2 / 6

Masuri de protectie pe o piata in scadere

Piata de electrocasnice din Romania a inregistrat anul trecut un declin de 10%, in timp ce afacerile Arctic au raportat o scadere de 5%.

“La inceputul anului 2008 nu a stiut nimeni sa estimeze ce se va intampla la nivel macro, ca urmare ne-am facut planuri ca pentru un an normal. Reducerea pietei a fost ceva mai mare decat scaderea noastra. Prin dobandirea unei cote de piata importante, am reusit, partial, sa compensam scaderea pietei de 10%. Noi am reusit sa ne pastram intr-un 5% scadere. Atata timp cat reusesti sa evoluezi mai bine decat piata o consider o performanta”, declara Monica Iavorschi.

In opinia oficialului Arctic, este important ca “fiecare euro sa fie salvat”, masura care s-ar putea constitui si in deviza acestui an marcat de turbulente economice. In acest sens, producatorul local de electrocasnice a apelat la o serie de masuri de eficientizare a operatiunilor, printre care se numara reducerea costurilor prin renegocierea tuturor contractelor.

“Reducerea costurilor a insemnat renegocierea tuturor contractelor pe care le avem, incepand cu cele de materii prime, cu ponderea cea mai mare in costuri, pana la cele de office supplies. Ne ajuta foarte mult sa putem trece cat mai mult costurile din zona euro in zona de moneda locala. Ne-am uitat si la solutii de optimizare a proceselor. Daca putem supravietui cu tot felul de eficientizari la toate procesele o vom face”, afirma Iavorschi.

Totodata, compania nu intentioneaza sa investeasca in extinderea capacitatii de productie sau in lansarea unor noi linii de productie.

“Bugetul de investitii este similar cu cel de anul trecut, undeva la 5 milioane de euro. Mentinem proiectele in derulare, mai ales cele de eficientizare la nivelul productiei, pe care le consideram sanatoase. Alte proiecte au fost puse on hold pana undeva in lunile iunie-iulie. Speram ca pana atunci sa avem o imagine mai clara a ceea ce se intampla. Daca 2009 nu este atat de rau precum spun scenariile pesimiste, atunci vom da drumul si la aceste proiecte”, spune directorul general Arctic.

In ceea ce priveste bugetul de marketing, Arctic a alocat anul trecut aproximativ 2% din cifra de afaceri pentru promovare si va continua sa investeasca si in 2009 in acest segment.

“Eforturile noastre de marketing ne pot ajuta sa crestem cota de piata, insa nu ne pot ajuta sa crestem cererea. Vom continua sa investim pe aceasta parte, strategia va ramane aceeasi, dar nu suplimentam bugetul alocat. Ca si mix de comunicare abordam toate canalele de comunicare, TV-ul ramane principalul mijloc de promovare, dar avem si presa si Internet”, declara Monica Iavorschi.

Compania, care are in prezent 2.150 de angajati, nu ia in considerare reduceri salariale sau de personal.

“Pentru noi nu reprezinta o optiune reducerile salariale sau concedierile. Pentru moment, am inghetat angajarile. Salariile au avut o crestere la un nivel minim, doar inflatia a fost acoperita. Insa am lasat ca un ultim pas concedierile, o masura dramatica pentru toata lumea”, precizeaza Iavorschi.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri