3 / 4

3. Cum va arata piata de retail FMCG in ansamblu?

Gabriela Dumitru, A.T. Kearney:

In termeni de valoare, cel mai probabil, piata de retail FMCG va scadea usor. Probabil ca operatorii de magazine de tip discount si de hipermarketuri vor continua sa creasca, la fel si magazinele de proximitate si cele de dimensiuni medii detinute de mari lanturi, in detrimentul magazinelor traditionale. Comertul modern va castiga tot mai multa cota de piata in detrimentul celui traditional, potrivit studiilor Nielsen. Preturile vor creste, ca urmare a unui an greu din punctul de vedere al agriculturii. Jucatorii mici vor intampina probleme de cash-flow (flux al lichiditatilor - n.r.). Produsele cu pret redus vor fi tot mai cautate.

Raluca Raschip, Gfk:

Ca tendinta generala, piata de retail va continua tendinta de concentrare si coagulare. Daca ne comparam cu alte tari din regiune, avem o piata inca foarte fragmentata, in care primii zece retaileri acopera doar 35% din piata, in timp ce in tari precum Cehia, Slovacia sau Ungaria, acestia acopera peste 70%. Comertul modern castiga in continuare teren in detrimentul celui traditional. Marcile private cu pret redus vor fi asul din maneca discounterilor, in vreme ce supermarketurile si hipermarketurile se vor pozitiona pe un segment de pret ceva mai ridicat.

Adrian Comaneci, Contrast Management-Consulting:

Conform estimarilor Oxford Economics Report, piata de retail din Romania a inregistrat una dintre cele mai mari cresteri regionale in ultimii 10 ani si are mari sanse sa se pastreze in fruntea clasamentului regional si in perioada 2010-2020. Pe fondul continuarii crizei economice, este foarte probabil ca in 2012 piata de retail FMCG sa avanseze cu o rata mai mica de 5%, insa acest decalaj fata de media de crestere estimata poate fi recuperata in urmatorii ani. Pentru 2012, estimam continuarea tendintei de dezvoltare a formatelor de comert de proximitate.

Sorin Spiridon, Ensight Management-Consulting:

In termeni reali, nu credem ca piata va creste si vom asista in continuare la pierderea de teren a comertului traditional in favoarea celui modern. Ca tip de formate, discounterii se vor mentine activi si vor acapara clienti atat din piata traditionala, dar si din cea a supermarketurilor. Kaufland poate avea in continuare o dinamica buna de vanzari, datorita retelei care s-a dovedit de succes pentru actualele conditii, adica un raport optim intre numarul de produse oferite si suprafetele magazinelor.

Lacramioara Laura Voinea, Mednet MRC:

Si in retailul FMCG vor fi castigatori si perdanti, dar nu cred ca marii retaileri isi vor opri expansiunea. Aceasta va continua intr-un ritm mai incet, probabil comparabil cu cel din 2011. In acelasi timp, vom asista la vanzari sau cumparari de locatii, dar si la insolve si falimente.




Inapoi la articol

Setari Cookie-uri