16 Septembrie 2009
Top 10 mutari pe piata media in primul an de criza
Primul an de criza a lovit puternic in piata romaneasca de media, cea mai afectata fiind presa scrisa, unde titlurile fara sustinere din partea trusturilor au cedat primele. Piata a reactionat la scaderile bugetelor de publicitate fie prin polarizare, fie prin discounturi agresive. In ultimele 12 luni a avut loc o singura tranzactie importanta si au aparut primele surprize neplacute – companii falimentare cu datorii.
10. Extinderea Adevarul Holding
A si reusit. Tabloidul Click! a devenit cel mai vandut ziar din Romania (212.700 exemplare in medie, pe editie, potrivit ultimelor masuratori BRAT din perioada ianuarie-iunie 2009) si a devansat pentru prima oara liderul ultimilor ani, Libertatea. De asemenea, Adevarul, sustinut de inserturile de carte, a depasit Jurnalul National, devenind cel mai vandut ziar quality de pe piata.
La categoria lansari de produse noi, mentionam revista Forbes Romania, cotidianul gratuit Adevarul de Seara si catalogul Top 500 Miliardari. Forbes Romania s-a lansat in martie, cu un tiraj ambitios de 50.000 de exemplare. In prezent, tirajul Forbes a coborat la 15-20.000 de exemplare, potrivit unor surse din piata, iar pretul de coperta a scazut cu 2 lei, la 4,99 lei.
Trustul controlat de Dinu Patriciu a inceput constructia unei tipografii in Pipera si a achizitionat pachetul majoritar al celei mai mari tipografii din vestul tarii, West Tipo International din Timisoara. Cel mai bogat roman sustinea, intr-un interviu acordat presei de business, ca Adevarul Holding tipareste zilnic mai mult de jumatate din hartia tiparita in Romania.
Patriciu a anuntat alte investitii in print si online, cele doua medii in a caror sinergie crede, spre deosebire de televiziune, despre care se declara convins ca va disparea curand.
9. Falimentul Boom
Problemele financiare ale Boom au pornit de la o lipsa de lichiditati generata de incasarile sub asteptari de la sfarsitul lui 2008. Tot anul trecut, Boom ar fi contractat o linie de creditare externa in valoare de 1 milion de euro, cu termen de scadenta la sfarsitul anului. Primele suspiciuni potrivit carora Boom ar pregati un “faliment fortat” au aparut in momentul in care actionarii au infiintat o companie noua, Digital Ads, pe care au mutat site-urile controlate de NCH, lasand in portofoliul vechii companii clientii externi, fata de care acumulasera deja datorii.
Falimentul Boom este cel mai important eveniment de acest gen petrecut pana acum in industria online romaneasca. Un eveniment despre care, cu cateva luni in urma, jucatorii din online spuneau ca va fi cu siguranta evitat. “NCH sunt un grup prea mare si nu ar fi in beneficiul lor, din punct de vedere al imaginii, sa dea tepe majore”, afirma Sergiu Biris, fondatorul Trilulilu.ro, in luna aprilie. “Probabil ce fac ei e sa fie siguri ca, in cazul in care se intampla ceva, site-urile lor sa fie asigurate. Pe piata, miscarea (infiintarea Digital Ads – n.red.) este privita in doua moduri. Unii o vad ca pe o siguranta pentru companii. Altii, ca fiind pregatirea pentru o teapa, ceea ce nu cred ca Siminel si grupul NCH ar face”, a mai spus Biris.
Citeste si: Cum a aratat 2008 pentru afacerile greilor din Internetul romanesc
8. Publisherii online adopta SATI ca sistem exclusiv de referinta
Miscarea a reprezentat un pas important spre maturizarea si profesionalizarea pietei de publicitate online, estimata de catre IAB Romania la 19,66 milioane euro, in 2008.
“Credem ca avem nevoie de existenta unui studiu sindicalizat care sa devina unicul sistem de referinta in monetizarea audientei online. Este o etapa fireasca in evolutia oricarui canal media, vezi studiile sindicalizate pentru audiente TV, radio si presa scrisa”, spunea in noiembrie Marius Pahomi, Head of MEC Interaction Romania.
La randul sau, Cristian Manafu, managing partner Evensys, considera ca masurarea audientei a insemnat un pas important in toate media, iar trecerea la SATI ar fi echivalenta cu “trecerea de la chestionare la peoplemetere in piata TV”.
7. Discount-uri agresive in TV
Prin oferta “Advertiser stimulus package” lansata in aprilie, Pro TV a scos la vanzare punctele de rating (Gross Rating Points) neconsumate, la un pret de 100 euro/GRP, de trei ori mai mic decat suma standard. A fost urmat curand de Antene, care vindeau punctual de audienta cu 89 de euro.
Ofertele celor doi mari jucatori au dezavantajat televiziunile mai mici deoarece clientii de publicitate au fost tentati sa ia bugetele de acolo si sa le investeasca in marile statii, la preturi promotionale.
Valoarea pietei de publicitate TV in 2009 a fost estimata la 240-300 milioane euro, in scadere cu 20-30% fata de 2008. Preturile pentru spatiul de reclama vor scadea cu 10-30%, iar revenirea lor depinde atat de evolutia economiei, cat si de raportul de forte din negocierile intre televiziuni sau regii si agentii.
6. Presa locala, lovita de criza
Astfel, Publimedia International a renuntat la editiile tiparite ale publicatiilor Humedoreanul, Clujeanul, Bihoreanul, Banateanul si Ieseanul, pastrandu-le exclusiv in varianta online. Asta dupa ce se luase in discutie inchiderea lor definitiva. In urma deciziei, echipa de la Clujeanul a parasit publicatia si si-a infiintat, din fonduri proprii, un saptamanal numit Viata Clujeanului.
Grupul EMI European Media Investment AG, actionar majoritar in Monitorul de Cluj, Monitorul de Sibiu, Monitorul de Medias si Monitorul de Alba, a vandut ziarele catre actionarii minoritari. Decizia a fost influentata de strategia Goldbach Media Group, proprietarul ARBOmedia, de a se concentra cu precadere pe media electronice.
Bugetele de publicitate pentru presa scrisa au scazut, potrivit estimarilor din piata, cu 60-70% in 2009.
5. Inchiderea publicatiilor BMG
In martie, Rachad El Jisr, publisher-ul BMG, a decis sa inchida si saptamanalul BusinessWeek Romania, fortat de lipsa de lichiditati pentru plata salariilor si acoperirea costurilor de productie. “Pur si simplu nu mai avem lichiditatile necesare pentru a acoperi facturile, salariile si costurile de productie”, scria Rachad El Jisr intr-un email adresat angajatilor.
Publisherul invoca si competitia acerba in randul saptamanalelor de business, cel mai recent competitor fiind revista Forbes, care urma sa se lanseze pe 23 martie. “In mod ironic, aceste reviste sunt prezente si in mediul online si pe mobil, in timp ce noua nu ni s-a permis un website pentru BusinessWeek Romania, ceea ce intra in contradictie cu tot manifestul pentru inovatie al BusinessWeek”, spunea El Jisr.
In portofoliul BMG mai ramasesera doar publicatiile Biz si Business Review. Potrivit unor surse din piata, Business Review ar fi fost preluata integral de partenerul american al lui El Jisr, William Avery, in timp ce Biz a fost mutata pe o alta companie. Deocamdata, nu mai putin de noua firme cer declansarea procedurii de insolventa a BMG, potrivit site-ului Tribunalului Bucuresti.
4. Inchiderea Team Advertising/Young & Rubicam
Agentia gestiona conturi precum BCR, Colgate-Palmolive, Danone, Hyundai, LG Electronics, Terapia-Rambaxy, Xerox, Philip Morris sau Procter&Gamble. O buna parte din aceste conturi au migrat spre agentiile Mediaedge:cia (pe partea de media) si catre Tempo Advertising (pe creatie).
De altfel, Tempo Advertising, agentie fondata de Dragos Grigoriu, este si numele vehiculat pentru noua afiliere Young & Rubicam Romania. Cu toate acestea, pana in prezent nu s-a transmis nici o confirmare oficiala pe aceasta tema.
3. Crearea de pool-uri media
Cel mai vechi pool de media buying de pe piata este GroupM, care reuneste bugetele de media ale agentiilor Mediaedge :cia, Mindshare si MediaCom. GroupM functioneaza in aceasta formula din 2006 si ruleaza anual bugete de peste 100 milioane euro.
In ultimul an au mai aparut alte trei astfel de coalitii: Aegis Media Central Services (AMCS), care reuneste bugetele de buying ale Tempo Media si Carat; Agentia Romana de Media (ARM), formata din Spoon, Propaganda, Odussey si Next Advertising; si Publicis Groupe – Zenith Media, Starcom MediaVest si Optimedia.
De asemenea, Universal McCann si Initiative Media se aflau la jumatatea anului in discutii pentru crearea pool-ului de media Magna.
Citeste si: Harta aliantelor pe piata romaneasca de media
2. Inchiderea Bigger Group
Cea mai afectata de ingineria lui Straut a fost agentia Media Direction, a grupului BBDO, care avea de incasat circa 2 milioane de euro de la Bigger. Trebuia sa dea, la randul ei, banii mai departe catre televiziuni si regii. De pierdut a avut si pool-ul de media Aegis Media Central Services (AMCS), care rula si bugetele de media ale Bigger.
Cu toate acestea, Grupul Tempo a avut si de castigat de pe urma acestui eveniment, integrand cea mai mare parte din echipa de media a Bigger si, odata cu ei, cativa dintre clientii defunctei agentii.
1. Sarbu vinde MediaPro Entertainment si este numit CEO al CME
Sarbu a fost si jucatorul principal al singurei tranzactii de amploare de pe piata de media, in ultimele 12 luni: vanzarea diviziei MediaPro Entertainment (care include Media Pro Pictures, Media Pro Studios, Media Pro Distribution, Pro Video, Media Pro Music & Entertainment, Cinema Pro si Hollywood Multiplex) catre CME, estimata la 97,6 milioane dolari.
In urma acordului cu CME, Sarbu a primit 10 milioane de dolari cash, 2,2 milioane de actiuni CME si posibilitatea de a cumpara inca 850.000 de actiuni, la valoarea de 21,75 dolari/actiune. A mai scapat si de datoriile de 35,6 milioane dolari ale MediaPro Entertainment.
Insa jobul lui Sarbu in ultimul an n-a fost unul usor. La sfarsitul lui aprilie, cand CME raporta pierderi nete de 44,4 milioane dolari in primul trimestru, Sarbu spunea ca cele trei luni au fost cele mai dificile din istoria companiei americane.
Pentru primul semestru al lui 2009, CME a raportat o cifra de afaceri de 84,5 milioane euro, in scadere cu 38% fata de perioada similara a lui 2008, si un profit mai mic cu 63%.