4 / 5

Romania, o raza de lumina intr-o bezna globala

“Romania este o mare exceptie in contextul actual, este o piata in crestere, in care investim din ce in ce mai mult”, declara Delibashev, sustinut si de cifre.

“In cele 6 luni din anul financiar 2008-2009 (martie-septembrie), numarul pasagerilor pe ruta Bucuresti - Londra a crescut cu 45% fata de perioada similara a anului precedent, fiind in prezent cea mai profitabila piata pentru noi in sud-estul Europei si pe locul 7-8 la nivel european”, explica acesta, care preconizeaza ca anul acesta operatorul va inregistra o crestere de 30% a numarului de pasageri pe ruta Bucuresti - Londra, performanta la care a contribuit decisiv cel de-al treilea zbor zilnic introdus pe aceasta ruta incepand din luna martie a acestui an.

Chiar daca pe timpul iernii operatorul britanic va renunta la cel de-al treile zbor zilnic, o data cu programul pentru vara lui 2009, British Airways vine cu imbunatatiri: daca in prezent zborurile plecau din Bucuresti la 8:30, 13:10 si 15:15, in 2009 cursa de la 15:15 va pleca la 18:00, pentru a putea acoperi astfel toata ziua. O alta noutate a companiei este introducerea pe aceasta ruta a unor avioane cu o capacitate mai mare, Airbus A320, cu o capacitate de pana la 220 de pasageri.

Brititish Airways are in prezent o cota de piata de peste 50% pe ruta Bucuresti - Londra, in conditiile in care pe aceasta ruta mai zboara atat Tarom, cat si operatorul cu tarife scazute, Wizz Air. “Cred ca pe viitor si alte companii, atat low cost, sau “no service”, asa cum imi place sa le numesc, cat si traditionale, vor fi intersate de zboruri pe ruta Bucuresti - Londra, insa e greu sa faca din aceasta un profitabila, au nevoie de cel putin doua zboruri zilnice pentru a putea face fata”, spune Delibashev, care vine cu exemplul easyJet, care numai dupa cateva luni a renuntat la aceasta ruta din cauza unei cereri scazute.

El considera ca operatorii low cost nu pot face fata unui astfel de zbor de lunga durata (3 ore) si nu isi pot permite tarife scazute pentru ca pretul si consumul de combustibil este acelasi, avand in vedere ca cu aceleasi aeronave, Airbus A319. “In timpul acestui zbor avionul consuma 10 tone de combustibil, iar un pret redus nu poate face fata costurilor”, explica reprezentantul companiei.

Chiar daca piata locala este una extrem de profitabila, gradul de ocupare fiind de circa 80%, in conditiile in care media din industrie este cuprinsa intre 68-74%, operatorul britanic este totusi precaut si renunta, pentru moment, la o a doua destinatie in Romania. “Intr-adevar, in vara lui 2009 voiam sa lansam un zbor catre Londra de pe un aeroport din zona de vest a Romaniei, insa avand in vedere criza economica globala am decis sa nu ne avantam inca si sa punem acest proiect in stand-by”, spune acesta.

Precautia nu se aplica doar pietei din Romania, operatorul amanad pentru moment planurile de extindere. “Aveam in plan noi zboruri catre India sau Spania, insa le-am amanat si pe acestea. Mai mult, am decis sa renuntam la destinatii precum Split, Drezda sau Sarajevo”, sustine acesta.

Concluzionand, Delibashev a declarat ca cel putin 2-3 ani de acum incolo piata aviatica din Romania va inregistra cresteri semnificative.





Inapoi la articol

Setari Cookie-uri