3 / 4

Femeile ii bat pe barbati si la bani

Pana de curand, femeile aveau motive sa se simta discriminate in fata barbatilor, din punct de vedere salarial, fapt evidentiat si de datele Institutului National de Statistica (INS), potrivit carora femeile erau mai prost platite decat barbatii.

Datele publicate de INS in aprilie, aferente lunii octombrie 2009, au evidentiat ca femeile au castigat, in medie, cu 7,8% mai putin decat barbatii, realizand un castig salarial mediu brut de 1.811 lei (430 de euro), fata de 1.965 de lei (470 de euro), in cazul barbatilor. Cele mai mari diferente salariale intre barbati si femei se inregistreaza in zonele de servicii, intermedieri financiare si asigurari, industria prelucratoare sau comert.

Intre timp, cresterea numarului de femei in top managementul organizatiilor de pe piata locala a intors roata in favoarea lor, astfel ca reprezentantele genului feminim castiga cu 15% mai mult decat in trecut.

“Din punct de vedere al numarului de organizatii participante la studiul salarial Mercer organizat de Consulteam in fiecare an, am observat ca, in 2010, un procent de 66% dintre organizatii au femei in posturi de top management, numarul acestora reprezentand 70% din totalul top managerilor ale caror pachete le-am analizat statistic. Din punct de vedere al veniturilor totale, femeile au pachete cu 15% mai mari decat barbatii aflati pe acelasi nivel. O posibila explica a cresterii pachetelor primite de femeile de pe top management, in raport cu barbatii care ocupa functii similare, este ca multe dintre ele, care au ocupat pozitii de middle management in trecut, au fost promovate pe nivelul de top management”, spune Oana Datki, de la Consulteam.

Studiul Mercer a fost realizat pe un esantion de 150 de companii, majoritatea fiind multinationale.

Totusi, in ceea ce priveste politica de acordare a pachetelor salariale si de beneficii, companiile nu fac nicio diferenta intre femei si barbati, fiind aplicate exact aceleasi principii de stabilire a nivelului salariului de baza in functie de echitatea interna si de nivelul de competitivitate externa stabilit.

Femeile din Romania, care sunt promovate pe o pozite in afara tarii, pot primi o crestere de minimum 10% a pachetului salarial, in functie de destinatia si de responsabilitatile noului loc de munca.

“In majoritatea organizatiilor exista grile salariale si reguli extrem de clare privind cresterile salariale pe care le poate primi un angajat in momentul in care este promovat. Astfel procentele pot varia, in situatia trecerii de la nivel de management local la unul regional, cu procente care pot pleca de la un 10%, in functie de complexitatea noului post (adica in functie de numarul de tari, de gradul strategic al postului etc.). In mod evident, promovarea este recompensa maxima a performantei si a competentelor si abilitatilor dovedite de orice angajat, astfel ca promovarile femeilor din Romania in posturi regionale este rezultatul unor rezultate consistente dovedite cu consecventa”, subliniaza Datki.

Ponderea tot mai mare pe care o au femeile in pozitii de top management la nivel mondial este subiectul tot mai multor studii de specialitate din strainatate.

Astfel, o analiza recenta realizata in SUA arata ca daca in 1996 erau 185 de top manageri femei la nivel mondial, numarul lor a crescut la 1.200 in 2008.

“Exista studii efectuate tot in SUA, unde se pune cel mai mult accent pe egalitatea de sanse, din care reiese ipoteza ca structural femeile ar planifica pe termen mai lung, luand in acest sens decizii care implica un risc mai scazut decat cele luate de barbati”, mai spune Oana Datki.

Un studiu realizat in 2010 de organizatia americana National Association for Female Executives (NAFE), pe un esantion de 50 de companii, a evidentiat ca sapte organizatii au o femeie pe pozitia de CEO, in vreme ce doar 15 din cele 500 de companii analizate de revista Fortune au o femeie la conducere.

Totodata, femeile ocupa 40% din totalul celor mai bine platiti oameni din companiile analizate de NAFE.

Pe de alta parte, Adela Jansen, de la BRD, este de parere ca orice femeie din Romania poate ocupa o functie de top in managementul unei organizatii, fie la nivel national, fie international. Acest lucru aduce de la sine si un salariu pe masura.

"Consider ca si in Romania, ca si in oricare alt stat european, o femeie poate accesa pozitii de conducere in cadrul diferitelor companii dar si sa aiba o proprie afacere de succes. Sunt deja foarte multe exemple in tara de femei care au construit fie o activitate in cadrul unei companii, fie o afacere durabila, ingredientele succesului fiind intotdeauna aceleasi pentru un business, demonstrand multa dedicare, profesionalism, adaptabilitate, curaj, munca in echipa, disciplina si motivatie", conchide Jansen.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri