4 / 9

Andrei Cretu, A.T. Kearney: Democratia in mediul de business nu inseamna libertate totala

Principiile organizatorice pe care se bazeaza democratia nu sunt perfecte.

Astfel, Andrei Cretu, consultant in cadrul cunoscutei companii de consultanta A.T. Kearney, crede ca, la fel ca si in cazul democratiei social-politice, democratia in mediul de business nu trebuie confundata cu o libertate totala si propune un model ideal, in care aceasta ar trebui sa functioneze ca rezultat al construirii unei organizatii orientate spre inovatie.

“In acest sens, exista doi pasi pe care o companie locala sau multinationala ar trebui sa ii parcurga. In primul rand, aceasta trebuie sa treaca printr-un proces de transformare organizationala, menit sa instaleze infrastructura necesara unei functionari optime”, explica Andrei Cretu.

Pentru aceasta, crede Cretu, existenta liderilor si a leadership-ului este o conditie esentiala. “Liderii (nu managerii) pot schimba un mediu astfel incat sa ofere «inovatorilor» libertatea necesara dezvoltarii propriilor initiative. Pentru ca barierele culturale sa fie inlaturate, iar structurile necesare interactionarii si inovarii sa fie puse la punct, controlling-ul si managementul in sensul de administrare nu sunt suficiente”, adauga Andrei Cretu.

Al doilea pas, mai spune Andrei Cretu, presupune optimizarea proceselor conexe. La fel ca si in cazul fluxurilor legate de procesele de achizitii, marketing sau alte functii cheie ale companiilor, fluxurile aferente inovatiei sau "democatiei productive" se pot optimiza de-a lungul intregului proces (de la stimularea si colectarea noilor idei - potential generatoare de profit viitor - si pana la transformarea acestora in proiecte menite sa transforme in realitate ideile si sa maximizeze ROI-ul (Return on Investment)).

“Sustin cu putere instaurarea unei democratii intr-o companie in sensul implementarii unei culturi a inovatiei”, afirma Cretu, care mai considera ca, la un nivel superior fata de imbunatatirea continua (o practica ajunsa in Occident o conditie sine qua non pentru orice companie care se respecta, si din nefericire o moda implementata intr-un mod superficial in Romania), o astfel de "democratie" este absolut necesara pentru a putea face fata consolidarii din anumite industrii si a nevoii de diferentiere aferente, precum si "comoditizarii" unor sectoare.

Astfel, companiile pot identifica mult mai rapid noi directii strategice capabile sa indrume compania spre o crestere profitabila si sustenabila in acelasi timp.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri