„Mulți spun că faptele bune se fac în liniște, însă eu cred că tocmai pentru că nu am respectat această regulă, i-am îndemnat și pe alții să facă bine” spunea Marco Hoessl la o conferință din luna mai, într-o română aproape perfectă. CEO-ul Kaufland România și Republica Moldova crede cu tărie în puterea exemplului, motiv pentru care știe cât de important este ca, înainte de toate, să fie bine cu el însuși. Deși se declară un gurmand, din viața executivului nu lipsește nici sportul și nici meditația.
Wall-Street.ro și-a propus să vadă ce fac managerii și antreprenorii în timpul lor liber, motiv pentru care i-am întrebat pe mai mulți lideri de business ce hobby-uri au, ce destinații de vacanță au ales, dar și ce cărți și filme recomandă cititorilor noștri. Urmărește aici episodul 1, episodul 2 și episodul 3.
„Cititul îți oferă ocazia de a trăi o mie de vieți, nu doar una”
Sunt mai bine de 10 ani de când România a devenit „acasă” pentru Marco Hoessl, care conduce de la București operațiunile Kaufland din țara noastră, dar și din Republica Moldova. Aventura sa în retail a început, însă, cu mult înainte. „Mi-am început cariera curățând podele într-un magazin din Germania”, după cum își amintea chiar el, recent, într-o postare pe LinkedIn. De-a lungul timpului a experimentat diverse poziții la doi dintre cei mai importanți retaileri din Europa.
A fost director regional de vânzări în cadrul Lidl, iar mai târziu a ajuns pe partea de vânzări internaționale, în orașul Neckarsulm din Germania și a sprijinit, pe lângă proiectele din Polonia, Ungaria, Suedia și Norvegia, și deschiderea de țară a Lidl Elveția. Ulterior, a ocupat poziția de director de vânzări în Germania și Austria. Apoi a schimbat departamentul și a devenit director de logistică la Lidl, iar în 2010 a condus departamentul de vânzări din România. A fost trei ani activ în poziția de director regional în Chiajna, apoi a avut făcut pasul spre Kaufland, în vânzări internaționale pentru ca mai apoi să devină director general.
După toți acești ani de muncă, Marco Hoessl spune că indiferent de cariera aleasă, e esențial să nu ne oprim niciodată din învățat, motiv pentru care timpul liber îl găsește des cu o carte în mână. Marco Hoessl nu doar că a învățat limba română, ci a trecut, cum s-ar zice, la „next level”: citește în română, fiind dornic să înțeleagă transformările care au schimbat societatea românească de dinainte ca el să se mute aici.
Acum citesc „În timp ce tu dormeai” de Horia Ghibuțiu, un jurnalist cu peste 30 de ani de carieră. Cartea explorează transformările presei românești după '89, odată cu digitalizarea comunicării. Este o lucrare despre lumea în care trăim, care este într-o permanentă schimbare, și despre cum să ții pasul cu ea. Este despre adaptabilitate și relevanță, esențiale și în retail.
Marco Hoessl, CEO Kaufland România și Republica Moldova
„Cititul îți oferă ocazia de a trăi o mie de vieți, nu doar una”, adaugă executivul, care nu se ferește să recomande, totodată, și câteva cărți pentru cititorii Wall-Street.ro.
„Pe principiul „nu judeca o carte după film”, recomand `Dune`, de Frank Herbert. Este mult mai complexă decât filmul, cu un mesaj puternic, actual, despre ecologie și criza climatică. De asemenea, pentru cei care nu au citit încă, recomand seria lui Yuval Noah Harari: `Sapiens: Scurtă istorie a omenirii`, `Homo Deus: Scurtă istorie a viitorului` și `21 de lecții pentru secolul XXI`. Este esențială pentru oricine vrea să înțeleagă de unde venim, încotro ne îndreptăm și ce provocări ne rezervă viitorul. De asemenea, recomand și „Arta războiului” de Sun Tzu, o carte despre strategie și tactici în situații cheie”, explică executivul.
În ceea ce privește producțiile artistice, Marco Hoessl recomandă „The Pursuit of Happyness”, cu Will Smith, despre care spune că este „o poveste inspirațională, care îți amintește că dacă vrei ceva cu adevărat, nimic nu te poate opri”.
Ca seriale, CEO-ul Kaufland recomandă „The West Wing”, o peliculă care aduce în prim-plan decizia Președintelui SUA de a angaja o femeie în calitate de consilier la Casa Albă, ce se lovește de atitudinea ostilă a celorlalți angajați. Aflat sub semnătura regizorilor Aaron Sorkin și Alan Taylor, în care joacă și regretatul Matthew Perry, serialul din 1999 are 7 sezoane și nota 8.9 pe IMDB.
„Tot ca seriale recomand și „Black Mirror” care explorează impactul tehnologiei asupra societății și consecințele acesteia, dacă nu o folosim responsabil. Sau, pentru cei care apreciază gândirea strategică și rezolvarea problemelor, „Sherlock” este o alegere excelentă”, a mai adăugat Marco Hoessl.
„Butonul de reset”, din afara ecranelor
Pentru orice lider, timpul este o resursă extrem de prețioasă și deseori inexistentă în contextul în care acesta gestionează permanent provocări noi în business, care pot apărea chiar și de pe o zi pe alta. L-am întrebat pe Marco Hoessl dacă pe lângă lectură mai are timp și de pasiuni sau de stat cu familia. Activitățile sale din afara ecranului se rezumă la sport, meditație și gătit, în cea mai mare parte a timpului.
Meditația și sportul sunt pentru mine ca un buton de reset. Mă ajută să-mi regăsesc echilibrul și să mă relaxez. Dar sunt și un gurmand. Îmi place să gătesc și să experimentez în bucătărie, deși nu se întâmplă foarte des. Plus, cine nu ar vrea să fie calm, ca un călugăr zen, și să gătească ca un MasterChef?
Marco Hoessl, CEO Kaufland România și Republica Moldova
Vacanțele sunt și ele un buton de reset pentru liderul Kaufland România care alege să meargă în concediu cu familia, indiferent că pleacă în destinații îndepărtate sau optează pentru cele din apropiere de România. „Până la urmă, contează cu cine ești, nu unde ești, nu-i așa?”, arată Marco Hoessl.
„Pentru mine, cea mai bună vacanță e cea petrecută cu familia. Anul acesta am ales Miami, un loc plin de viață și soare, unde revenim întotdeauna cu drag. Dar, pentru o familie de expați, cum este familia noastră, chiar și o vizită la bunici e o mică vacanță, fie că mergem în Bavaria sau Moldova”, a concluzionat managerul.