2 / 6

Retail-ul, cea mai ambitioasa industrie in 2009

Desi analizele economistilor estimau o scadere a puterii de consum a romanilor, o mare parte a retail-ului autohton a expandat, in timp ce alte cateva lanturi de magazine au disparut din peisaj. Inaugurarea a cateva dintre cele mai spatioase si mai costisitoare centre comerciale la nivel national – printre care Grand Arena, Afi Palace Cotroceni, Militari Shopping , extinderea Plaza Romania cu inca 30 de magazine, Galleria Suceava, Galleria Piatra Neamt, Era Shopping Center Oradea - a capacitat angajarea a peste 7.000 de angajati, dintre care aproximativ 5.000 numai in Afi Palace, potrivit estimarilor Wall-Street.

Piata de retail modern (totalul retailer-ilor, hypermarketuri si supermarketuri), cifrata la 28,3 miliarde de dolari in 2008, cuprinde peste 4.500 de oferte de joburi, in acest an. Bilantul pietei de retail alimentar modern indica un numar de 71 de noi locatii deschise, cu o marja crescuta a discounterelor si a magazinelor mici.

"Retailerii sunt, poate, industria cu cea mai semnificativa expansiune in acest an. Au fost nenumarate unitati deschise in toata tara, in care investitiile nu au fost neaparat majore. Cred ca retailul va ramane o industrie in expansiune si in 2010, mai ales ca am inteles ca sunt grupuri care ar vrea sa vina sa investeasca in piata", afirma Vilceanu.

Astfel, reteaua de magazine de tip discount Plus, parte a grupului german Tengelmann, a adaugat 470 de noi angajati pe statele de plata, in cele 15 de locatii si in sediul central. Discounterele Profi, preluate de Enterprise Investors – cu opt noi locatii in 2009 – si Minimax – cu alte 12 centre – au totalizat cateva sute de oferte de job-uri.

In categoria retailer-ilor de dimensiuni mari – Metro, Selgros si Carefour si Real, nou-deschisele locatii au generat peste 2.500 de slujbe.

Carrefour a deschis in acest an doua noi unitati, una in luna martie in Oradea, si alta in august, in Turda. O singura unitate poate capacita un numar de 300-350 de angajati. In plus, la sfarsitul lunii august a acestui an, Carrefour a inaugurat cel de-al doilea centru logistic din Romania, in judetul Hunedoara, care va aproviziona supermarketurile si hypermarketurile din Transilvania, Banat si Oltenia. Prin deschiderea noului centru logistic, Carrefour a creat 1.000 de noi locuri de munca.

De cealalta parte, rivalul Cora Romania, parte a grupului francez de retail Louis Delhaize, a deschis doua hypermarketuri in criza – unul in provincie, la Galati, si altul in Capitala, aruncand pe piata peste 1.200 de oferte de angajare. Retailer-ul Real a deschis in acest an al doilea magazin din Constanta si inca o locatie in Afi Palace Cotroceni, totalizand peste 700 de locuri de munca.

Operatorul de hipermarketuri cu profil de discount Kaufland, parte a grupului german Schwarz, s-a axat pe inaugurari in acest an, construind un centru logistic pentru produse alimentare si nealimentare in Cluj si deschizand locatii in teritoriu.

Si grupul german Rewe s-a extins prin lantul de discountere Penny Market (28 inaugurate in acest an) si prin inaugurarea a trei supermarketuri Billa, in Sibiu, Bucuresti si Bacau. Si Mega Image a angajat in acest an, in cele cinci nou-deschise locatii, atat in Bucuresti, cat si in tara.

Pe segmentul retail-ului de bricolaj piata pune la dispozitie peste 1.000 de posturi, in Praktiker (400), Bricostore (270) si in cele patru noi magazine Dedeman (aproximativ 500 de posturi). Retelele germane Hornbach si Obi s-au extins la nivel local prin inaugurarea a trei magazine in Brasov, Pitesti si Arad, cu un numar total de 400-500 de angajati.

In paralel cu noile deschideri de magazine si centre comerciale, ultimul an a adus si inchideri si falimente pe piata retailului autohton. Armonia Braila a reprezentat prima inchidere a unui centru comercial de pe piata din Romania. La scurt timp, Trident Shopping Center Sibiu a tras obloanele.

Nici segmentul supermarketurilor nu a scapat de efectele crizei: Spar si Trident a intrat in insolventa la cererea actionarilor. Primavara a inchis supermarketul din Euromall Pitesti, G’Market a inchis unitatea din Bacau, Ethos a inchis trei magazine, iar retailer-ul Pic a pus lacatul pe poarta.

In afara de segmentul electrocasnicelor si al supermarketurilor, au fost si alti retaileri afectati in mod profund de criza: Leonardo a inchis 30 de magazine, Ultra Pro a disparut de pe piata, Mondex a cerut deschiderea procedurii de insolventa, in timp ce Coffee Heavan s-a retras de pe piata din Romania, odata cu inchiderea unitatii din Baneasa Shopping City. Recent, retailer-ul Flamingo si-a anuntat la unison insolventa.
Toate aceste inchideri si restructurari balanseaza talerul nou-createlor locuri de munca, asa incat specialistii in resurse umane calculeaza doar un mic vans al pietei fortei de munca din retail, fata de angajatii din alte piete.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri