De la 500 kg de carne, la 500 mil. euro: Cris-Tim vine la bursă pentru a se dezvolta accelerat și pentru a cumpăra competiția

Sursa Foto: Cris-Tim

De la 500 kg de carne, la 500 mil. euro: Cris-Tim vine la bursă pentru a se dezvolta accelerat și pentru a cumpăra competiția

Cuprins Articol:
Producătorul de mezeluri Cris-Tim se va lista la Bursa de Valori București cel mai probabil până la finalul lunii noiembrie. Mutarea are loc în condițiile în care fondatorii vor să se concentreze puternic pe dezvoltarea companiei, prin transformarea unității de la Filipeștii de Pădure (județul Prahova) în cea mai modernă fabrică de procesare a cărnii din Europa de Sud-Est. De asemenea, Cri-Tim vrea să cumpere mici producători din țară, în condițiile în care piața de mezeluri este extrem de fragmentată, peste 50% din volumele totale fiind generate de business-uri de mici dimensiuni, care în general au afaceri anuale mai mici de 5 mil. euro

Cris-Tim este cel mai mare jucător din piața de mezeluri și produse ready-made (mâncăruri gata preparate) din țară, cu o cotă de piață estimată de șefii companiei la 20-25%. 

”Am început într-un aprozar unde vindeam 500 kg de carne. Acum intenționăm să ne listăm la bursă. Suntem aproape gata. Considerăm că este cel mai bun lucru care se putea întâmpla pentru compania noastră. Cred că acest pas ne va duce la cu totul alt nivel. Fiul meu spune ca în 5 ani vom fi o companie de 500 mil euro, cea mai mare companie de food din România”, a declarat Radu Timiș, fondatorul Cris-Tim.

Acesta nu a dorit să vorbească valoarea de piață a Cris-Tim înainte de listare, însă anumite surse din piață anticipează o capitalizare de circa 200 mil. euro. 

În ce vrea Cris-Tim să investească banii de pe bursă

”Până în 2030 ne propunem să creștem atât organic, prin investiții de 890 mil. lei, dar și printr-o serie de fuziuni și achiziții pentru consolidarea poziției de leadership pe care o avem acum în piață”, a declarat Radu Timiș Jr., CEO-ul companiei și fiul fondatorului Radu Timiș. 

Acesta a explicat că investițiile Cris-Tim se vor concentra pe trei segmente majore:

  • Modernizarea platformei de la Filipeștii de Pădure (principala fabrică din prezent a companiei), astfel încât aceasta să devină cea mai modernă fabrică de procesare a cărnii din Europa de Sud-Est.
  • Extinderea și modernizarea capacităților de depozitare ale companiei.
  • Îmbunătățirea lanțului logistic și mutarea unei părți importante a acestei activități (a spațiilor de depozitare) la Filipeștii de Pădure, pentru îmbunătățirea eficienței.

Cris-Tim a intrat recent și pe segmentul ”private label”, adică produsele marcă proprie pe care marii retaileri din România le pun pe rafturi. Anul acesta, circa 8-9% din produția Cris-Tim va fi private label. 

”Ne-am propus să nu depășim niciodată 30% indiferent de cât de mult vom crește producția. Companiile care produc doar private label devin captive retailerilor. Nu vom face niciodată produse private label dacă la acele rafturi nu vor exista și produsele noastre”, menționează Radu Timiș Jr., care a mai adăugat că firma vrea să producă private label și pentru retaileri din afara României. 

Detalii despre listarea la bursă a Cris-Tim

La Bursa de Valori București nu va fi listat întregul Grup Cris-Tim, care printre altele include și un business de lactate, ci vor fi listate acțiunile Cris-Tim Family Holding, o companie sub umbrela căreia se vor afla principalele businessuri ale companiei: cel de mezeluri și ce de produse ready-made.

”Este o decizie strategică să listăm doar aceste două businessuri, deoarece vrem să ne consolidăm pe acest segment de piață foarte fragmentat. Primii 5 jucători au împreună doar circa 45% cotă de piață pe acest segment, iar restul de aproximativ 55% se împarte între peste 400 de companii active din domeniu. Există mult loc de consolidare în industrie pe segmentul mezeluri și ready meals și sunt segmentele unde credem că este cel mai mult loc de creștere”, a explicat decizia, CEO-ul Radu Timiș Jr (foto).

Oferta Cris-Tim la bursă va include atât o componentă de vânzare de acțiuni deținute de acționarul majoritar, cât și o componentă de vânzare de acțiuni nou emise (majorare de capital social). Radu Timiș subliniază că și după IPO Cris-Tim va continua să fie o afacere de familie, familia Timiș urmând să își păstreze poziția de acționar majoritar prin intermediul Rangeglow Limited (care acum deține 99,7% din acțiunile Cris-Tim Family Holding).

Anul trecut, Cris-Tim Family Holding a avut venituri de 1,12 mld. lei, EBITDA de 167 mil. lei și un profit net de 88 mil. lei. Compania are circa 2.000 de angajați, dintre care jumătate în producție. 

Banca Comercială Română și BRD - Groupe Societe Generale acționează în calitate de Co-Aranjori Mandatați în legătură cu Oferta. 

Lansarea Ofertei depinde de condițiile de piață și de obținerea aprobării Prospectului de către ASF, de înregistrarea acțiunilor Companiei la Depozitarul Central, de înregistrarea majorării de capital la Oficiul Registrului Comerțului dar și de adoptarea aprobărilor corporative necesare.

Fabricile Cris-Tim

Compania operează trei fabrici cu o capacitate cumulată de 215 tone/zi, principala fabrică operată de Cris-Tim fiind cea de la Filipeștii de Pădure, cu o arie de producție de 50.000 de mp și o capacitate tehnologică de 165 tone de produse pe zi. În aceasta fabrică se produc exclusiv mezelurile sub brandurile principale ale Companiei, respectiv Cris-Tim și Matache Măcelaru’, care sunt integral aliniate conceptului de „Eticheta curată“, precum și produsele ready-meals din carne. 

Fabrica de la Măgureni are o arie de producție de 6.000 mp și o capacitate de producție zilnică de 25 de tone, aceasta fiind alocată producției de mezeluri sub brandul economic Alpinia și producției de mezeluri sub mărci private. 

Fabrica de la București este dedicată în exclusivitate producției categoriilor de produse ready-meals (supe, ciorbe, salate, meniuri), având o arie de producție de 2.200 mp și o capacitate tehnică de 25 tone pe zi.

 

Vânzări în tot retailul românesc și 15% din volume către export

Cris-Tim este o companie antreprenorială românească, fondată în 1992, care în cei 33 de ani de existență s-a dezvoltat atât organic, cât și prin achiziții, de la un start-up la liderul piețelor de mezeluri și ready-meals. 

Compania are o rețea de distribuție națională, cu flotă proprie și forță de vânzări pentru a deservi optim atât clienții cheie, cât și magazinele tradiționale. Cris-Tim vinde în toate marile lanțuri de retail din România (13), dar și în 15.000 de mici magazine. De asemenea, produsele sunt vândute și în 18 magazine proprii.

Cris-Tim este prezentă în piața de retail cu brandurile de mezeluri Cris-Tim, Matache Măcelaru’, Alpina, Obrăjori și Csárdás și respectiv cu brandul de ready meals Bunătăți.

Produsul fanion al Cris-Tim este Salam Săsesc lansat sub brandul Cris-Tim în anul 2002, produs care a devenit ulterior catalizatorul principal al creșterii accelerate a vânzărilor companiei, cu o pondere de 15,1% în cifra de afaceri aferentă segmentului mezeluri în anul 2024.â

Cris-Tim exportă în 17 țări europene către care merge 12-14% din producția anuală a companiei. Producătorul de mezeluri are o licență de export și pentru SUA, însă până în prezent a vândut doar lactate în această țară. 

 

 

Personalizate pentru tine