puternica restrangere a cererilor de servicii in acest domeniu. Am clienti carora le-am facut documentatia pentru marci sau de brevetare si nu au taxe pentru inregistrare si examinare la OSIM”.
In opinia sa, situatia este cat se poate critica. “Ma gandesc la o solutie de inlesnire financiara in acest domeniu. De retinut ca, de multe ori, in cazul inventiilor, intreaga productie sau parte importanta din aceasta se sprijina pe unul sau mai multe brevete. Deci exista un risc enorm ca IMM-urile sa renunte la acesta forma de protectie - de monopol - si sa ne trezim "bombardati" din exterior cu brevete sau marci inspirate sau copiate din solutiile acestor firme inovative”.
Cand mor 200.000 de firme ar trebui doliu national
“In timp ce tarile responsabile au venit cu prime forfetare, la noi s-a venit cu impozitul forfetar. Este ca si cum Smurd-ul, intervenind intr-un accident, "ar ajuta" victimele punandu-le bocancul pe grumaz ori dandu-le un bocanc in figura! Din pacate, fara schimbarea acestui guvern, care are viziune de contabili, nu de manageri si dezvoltatori, nu se poate face nimic. Poate, numai in plan individual, fiecare sa faca ceva pentru el”.
O frana in calea dezvoltarii a constituit-o plata impozitului forfetar
“O frana in calea dezvoltarii a constituit-o plata impozitului forfetar si a celorlalte speze impuse de stat, in conditiile in care nu realizez profit din activitate. Cu alte cuvinte, aduc bani de acasa si ii dau statului, in loc sa investesc in afacerea mea si sa angajez cateva persoane care sa ma ajute la dezvoltarea afacerii, de care, in acest moment, am nevoie”.
Ea spune ca pentru a accesa fonduri europene trebuie sa ai bani - sume considerabile, rabdare si pricepere. Procedura este greoaie, consultantii de specialitate lovindu-se de hatisul legislativ. Dupa opinia mea, pentru relansarea economica si iesirea din criza este nevoie sa se renunte la impozitul forfetar impus IMM-urilor.“
Pentru a se accesa cu usurinta fonduri europene, ea crede ca statul ar trebui sa cofinanteze IMM-uri le care au un plan de afaceri ce se anunta profitabil si care ar atrage resurse umane si sa acopere costurile premergatoare intocmirii documentatiei, precum si sprijin de specialitate. “In momentul in care ar incepe sa produca profit, IMM-urile ar putea fi obligate ca pe o perioada de 5 ani sa vireze o cota-parte din profit statului, pentru ca si-au fondat afacerea care acum e profitabila, cu ajutorul statului. Solutii exista intotdeauna, trebuie insa sa ai destula inventivitate si bunavointa pentru a le crea”.
Am lasat pe drumuri 4 persoane
Cifra de afaceri a grupului s-a redus la jumatate din cauza impozitului forfetar si a timpului prezent.
Propun esalonarea platilor restante catre buget
1. Pentru a reduce presiunile fiscale asupra IMM-urilor, propun esalonarea platilor restante catre buget pe o perioada de 10 ani cu obligativitatea platii celor curente la zi. Actualul sistem cu penalitati la penalitati este un dezastru, caci in baza acestor sume artificiale rezulta un buget total eronat si majorat. Asa ne furam caciula singuri.
2. Masurile de capitalizare ar trebui sa se adreseze oricarui agent economic fara cerinte speciale de acordare.
3. Ar trebui sa se acorde facilitati fiscale firmelor mari care iau sub tutela, spre sprijinire, firmele mici, cu probleme.
Ce probleme au IMM-urile
1. Lipsa unor masuri ferme de combatere a evaziunii fiscale - conditiile nu sunt egale pentru toti.
2. Impredictibilitatea politicilor economice la nivel guvernamental; tot aici as baga si "comunicarea" dezastroasa in materie de politica economica, avand ca rezultat o permanenta tensiune si un pesimism exagerat atat pentru mediul de afaceri, cat si pentru clienti.
3. Lipsa de pregatire la nivel de management in IMM-uri: incapacitatea de a intocmi un plan de afaceri corect, premize gresite in intocmirea acestuia, adoptarea de solutii incorecte (evaziune, influenta, tratare necorespunzatoare a angajatilor etc).
Stimularea incubatoarelor de afaceri
1. sistemul taxelor si impozitelor este extrem de stufos (spre exemplu, in Franta exista doar 6 taxe) reducerea acestora la un anumit numar poate conduce atat la simplificarea aplicarii, cat si la usurinta verificarii;
2. TVA sa poata fi compensata semestrial, cu aceleasi drepturi si obligatii de ambele parti;
3. litigiile comerciale sa fie judecate la nivelul Camerelor de Comert, cu o taxa fixa, iar hotararea sa poata fi aplicata imediat. Judecatorii sa raspunda pentru daunele cauzate (ei pot sa beneficieze de diferite asigurari pentru activitatile profesionale);
4. stimularea incubatoarelor de afaceri prin reducerea semnificativa a taxelor si impozitelor pe o perioada determinata de timp de 3-5 ani;