3 / 4

Firmele de training sunt sceptice ca legea ar putea impulsiona piata

Furnizorii de training de pe piata locala, unii din beneficiarii directi ai prevederii din Codul Muncii, sunt de parere ca sectorul de profil nu va avea un salt spectaculos pe fondul obligativitatii angajatorilor de a-si pregati salariatii.

"Companiile client cu care lucram si pe care le-am chestionat, nu cred ca aceasta prevedere – introdusa in Codul Muncii inca din 2003 - ar putea influenta semnificativ evolutia pietei de training catre finalul anului. Activitatea de formare are foarte multe fatete si ar putea lua si forma trainingului intern, sau a sesiunilor de mentoring si coaching realizate de managerul direct cu membrii echipei – ceea ce nu implica intotdeauna alocarea unui buget”, spune Oana Scarlat (foto), director de marketing la Exec-Edu.

Anii 2008 si 2009, care au paralizat piata locala de training, i-au adus de foarte putine ori pe traineri in situatia de oferi cursuri de formare pentru organizatii intregi.


“Majoritatea programelor de training pe care le-am sustinut au implicat manageri de toate nivelele si high potentials (cu potential ridicat - n.red.) . Au avut foarte putin programe de dezvoltare in care au fost implicati toti angajatii din cadrul unei organizatii. In general acestea sunt organizatii mici care doresc sa dezvolte un limbaj comun la nivelul tuturor angajatilor. Firmele mari se bazeaza pe manageri sau traineri interni pentru a implementa know-how-ul obtinut in sesiunile de training in cadrul organizatiei”, afirma Bogdan Pode, senior trainer la firma de training Human Invest

Daca prevederea din Codul Muncii nu genereaza mari asteptari in piata de training, sectorul ar putea fi impulsionat in acest an atat de fondurile europene de 4,2 miliarde de euro pe care Romania le primeste de la Uniunea Europeana pana in 2013, pentru dezvoltarea resurselor umane, cat si de nevoia companiilor de a relua pregatirea, dupa doi ani de seceta.

„Ne asteptam la o usoara crestere a cererii de cursuri, nu atat din cauza obligativitatilor impuse de Codul Muncii, ci mai degraba datorita necesitatii stringente a companiilor de a relua proiectele de dezvoltare la toate nivelele. Cand clientii sunt tot mai pretentiosi, iar cererea scade in acelasi ritm cu cresterea concurentei, companiile nu isi mai permit sa treaca cu vederea pe termen lung dezvoltarea de competente a angajatilor. Balanta inclina, deci, catre alocarea de resurse in vederea cresterii performantei si mult mai putin catre motivarea angajatilor prin training”, mentioneaza Scarlat

Cele mai multe companii locale cheltuiesc anual pana in 200 de euro pentru instruirea unui singur angajat, in vreme ce unul din zece angajatori aloca mai mult de 1.000 de euro pentru pregatirea unui salariat, arata un studiu realizat in aprilie – mai de de compania de cercetare Daedalus Millward Brown in colaborare cu HR Club, asociatia profesionistilor in resurse umane din Romania.

De asemenea, 8% din companii platesc intre 200 si 1.000 de euro pentru trainingul angajatilor.

Managerii intervievati de autorii studiului au afirmat ca in primele trei luni ale anului si-au pastrat sau chiar si-au intensificat colaborarea cu furnizorii externi de training, asa incat peste 66% dintre companii deruleaza cel putin un contract cu companiile de training.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri